29 mei 2024 - Redactie VG Visie

Met laadpalen van Pluq helpen vastgoedeigenaren zichzelf, hun huurders en het klimaat

Vastgoedeigenaren en eindgebruikers die verder willen verduurzamen, krijgen een deel van de oplossing in de schoot geworpen door Pluq. De jonge laadpalenexploitant voorziet kantoren, bedrijvenparken en hotels voor eigen rekening van laadpalen, zodat huurders en gasten altijd hun elektrische auto kunnen opladen. ‘Hiermee vergroot je de duurzaamheidsscores van je gebouw.’

Zomer 2019 zag Pluq het levenslicht. Techondernemer Pieter Zijlema (41), een gepassioneerd pleitbezorger van de energietransitie en erop afgestudeerd, ontmoette toen zijn zakelijke evenknie Tom de Kort. Beiden bleken te broeden op een slimme laadpaleninfrastructuur voor elektrische auto’s, vertelt Pluq-ceo Zijlema. ‘We concludeerden dat de transitie van fossiel naar elektriciteit in de autoindustrie hand in hand kan gaan met de energietransitie. Maar de transities kunnen ook flink botsen. Als iedereen zijn auto oplaadt na werk, zorgt dat voor een enorme piekbelasting van het elektriciteitsnet, waardoor netcongestie kan worden getriggerd. Uit de ambitie om beide transities beter op elkaar af te stemmen én te versnellen ontstond Pluq.’

De oprichters wilden het rigoureus anders doen dan andere laadpaalexploitanten. ‘Pluq zit in een zelfgecreëerde nichemarkt; wij hebben geen laadpalen in de woonwijk, langs de snelweg of in de publieke ruimte. Pluq richt zich op zakelijke en leisure locaties waar auto’s stilstaan en waar veel parkeergelegenheid is, zoals kantoren, hotels en restaurants. Als je acht uur op kantoor zit of twee uur in een restaurant of in een business meeting, kan je prima even de auto opladen. Wij plaatsen onze laadstations op plekken waar automobilisten langere tijd moeten of graag willen zijn. Vastgoedeigenaren krijgen kosteloos een groene oplossing waarmee ze eindgebruikers, huurders en bezoekers tevreden kunnen stellen.’

Steeds meer vastgoedklanten

De Pluq-laadpalen zijn op steeds meer locaties zichtbaar, zegt Van Weelderen (48). De director business development was jaren actief in het vastgoed, de media en automotive en is nu verantwoordelijk voor de grotere trajecten. ‘Onze laadpalen staan bij District West in Amsterdam, de Mark Offices in Rotterdam, bedrijvenpark C’Park Bata in Best, maar ook bij Dierenpark Amersfoort en de vestigingen van een grote internationale hotelketen. Een kwart van onze klanten komt uit de vastgoedsector. Institutionele en private beleggers als Aroundtown en APF en beheerders als MVGM kiezen vol overtuiging voor ons concept, omdat het ze op de korte en op de lange termijn ontzorgt. Bestaande klanten willen nu al vaak uitbreiden, niet in de laatste plaats omdat huurders hun duurzaamheidseisen opschroeven. De investeringen die hiermee gemoeid is, nemen wij voor onze rekening. Recent hebben we 150 laadpalen op een locatie geïnstalleerd en het aantal laadpalen op een andere locatie uitgebreid van tien naar veertig. Om het energiemanagement op locaties te optimaliseren, zijn we zelfs bereid plukjes laadpalen van andere providers over te nemen, zodat wij een langetermijnoplossing kunnen leveren.’

Snelle installatie

Het kost vastgoedeigenaren niets om met Pluq in zee te gaan, bevestigt Van Weelderen. ‘Wij doen alle investeringen, van de aanschaf van de laadpalen tot en met de installatie en het onderhoud. De eigenaren hoeven alleen parkeerplaatsen ter beschikking te stellen. Ons verdienmodel is gestoeld op een kleine marge op de laadkosten die de automobilist betaalt. De locatie-eigenaar heeft nergens omkijken naar, maar biedt intussen wel een duurzame service aan die ook nog eens de duurzaamheidsscores van zijn gebouw vergroot. Om tot het beste resultaat te komen, hanteren we een holistische benadering. Op basis van gebruikersdata en technische gegevens brengen we eerst in kaart wat er aan laadinfra mogelijk is. Wij kijken hoe groot de stroomaansluiting is, hoeveel stroom andere installaties gebruiken en wat dus de energievraag van het hele gebouw is en binnen welke bandbreedte wij kunnen opereren. Dit combineren we met de commerciële vraag vanuit assetmanagement of beheer. Komen we tot een akkoord, dan zijn de laadpalen binnen zes weken geïnstalleerd en gebruiksklaar.’

Pluq is geen hit-en-run exploitant, benadrukt Van Weelderen. ‘We hebben veel ervaring met en kennis van grote vermogens, data en het samenbrengen van de componenten tot een slimme, duurzame oplossing. Wij weten alles van gebouwen en energie en hebben een langetermijnbetrokkenheid. Het is in ons belang dat alles optimaal werkt; niet alleen bij oplevering maar ook in de jaren erna. Daarom monitoren we het gebruik en zijn we direct ter plekke als zich een probleem voordoet. We zijn loyaal, leveren kwaliteit en hechten aan een goede samenwerking met klanten en installateurs.’

