05 jul 2020 - Erwin Asselman

‘één beheersysteem voor alle gebouwen bespaart veel tijd en geld’ – Nieuw ontwerp

Systemen voor toegangscontrole kunnen mensen tot wanhoop brengen. De focus op installatiegemak in plaats van op gebruikersgemak maken sommige gebouwen tot een bijna onneembare vesting. Dat het ook anders kan, bewijst co-founder Jan Belon met Openr, een innovatief, schaalbaar intercomsysteem voor draadloze toegangscontrole. ‘Bij ons staat de bezoeker centraal.’

[gap]

Toen Jan Belon intercomsystemen ging fotograferen, deed hij een interessante ontdekking. Bij sommige kasten hingen briefjes om uit te leggen hoe het systeem werkte. ‘Systemen voor toegangscontrole zijn vaak zo ingewikkeld dat je bijna een handleiding nodig hebt om binnen te komen’, vertelt hij. ‘Dat is niet de bedoeling. Als ontwerper vind ik het belangrijk dat een systeem vooral goed werkt voor mensen die het gebouw binnenkomen, zoals huurders en
bezoekers.’

Dus bedacht hij, samen met zijn compagnons, Openr. Een innovatief, flexibel systeem voor toegangscontrole waarin niet de installateur, maar de gebruiker centraal staat. Openr bestaat uit een intercom en een toegangscontrolesysteem met een hoofdrol voor de telefoon. Bezoekers kunnen zich melden bij het touchscreen tableau aan de gevel. Als ze de naam of het nummer intypen van degene bij wie ze op bezoek willen, krijgt die persoon een melding op zijn telefoon. Als diegene de app opent, ziet hij precies wie er voor de deur staat. Dan is het een kwestie van even naar rechts swipen, en de deur gaat open. Inmiddels heeft Openr al meer dan 100 gebouwen voorzien van toegangscontrole, waaronder
de bedrijfsverzamelgebouwen van Kadans Science Partner en ScaleHub Offices.

Wat is het voordeel van dit systeem voor beheerders van gebouwen?

‘Het grootste voordeel is dat je als beheerder geen fysieke sleutels meer hoeft uit te geven, omdat de mobiel fungeert als digitale sleutel. Veel beheerders hebben een dagtaak aan het openen en sluiten van deuren voor huurders, bezoekers en bezorgers van pakketjes. Daarnaast zijn fysieke sleutels een veiligheidsrisico. Zeker in grote bedrijfsverzamelgebouwen rouleren talloze sleutels, die niet altijd worden ingeleverd als de huurder verhuist. Een digitale sleutel ondervangt die problemen. Het gemak waarmee je als beheerder digitale sleutels kan aanmaken of verwijderen is ongekend, en het is een stuk veiliger.’

[ux_banner height=”500px” bg=”6780″ bg_overlay=”rgba(0, 0, 0, 0.4)”]

[text_box position_x=”50″ position_y=”50″]

‘Openr heeft al meer dan 100 gebouwenvoorzien van toegangscontrole’

[/text_box]

[/ux_banner]
[gap]

Hoe zit het met de kosten?

‘Conventionele systemen gaan gepaard met veel kabels. Een van de unieke punten van Openr is dat wij elektriciteit, internet en telefoon combineren in één kabel, waarmee het kastje aan de muur wordt gehangen. Dat is uit esthetisch oogpunt een grote plus, zeker bij historische gebouwen. En het bespaart in een doorsnee kantoorgebouw bovendien kilometers kabel.’

Waarin onderscheidt Openr zich van andere toegangscontrolesystemen?

‘Draadloze systemen waarbij je de deur kunt openen met een app zijn niet uniek. Maar wat wel uniek is, is dat onze apparatuur op moderne standaarden is gemaakt. Traditionele spelers die zich ook op deze markt willen richten, bouwen voort op een architectuur van hard- en software die 10 tot 15 jaar oud is. Dat is lastig. Wij zijn vanaf nul begonnen. Daardoor zijn al onze systemen, van app en intercom tot de beheeromgeving, perfect op elkaar aangesloten. Door ons moderne systeem is ook de integratie met andere applicaties, zoals bijvoorbeeld een community-app voor
kantoorgebouwen, heel eenvoudig. Dat alles maakt ons systeem zeer toekomstbestendig.’‘Draadloze systemen waarbij je de deur kunt openen met een app zijn niet uniek. Maar wat wel uniek is, is dat onze apparatuur op moderne standaarden is gemaakt. Traditionele spelers die zich ook op deze markt willen richten, bouwen voort op een architectuur van hard- en software die 10 tot 15 jaar oud is. Dat is lastig. Wij zijn vanaf nul begonnen. Daardoor zijn al onze systemen, van app en intercom tot de beheeromgeving, perfect op elkaar aangesloten. Door ons moderne systeem is ook de integratie met andere applicaties, zoals bijvoorbeeld een community-app voor kantoorgebouwen, heel eenvoudig. Dat alles maakt ons systeem zeer toekomstbestendig.’

[ux_banner height=”500px” bg=”6783″ bg_overlay=”rgba(0, 0, 0, 0.4)”]

[text_box position_x=”50″ position_y=”50″]

‘Openr is erg interessant voor bedrijven met verschillende bedrijfsverzamelgebouwen of
coworking spaces’

[/text_box]

[/ux_banner]
[gap]

Hoe zit het met de kosten?

‘Door de schaalbaarheid van het systeem is Openr erg interessant voor bedrijven met verschillende bedrijfsverzamelgebouwen of coworking spaces. Daar zijn er in Amsterdam nogal wat van. Meestal heeft elk gebouw een ander sleutelsysteem en een andere intercom. Dat is onnodig gecompliceerd. Als de beheerders van de verschillende gebouwen met dezelfde beheeromgeving werken, levert dat op grote schaal voordelen op. Het gebruik van één beheersysteem voor alle gebouwen, bespaart veel tijd en geld, en verhoogt de aantrekkelijkheid van een pand. Ondernemers stellen hoge eisen aan hun coworking space of hun plek in een bedrijfsverzamelgebouw. Een goed toegangscontrolesysteem biedt precies de service waar de huurder van tegenwoordig op zit te wachten.’

All rights reserved © 2024 Young Media