29 mei 2024 - Redactie VG Visie

Ondersteuning van vastgoedmanagement, onder de Spaanse zon

Toen Lindy Ravestein 6 jaar geleden met haar man en zoontje voor het avontuur koos en naar Spanje verhuisde, had ze nooit gedacht dat ze nu een succesvol bedrijf zou runnen vanuit haar nieuwe thuisbasis. Toch is Font Services met inmiddels 25 medewerkers een stevige factor in ondersteuning van Nederlands vastgoedbeheer. Vanuit Spanje.

‘Het vergt een speciaal soort mens, om het in dit vak goed te doen’, legt Lindy uit. ‘Ik noem het een DNA: mensen die hands on zijn, servicegericht, flexibel, snel én secuur. Dan is vastgoedervaring niet perse een vereiste, dat kun je leren. Ik werf op die eigenschappen.’

De sprong naar Spanje

In Nederland werkte Lindy jarenlang bij CBRE als Property Manager voordat ze de sprong naar Spanje waagde. ‘Ik vond het heel moeilijk om m’n baan op te zeggen, maar we wilden altijd al zo’n stap maken. Spanje is niet te ver, het weer is heerlijk en het land is heel kindvriendelijk. Onze zoon was nog klein dus het was een ideale tijd voor ons om te verhuizen.’

Toen corona opkwam, en remote werken voor veel mensen het nieuwe normaal werd, realiseerde Lindy zich dat ze vanuit Spanje haar geliefde werk prima kon oppakken, maar dan als ZZP’er. ‘Mijn launching customer was Spring Real Estate. Mijn oud-collega Willem Jan Schouten is daar partner en was direct super enthousiast over de start van mijn bedrijf.’ Al snel volgden andere grote klanten als CBRE, Savills en BNP Paribas. Font Services was geboren en groeide in drie jaar uit tot een succesvol bedrijf met zo’n 25 mensen in dienst.

Goede assistent als beste asset

Font Services levert ondersteunende diensten voor vastgoed gerelateerde bedrijven. Daarbij kun je denken aan servicedesk activiteiten, een storingsdienst of het aanpassen van document management systemen. ‘Kort gezegd ondersteunen we technisch managers. We nemen tijdrovende randzaken over van het technisch beheer van vastgoed. Daardoor kunnen technisch managers zich focussen op hun eigenlijke werk, zonder zich zorgen te maken over de rest van de workflow. In de wereld van vastgoed is een goede assistent je beste asset. Dat geloof ik echt, en dat is dan ook de slogan van Font Services. Vastgoedorganisaties die ons inhuren, krijgen een gespecialiseerde partij. We weten wat we doen, kennen de opgaves van technisch beheer. Het is geen probleem om dat vanuit Spanje te doen, in deze tijd. Klanten merken daar niets van.’

Investeren in personeel

Font Services investeert veel in hun personeel. ‘Onze klanten hebben mensen nodig die dienstverlenend en proactief zijn, en goed overzicht kunnen houden. Die eigenschappen vind ik het belangrijkst, de inhoudelijke en procesmatige kennis leren ze van ons. We zorgen goed voor onze mensen. In ondersteuning van technisch beheer krijg je vaak te maken met negativiteit. Daar moet binnen ons bedrijf een uitlaatklep voor zijn. In Spanje is het niet heel gebruikelijk om op die manier om je mensen te denken, of bijvoorbeeld om medewerkers te betrekken bij het beleid van een bedrijf. Wij doen dat wel, en ik ben trots op de hechte club die we daarmee gerealiseerd hebben.’

‘ONDERNEMEN IS ALS EEN KIND OPVOEDEN’

Er gaat een kwartje om

‘Op het moment dat ik vanuit loondienst ging ondernemen, ging er een kwartje om’, vertelt Lindy. ‘Je gaat echt op een andere manier denken. Er zijn overal kansen!’ Ze leerde de afgelopen jaren vooral om ondanks beren op de weg, gewoon aan de slag te gaan. ‘Je kunt niet alles van tevoren uitdenken, en al doende leer je. Als je bereid bent te leren, kom je heel ver’.

