29 nov. Erwin Asselman

Bijzondere vakantie-accommodaties gaan als een speer

Vakantiemakelaar.nl is als onderdeel van Landal GreenParks en Roompot gespecialiseerd in de verkoop van recreatievastgoed. Algemeen manager Aad Rekelhof vertelt over het afgelopen jaar, de pieken en dalen en over de nieuwe kansen die zich nu voordoen. ‘Vakantie in eigen land is nog steeds heel populair.’

2023 vormde een pittige start, de markt van vakantiewoningen herstelt zich nu echter behoorlijk. Althans als het gaat om de business van het team van Aad Rekelhof binnen Vakantiemakelaar.nl.

‘Het is zeker positiever dan in het begin van het jaar. Toen zag je verschillende factoren die ten koste gingen van het rendement op verhuur. Denk aan de torenhoog gestegen energieprijzen, waardoor VVE’s reserveringen gingen maken. Denk aan de stijging van overdrachtsbelasting van 8 naar 10,4 procent. De urgentie van een tweede, lees vakantiewoning daalde destijds.’

Daarnaast stegen de bouwprijzen en was onduidelijk wat er in Box 3 ging gebeuren. 80 procent van de kopers bij Vakantiemakelaar.nl is particulier, de turbulentie en onduidelijkheden hielden hen flink bezig, memoreert Rekelhof. ‘Onrust betekent vaak de hand op de knip. De nu door de fiscus gepresenteerde 6,17 fictief rendement op vakantiewoningen vinden wij ook erg hoog, wij zien in praktijk vaker vijf tot zes procent… in 2027 wordt het weer anders. Maar rond mei 2023 leek er een acceptatiefase in te treden en kwam de handel weer op gang. Vakantiemakelaar.nl doet enkel grondgebonden transacties van rond de drie ton. Dat is het hogere segment. Dus gegeven de omstandigheden moeten wij wel onze proposities aanpassen.’

Een hele andere situatie dan tijdens corona: toen steeg de vraag naar vakantiewoningen. Wat merkt de consument van de huidige markt?

‘Vakantie in eigen land is nog steeds heel populair. De opbrengstenkant in de verhuur is ook anno 2023 nog goed. We zien uitstekende bezettingsgraden. Veel eigenaren houden hun vastgoed hierdoor vast, het rendement is immers prima. Toch zie je soms wel veel te koop staan op eenzelfde vakantiepark, met name op de wat verouderde parken. Ongunstig is dat er momenteel meer aanbod dan vraag is in het vakantievastgoed.’

Welke diensten bieden jullie precies om deze vraag en het aanbod bij elkaar te brengen?

‘Wij bemiddelen enerzijds bij doorverkoop. Daar is altijd vraag naar, omdat vakantiewoningen een helder rendement bieden. Anderzijds bemiddelen we bij nieuwbouwverkoop. Daar zie je nu dat vaak te hoge rendementen worden voorgespiegeld door aanbieders en dat de prijzen niet meer kloppen. Wij verwachten dus een marktcorrectie op dit vlak. De vraagprijzen moeten naar beneden, die zitten hem vaak vooral in de grond. Verder moet er efficiënter en goedkoper gebouwd worden. Je ziet een opkomst van prefab en houtbouw die bijdragen aan kostenreductie. Veel ruimte voor nieuwe parken is er overigens niet. Voor expansie kijken we daarom ook meer naar de buurlanden. Buitenlands recreatievastgoed is in de nieuwe Box 3 ook interessant voor kopers. Financiering in Duitsland is bijvoorbeeld eenvoudiger, je betaalt er geen vermogensheffing. Je moet er wel aangifte doen. Disclaimer: ik ben geen fiscalist maar weet dat over de grens kijken wel kan lonen. Overigens zie je nu buitenlandse banken op de Nederlandse markt opduiken om recreatievastgoed tegen betere voorwaarden te financieren. Ook dat is blijkbaar een gat in de markt. En terecht want het rendement op de investering is goed en stabiel.’

Landal Landgoed Bourtange

Wat maakt een vakantiewoning extra aantrekkelijk?

‘Een belangrijke trend op de markt is dat een recreatiewoning uniek moet zijn. Geen dertien in een dozijn of een standaard chalet. Thematiseren werkt goed, naar eenheidsworst wordt niet veel gevraagd. Op de parken zie je dat een sauna inmiddels bijna standaard is, bijzonder zijn bij wijze van spreken vakantiewoningen zonder jacuzzi. Een buitenbad erbij is nieuw. Op bestaande parken is dat soms moeilijker met vergunningen, nieuw ontwikkelde parken bieden meer kansen. Over het algemeen zijn bijzondere accommodaties dus het meeste in zwang.’

Landal Sluyshaven

Soal Beach Resort

Hoe spelen jullie in op beleggers in vakantiewoningen?

