24 okt 2023 - Redactie VG Visie

Marianne Joanknecht: Wij zijn ‘matchmakers’ op het gebied van exclusief residentieel vastgoed

Sotheby’s? Dat is toch dat beroemde veilinghuis? Klopt, maar het is ook de naam van hét internationale makelaarskantoor dat in het hoogste segment van de woningmarkt betrouwbaarheid combineert met stijl en klasse: Sotheby’s International Realty.

Opgericht in 1744, is Sotheby’s de grootste en meest betrouwbare, eerbiedwaardige en dynamische marktplaats voor kunst en luxe ter wereld. In hetzelfde statige pand aan de Emmalaan in Amsterdam zijn sinds 2017 ook de makelaarskantoren Netherlands en Amsterdam Sotheby’s International Realty gevestigd. ‘Omdat we deels dezelfde doelgroep bedienen, zijn er veel synergiemogelijkheden met het veilinghuis,’ vertelt Marianne Joanknecht, beëdigd makelaar en taxateur en managing partner van Amsterdam Sotheby’s International Realty. ‘Zij verkopen kunst, wij zijn ‘matchmakers’ op het gebied van exclusief residentieel vastgoed. De taxatiedagen die plaatsvinden in de aanloop naar de veiling van een kunstcollectie, grijpen we soms aan om een woning, appartement of landhuis op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen van potentiële kopers. Nog los van de vele andere marketingactiviteiten die we ontplooien, werkt dat altijd heel goed.’

KENNIS EN ERVARING

Bij diverse makelaarskantoren in Amsterdam had Joanknecht al een ongeveer 25 jaar lange en imposante carrière als makelaar achter de rug, toen ze bijna zes jaar geleden door Jim Reerink werd benaderd. Samen zetten ze vervolgens de Amsterdamse vestiging op van Sotheby’s International Realty, dat sinds de start in 1976 is uitgegroeid tot ‘s werelds belangrijkste makelaardij in luxe residentieel vastgoed. Joanknecht: ‘Ik focus me als managing partner van Amsterdam Sotheby’s International op de regio Amsterdam, Jim richt zich als eigenaar en CEO van Netherlands en Amsterdam Sotheby’s International op zowel Nederland als Amsterdam. Dat Sotheby’s International Realty ook hier van meet af aan heel goed liep, was deels te danken aan de kennis en ervaring en het enorme netwerk dat we allebei meebrachten. Maar het kwam zeker ook door het grote internationale netwerk van Sotheby’s International Realty waar we deel van uit zijn gaan maken. En natuurlijk door de uiterst betrouwbare en stijlvolle uitstraling van de naam en het merk Sotheby’s.’

‘Sotheby’s International Realty heeft wereldwijd bijna 1.100 kantoren en 26.000 medewerkers in ruim tachtig landen en was in 2022 goed voor een verkoopvolume van meer dan 157 miljard euro’

SNELSTE WEG

Het internationale netwerk van Sotheby’s International Realty zoals Joanknecht dat schetst, mag er inderdaad zijn. Het vastgoedmerk heeft wereldwijd bijna 1.100 kantoren en 26.000 medewerkers in ruim tachtig landen en was in 2022 goed voor een verkoopvolume van meer dan 157 miljard euro. ‘Vergeleken met andere makelaarskantoren hebben we veel buitenlandse klanten,’ legt Joanknecht uit. ‘Iemand die in het buitenland woont en vanwege zijn of haar werk of om een andere reden naar Amsterdam moet verhuizen, gaat niet op internet zoeken naar een lokale makelaar maar kiest vaak direct voor Sotheby’s International Realty. Omdat het bekend en vertrouwd is en de snelste weg naar de gewenste woning in Amsterdam.’

MIDDELDURE HUUR

Joanknecht voegt er meteen aan toe dat ook veel Nederlanders de verhuur of verkoop van hun woning aan Sotheby’s International Realty toevertrouwen. ‘Je zou denken dat het zwaartepunt in het Centrum en Oud-Zuid ligt, maar in werkelijkheid bedienen we de hele regio Amsterdam en niet alleen het dure segment maar bijvoorbeeld ook middeldure huur. Tegen mensen die met ons in zee gaan zeg ik altijd: de toekomstige huurder of koper kan hier om de hoek wonen, maar ook aan de andere kant van de wereld. We zijn certified expat broker en lid van de NVM dus als de klant dat wil kunnen we de woning ook op Funda zetten.’

‘Onze eigen digitale nieuwsbrief die naar maar liefst 30.000 mailadressen wordt gestuurd, is een geweldig marketing middel’

STILLE VERKOOP

Zeker in het allerhoogste prijssegment is ‘stille verkoop’ ook een verkoopmethode waar klanten van Sotheby’s International Realty regelmatig voor kiezen. Joanknecht: ‘We hebben een eigen marketingteam dat, gebruik makend van traditionele en de modernste communicatiemiddelen, alles uit de kast haalt om de woning onder de aandacht te brengen van zoveel mogelijk mensen. Onze eigen digitale nieuwsbrief die naar maar liefst 30.000 mailadressen wordt gestuurd, is in dat verband een geweldig middel.’

WERELDSTAD

Bijna zes jaar na de start is Joanknecht tevreden over de vlucht die Amsterdam Sotheby’s International Realty heeft genomen. ‘Dankzij het goede team dat Jim en ik hebben geformeerd én het Sotheby’s-netwerk zien we ons marktaandeel nog ieder jaar toenemen. En dat in een marktsegment met een woningvoorraad die niet of nauwelijks groeit. In combinatie met de onverminderd grote aantrekkingskracht van Amsterdam, verklaart dat deels ook de stijgende prijzen. Of het nu om een expat of om een buitenlandse student gaat, vaak willen ze niet meer weg als ze een tijdje in Amsterdam hebben gewoond. Ik snap dat heel goed, want het is een heel internationale en multiculturele wereldstad maar wel één waar alles op de fiets of zelfs te voet bereikbaar is.’

Persoonlijke vragen Marianne Joanknecht Makelaar, managing partner Sotheby’s International Realty

Vooral bezig met:
Koop/verkoop, huur/verhuur van huizen

Wil bereiken:
Dat iedereen een passend huis vindt

Over 10 jaar:
Hoop ik het rustiger aan te kunnen doen

Het kantoormoment van de dag:
Maandagmorgen met het team het afgelopen weekend doornemen

Beste restaurant:
Vis aan de Schelde

De lekkerste koffie:
Coffee district

Waar staat de stad voor in vier woorden:
Vrijheid, wereldstad, knus en toch bruisend

Favo public space:
Vondelpark

Favoriete winkel:
NH Flowers

Mooiste gebouw:
Hirsch Gebouw

Mooiste straat:
Koningslaan

Persoonlijke City secret:
Het Begijnhof, rustpunt in de stad

Eerste herinnering aan Amsterdam:
Doe Maar die optrad in het Vondelpark

Welke mensen maken echt verschil in Amsterdam:
De Amsterdammers

Welke buurt is echt in opkomst:
Buitenveldert

Wat gaat echt goed in de stad:
Fietsroutes

En wat moet echt beter:
Huurbeleid

Wat mag nooit weg of veranderd worden:
De grachtengordel

Waar in de stad ben je graag als je even tijd voor jezelf nodig hebt:
Amsterdamse Bos

Wat is de mooiste route om te hardlopen of te fietsen:
Langs de Amstel

All rights reserved © 2025 Young Media