Als voorbeeld noemt Lindy een opdracht die ze kreeg vrij aan de start van haar bedrijf. ‘Dat was voor een storingsdienst, die erg achter liep door allerlei personele wissels. Om alles in orde te brengen, moest ik mensen aannemen die nog getraind zouden moeten worden. Daar was de tijd niet voor. Toen heb ik geleerd wanneer je alleen het hoognodige moet doen, zodat je later de kwaliteitsslag kan maken. Het leuke is, dat door die eerlijkheid te bieden, de opdrachtgever later wel terugkomt!’

Toekomstdromen

‘Als ondersteuner werken we met heel veel systemen. Denk aan ticketsystemen, documentmanagementsystemen, net waar de opdrachtgever mee werkt. Maar daardoor zien we ook wat wel en niet werkt. We willen in de komende jaren veel meer toegroeien naar een adviesrol, en bijvoorbeeld zelf systemen aan gaan bieden waar we in geloven. Met onze kennis kunnen we processen efficiënter inrichten. Dat scheelt tijd en geld voor klanten, terwijl je service verbetert. Er zit veel ontwikkeling in dit veld. Techniek was lang een ondergeschoven kindje, maar goede digitale systemen zijn de basis onder commercieel succes. Wij zijn daarin juist door onze ervaring de expert.’

Ondernemen is als een kind opvoeden

Er zijn nog altijd niet veel vrouwen actief als ondernemer in de vastgoedsector. ‘Ik denk dat dat vooral koudwatervrees is’, zegt Lindy. ‘Als ondernemer moet je flexibel zijn en goed in overzicht bewaren. Je moet situaties aanpakken als ze verschijnen. Volgens mij zijn vrouwen daar vaak heel goed in.’

Zelf vergelijkt Lindy het ondernemen wel met het krijgen van kinderen. ‘Ik herinner me dat we thuis kwamen met onze pasgeboren zoon, en dat ik dacht: oke, en nu? En dan is het een kwestie van gewoon aan de slag gaan. Uitvinden wat je belangrijk vindt, en van daaruit beslissingen nemen.’

En hoe geweldig Lindy het ook vindt om haar eigen bedrijf vorm te geven, ondernemen moet je niet romantiseren, weet ze. ‘Wat dat betreft lijkt ondernemen eigenlijk ook op een kind krijgen. Die roze wolk is er lang niet altijd, en het is gewoon heel hard werken. Maar het is het wel waard.’

‘WE NEMEN DE TIJDROVENDE RANDZAKEN VAN TECHNISCH BEHEER OVER’
Persoonlijke vragen Lindy Ravestein, oprichter en managing partner Font Services

WELKE WAARDEN WIL JE UITDRAGEN MET JE BEDRIJF EN WAAROM?
In alles wat doen streven we naar professionaliteit en excellentie. We willen de verwachtingen van onze klanten altijd overtreffen. We geloven in open communicatie en transparante samenwerking. Daarmee bouwen we sterke relaties, zowel met onze klanten als binnen ons team. Door samen te werken en elkaar te ondersteunen kunnen we de beste resultaten behalen en succesvol zijn als bedrijf.
OP WELKE MANIER IS JOUW ONDERNEMERSCHAP GEGROEID?
Heel belangrijk daarin is het opbouwen van een sterk netwerk van partners, mentors en collega-ondernemers. Door te luisteren naar advies en het delen van ervaringen heb ik waardevolle inzichten gekregen die hebben bijgedragen aan mijn groei als ondernemer. Ik kijk daarbij de laatste jaren ook steeds vaker naar ondernemers in andere branches. Hoe gaan zij om met vergelijkbare uitdagingen?
HOE MOTIVEER JIJ JE MENSEN, OOK GEZIEN DE GROTE ONZEKERHEDEN MOMENTEEL IN DE MARKT EN DE WERELD ALS GEHEEL?
Door eerlijk te zijn over de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd en tegelijkertijd het vertrouwen te behouden in onze veerkracht en capaciteiten, creëer ik een sfeer van vertrouwen en betrokkenheid.
WELKE PERSOON OF WELKE GEBEURTENIS HEEFT EEN BESLISSENDE INVLOED GEHAD OP JE ONDERNEMERSCHAP?
Ik heb veel gehad aan de steun van mijn man, hij laat mij volledig vrij in mijn ondernemerschap en passie voor Font. Hij remt mij niet in mijn ideeën en ik weet dat hij altijd achter mij zal staan.
ALS JE 1 KERNWAARDE MAG NOEMEN DIE JOUW LEIDERSCHAP KENMERKT, WELKE IS DAT DAN EN HOE HERKENNEN MENSEN DAT?
Het zijn er drie: flexibiliteit, out of the box-denken en aanpakken.
GO WITH THE FLOW OF EIGEN KOERS VAREN?
Motiveer. Door mijn eigen koers te varen, heb ik de vrijheid om mijn unieke stempel te drukken op alles wat ik doe. Ik heb geleerd om trouw te blijven aan mezelf en mijn innerlijke gevoel te volgen, ongeacht wat anderen zeiden of dachten. Ik kan er op andere momenten ook voor kiezen om ‘go with the flow’ te gaan, maar altijd met behoud van mijn eigen waarden en visie.
WAT WIL JIJ MENSEN MEE GEVEN?
Spring gewoon in het diepe, wat is het ergste wat je kan overkomen?