‘ONZE LAADPALEN STAAN BIJ KANTOREN, HOTELS EN BEDRIJVENPARKEN, MAAR OOK BIJ PRETPARKEN EN SUPERMARKTEN’

Netcongestie

Ook vastgoedeigenaren die problemen ondervinden met hun energievoorziening kan Pluq helpen, verzekert ceo Zijlema. ‘Steeds vaker ontvangen ze een brief van hun netbeheerder die zegt dat ze meer energie hebben verbruikt dan toegestaan. Vaak blijkt het om een piekmoment van 15 minuten te gaan. In feite is dit loos alarm. Uit de energiedata blijkt dat bedrijven soms wel vijf keer zoveel energie kunnen afnemen als ze doen en dat er dus voldoende ruimte is voor andere activiteiten, zoals het toevoegen van laadinfra. Met ons concept Het Parkeerterrein van de Toekomst bieden we verschillende oplossingen om pieken af te vlakken en capaciteit te vergroten, middels batterijen, zonneenergie, load-balancing en slim parkeermanagement. Door de oplossingen te integreren in het gebouwbeheersysteem verbetert de rendabiliteit van de hele locatie.’

Netcongestie is niet het einde van de wereld, maar het zorgt wel voor uitdagingen, zegt Zijlema. Zeker voor nieuwbouw en herontwikkeling. ‘Om de energietransitie te laten slagen is een investering van vele tientallen miljarden nodig om het stroomnet aan te passen. Tot dat klaar is zullen vastgoedbeheerders agile moeten handelen. De komst van honderdduizenden extra elektrische auto’s kan het huidige net makkelijk opvangen als we vraag en aanbod van stroom beter op elkaar afstemmen. Kantoren hebben hun piekmomenten ’s ochtends vroeg, wanneer de systemen en de warmtepomp opstarten. Energiemanagement wordt dan een kwestie van slim plannen om binnen het maximaal gecontracteerde vermogen te blijven. Een alternatief is er niet; als we afhankelijk blijven van fossiele energie, loopt de klimaatcrisis gierend uit de hand. Bovenal is elektrisch rijden een stuk goedkoper dan een benzineauto.’

Exponentiele groei

Een aangename consequentie is dat Pluq de komende jaren exponentieel zal groeien, knipoogt Van Weelderen. ‘Landen hebben zich gecommitteerd aan het klimaatakkoord en hun wetgeving erop aangepast. Mobiliteit wordt stilaan elektrisch. De vraag naar laadinfra zal dus toenemen. We werken met een klein team van twintig man dat naar verwachting eind dit jaar bijna zal verdubbelen in omvang. We hebben vestigingen in Nederland, België en Duitsland, maar hebben ook al laadpalen geïnstalleerd in Oostenrijk, Luxemburg en Frankrijk. Op dit moment exploiteren we 1.500 laadpalen en hebben we er 500 in de pijplijn. Eind dit jaar verwachten we 3.000 laadpalen te hebben. Ons doel is om in 2030 50.000 laadpalen in West-Europa te beheren.’

De mobiliteitstransitie staat in feite nog in de kinderschoenen, voegt Zijlema toe. ‘Verduurzaming is de politieke kleur ontstegen. Iedereen is in beweging. Ook de uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dat bescherming tegen klimaatverandering een mensenrecht is, zal invloed hebben op keuzes die landen maken. Ik verwacht dat we het snelst groeien in Duitsland, omdat daar relatief weinig laadpalen staan. In België en Frankrijk zitten we in een groeispurt en in Nederland richten we ons vooral op grote volumes. We zien de toekomst groen en zonnig in.’

‘ONS DOEL IS OM IN 2030 50.000 LAADPALEN IN WEST-EUROPA TE HEBBEN’
Persoonlijke vragen Douwe van Weelderen director business development Pluq

WAT WIL JIJ MENSEN MEE GEVEN?
Laat elke plek beter achter dan je hem aantrof
WAT IS JE DIEPSTE DRIJFVEER?
Een positieve impact maken op de wereld. Ik hoop echt dat mijn inspanningen bijdragen aan een gezondere, duurzame toekomst
WAAR SPREEK JE AF MET VRIENDEN EN WAAROM?
De plek boeit niet. Als het eten maar goed is en we uren over van alles en nog wat kunnen praten
WAT IS JE FAVORIETE UITWAAIPLEK?
Het strand bij zonsondergang, waar wolken, zonnestralen en golven je op nieuwe ideeën brengen
HOEVEEL UUR SPORT JE PER WEEK?
Mijn gezondheid vind ik erg belangrijk. Als het even kan, zit ik op mijn racefiets en trap ik behoorlijke afstanden weg
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN?
Diep ademhalen en blijven lachen. Ik vraag me ook altijd af waarom iets me zo stoort. Als ik daar achter ben, deins ik er niet voor terug het direct te adresseren
IN WELKE STAD ZOU JE GRAAG WONEN?
Rome, voor de cultuur, het klimaat, het eten en die fijne levendige straten

‘ALS WE VRAAG EN AANBOD VAN ELEKTRICITEIT BETER OP ELKAAR AFSTEMMEN HEBBEN WE VOORLOPIG GEEN NETCONGESTIE’
Persoonlijke vragen Pieter Zijlema oprichter en CEO Pluq

HOE COMBINEER JIJ HART EN VERSTAND?
Ik doe vrij veel met mijn hoofd. Daardoor kan ik mezelf dwingen om bij belangrijke beslissingen ook naar mijn hart te luisteren
WELKE VITAMINES SLIK JE DAGELIJKS?
Ik eet elke dag vers fruit. En er staat een potje D3 op mijn bureau. Voor als de zon niet schijnt
HOE KRIJG JIJ ZAKEN IN BEWEGING?
Door het gewoon te doen en niet bang te zijn dat ik de eerste ben die het doet
WELK BOEK LEES JE NU?
De Camino van Anya Niewierra, omdat ik de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella wil gaan lopen en wel van een beetje spanning houd

All rights reserved © 2025 Young Media