‘Als onderdeel van Landal GreenParks en Roompot doen wij alleen de verkoop. Zij doen de toeristische verhuur. Wat we wel zien is dat mensen de vakantiewoning bezitten als onderdeel van een pensioenvoorziening. Voor zulke beleggers telt emotie niet zo zwaar bij de aankoop. Anderen, die de vakantiewoning zelf gaan gebruiken, zeggen: “mooi, daar wil ik zitten.” In de initiële aanschaf-fase speelt emotie dan een grotere rol. Wij hebben kennis van de hele markt, kunnen elk type klant goed adviseren. Wij zijn geen ontwikkelaar, dus hebben geen belang bij verkoop van woning A of B. Wel zijn we transparant over het rendement. Dus of je nou voor jezelf koopt of als belegging: we helpen je graag. Tegenwoordig adviseren we bijvoorbeeld ook over het renoveren van woningen. Denk aan het energiezuiniger maken, heel actueel.’

Hoe werkt dat dan?

‘De klant vraagt zich af: renoveren of opnieuw opbouwen? De hoeveelheid vakantiewoningen huisjes die je hebt, speelt daarbij ook een rol. Wij weten wat de aantrekkelijkste investering is op een bepaald park. En wat de mogelijkheden zijn: op het ene past wel een warmtepomp, op een ander beter zonnepanelen. Wij adviseren. Ook projectontwikkelaars zijn we van dienst als adviseur, wij kennen immers de kopers als geen ander. Dat leidt tot producten die beter passen bij de vraag.’

Persoonlijke vragen Aad Rekelhof, Algemeen manager Landal GreenParks

VOORAL BEZIG MET:
Verkoop recreatief vastgoed
WIL BEREIKEN:
Grootste makelaar recreatief vastgoed in Nederland
OVER TIEN JAAR:
Grootste makelaar recreatief vastgoed in Europa
WELK CIJFER GEEF JE 2023:
6
DE BELANGRIJKSTE LES WAS:
Zorg dat het aanbod voldoet aan de veranderende vraag in de markt
MOOISTE MOMENT:
Start bouw/realisatie van 4 parken in portefeuille
BESTE ZET:
Synergievoordelen tussen de verschillende makelaardijen uitwerken
MOOISTE DEAL:
Verkoop mandje van woningen aan bestaande klant
BESTE ZAKELIJKE BIJEENKOMST:
Dikke dankjewel bbq in Oisterwijk
OPVALLENDSTE NIEUWS:
Het toerisme in Nederland groeit mee met de klimaatstijging in Europa
GROOTSTE IRRITATIE:
Aanpassing fiscale regelgeving ten nadele van de particuliere belegger
LEUKSTE SPONTANE ONTMOETING:
Riemer van de Velde, icoon SC Heerenveen

AAN WIE GEËRGERD:
De projectontwikkelaar met een calculatie van 5 jaar geleden
BESTE SPEECH:
Simon Sinek, Trust vs Performance
BESTE ZAKENBOEK:
Omringd door idioten, Thomas Eriksen
HET MEEST GELEERD VAN:
Belinde Bakker, hoofd development
WAT IS JE PLAN VOOR 2024:
Met de 3 makelaardijen zullen wij met een strijdplan komen om de komende jaren onze doelstellingen te bereiken. Deze doelstelling zal niet alleen landelijk zijn, maar ook Europees
WAT GA JE ANDERS DOEN IN 2024:
Focus op de meest interessante projecten in de markt. Voorafgaand aan de start van de verkoop de propositie beter testen bij de huidige stand in de markt
WAAR ZIE JE HET MEEST TEGENOP:
Om Europees te groeien zullen wij tegen regelgeving aanlopen die vooraf niet altijd even helder zal zijn
WAT IS JE GROOTSTE UITDAGING:
Wij zullen voldoende goede projecten en goede mensen om ons heen moeten gaan verzamelen om doelstellingen te bereiken. In de huidige arbeidsmarkt zien wij dat dit een uitdaging kan zijn

OVER VAKANTIEMAKELAAR.NL:

‘Vakantiemakelaar begeleidt al sinds 2007 mensen naar hun ideale vakantiewoning. Die ervaring zorgt ervoor dat we de markt door-en-door kennen, zodat we geen dingen beloven die we niet waar kunnen maken. Bij Vakantiemakelaar houden wij het graag realistisch. We houden van degelijk advies en een prettige samenwerking. We hebben elk huis dat we verkopen met eigen ogen gezien, en alle mensen met wie we werken hebben we persoonlijk de hand geschud. Wij schetsen een realistisch rendement.’ (bron: Vakantiemakelaar.nl)

www.vakantiemakelaar.nl

All rights reserved © 2024 Young Media