VISIONAIR OF DOWN TO EARTH?
Als ondernemer beschouw ik mezelf als een combinatie van beide: een visionair én down to earth. Ik streef ernaar om innovatieve ideeën te ontwikkelen en vooruit te kijken naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Aan de andere kant blijf ik ook stevig met beide benen op de grond staan. Ik focus op haalbare doelen en ben niet bang om mijn handen vuil te maken en hard te werken om ze te bereiken.
OP WELKE PLEK KUN JIJ JE ECHT OPLADEN?
Thuis alleen of met mijn familie. Maar ook in de tuin bezig zijn en lekker zwemmen.
HOE REAGEER JIJ OP TEGENSLAG?
Ik mag een half uur balen en boos zijn (vaak dan vooral op mijzelf) en dan gewoon weer door. Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat een tegenslag juist weer een deur opende.
WAAR LIG JIJ WAKKER VAN?
Het denken gaat altijd maar door. Ook als ik ‘s nachts in bed lig…
WAT KENMERKT MODERN LEIDERSCHAP VOOR JOU?
Onderscheid maak je door kernwaarden als empowerment, inspiratie, flexibiliteit en authenticiteit. Maar ook het investeren in de ontwikkeling van medewerkers, dat vind ik bij Font heel belangrijk. Ik geloof sterk dat een bedrijf alleen kan groeien als je medewerkers dat ook doen.
WIE ZIJN JE VOORBEELDEN?
Mijn moeder, Margaret Zeeman, en Irene Flotman van CBRE. Zij zijn beiden sterke vrouwen in de vastgoedwereld en een inspiratie voor mij.
HOE KIJK JIJ NAAR DE VOLGENDE GENERATIE?
Ik zie de volgende generatie als een bron van frisse ideeën, energie en innovatie. Ze brengen nieuwe perspectieven en vaardigheden met zich mee die van onschatbare waarde zijn voor de groei van onze organisaties. Daarom is het belangrijk om open te staan voor hun ideeën en om actief te luisteren naar hun inbreng. We kunnen veel leren van hun ervaringen en expertise.
DURF JIJ GROOT TE DROMEN? EN WAAROVER?
Zeker, ik doe dat eigenlijk altijd wel, over alles. Van over de top reizen die ik met mijn gezin ga maken in toekomst, tot hoe ver Font kan komen.
IN WELKE STAD ZOU JE GRAAG WILLEN WONEN?
Zolang het veilig is overal wel, als mijn gezin er maar is.
NAAR WELKE PODCAST LUISTER JE GRAAG?
7 Deadly Sins van Stephen Fry
WELK BOEK LEES JE NU?
(Of ga je lezen) Ik hou echt van postapocalyptische boeken. Op dit moment lees ik The passage van Justin Cronin.

All rights reserved © 2025 Young Media