29 mei 2024 - Redactie VG Visie

Q-Park: van parkeerbedrijf naar mobiliteits partner

We willen allemaal leefbare steden, zonder daarvoor op bereikbaarheid in te leveren. Dat vraagt om veranderingen. Zeker als het gaat om mobiliteit. Dit stimuleert Q-Park om te denken in slimme mobiliteitsoplossingen, zoals elektrisch (snel) laden, het online reserveren van een parkeerplaats en de mogelijkheid om over te stappen op andere vormen van vervoer. Fred Wilkes, directeur Business Development: ‘Wij transformeren van traditioneel parkeerbedrijf naar mobiliteitspartner.’

Q-Park heeft een missie en wil binnensteden leefbaar en bereikbaar houden. Daarom verplaatst Q-Park ‘het blik’ van de straat naar mobiliteitshubs en garages. Bestaande garages, zodat er niet bijgebouwd hoeft te worden. Dit doet Q-Park in binnensteden zoals Den Haag, Amsterdam, Venlo en Eindhoven. Wilkes: ‘Steeds meer gebieden worden autoluw. Zo bieden wij met onze garages een oplossing en realiseren we meer ruimte voor mens, fiets en groen.’

Hoe transformeren jullie van traditioneel parkeerbedrijf naar mobiliteitspartner?

‘Wij evolueren vanuit kwaliteit. ‘Quality in parking’ blijft onze basis, wat wij onder andere realiseren met onze duidelijke huisstijl, 24/7 service en slimme verlichting. Maar parkeren is geen doel op zich, de klant heeft altijd een andere bestemming en wil gemakkelijk van A naar B. Om klanten hierin te faciliteren, voegen wij voorzieningen toe in onze bestaande ruimtes, zodat er niet bijgebouwd hoeft te worden. Daarbij zitten wij in veel steden op strategische locaties. Zo bieden wij niet meer alleen een parkeerplek aan, maar zijn wij een belangrijke partner in de mobiliteitsketen geworden. Met overheden en ontwikkelaars denken we dan ook graag mee over mobiliteitsvraagstukken.’

Hoe voegen jullie waarde toe in de mobiliteitsketen?

‘Wij lopen voorop in de digitale ontwikkeling, waardoor onze klanten real-time toegang tot onze parkeergarages krijgen, steeds vaker met een dynamisch tarief. Dankzij die investeringen in digitaal, kunnen we samenwerken met bezoekdoelen en andere partners in de mobiliteitsketen. Zo kunnen we bezoekers spreiden over de stad en onnodig zoekverkeer voorkomen. Met een online reservering is de klant verzekerd van een parkeerplaats. Zo hoeft hij niet meer op zoek naar een parkeergarage en bespaart hij tijd. Daarnaast vind je eind 2024 meer dan 1.750 laadpalen in onze garages en plaatsen we, in samenwerking met Shell Recharge, snelladers in onze gezamenlijke Mobility Hubs. We vinden het overigens belangrijk dat je in een parkeergarage niet alleen je auto kunt parkeren, maar dat je hier ook de mogelijkheid hebt om over te stappen op ander vervoer. Daarom bieden wij deelmobiliteit aan in en om onze garages en werken we samen met OV-aanbieders. Zo kunnen onze klanten de laatste kilometers met het openbaar vervoer, deelfietsen of -scooters afleggen. Tot slot plaatsen we pakketautomaten en bagageopslag. Dit doen we allemaal samen met partners zoals MOBIAN, PostNL en Lockerpoint bijvoorbeeld.’

Fred Wilkes

‘IN 2024 PLAATSEN WE OP VIJF PARKEERGARAGES ZONNEPANELEN, GEKOPPELD AAN GROTE BATTERIJEN’

Die duurzame gedachte trekken jullie ook door in het ontwerp van de parkeergarages zelf, vertel daar eens meer over..

‘Als het aan ons (en aan Europa) ligt zijn we in 2050 klimaatneutraal. Daarom zijn we hard bezig onze parkeergarages te vergroenen. Met zonnepanelen op de daken en LED-lampen met detectiesensoren aan de plafonds bijvoorbeeld. Zo verlagen we het elektriciteitsverbruik. In 2024 plaatsen we op vijf parkeergarages zonnepanelen, gekoppeld aan grote batterijen. Deze maand openen we Q-Park Frontenpark, een drielaagse parkeergarage aan de rand van Maastricht, waar deze batterijen en meer dan tweehonderd zonnepanelen geplaatst worden. Met die opslag van stroom kunnen we wat meer loskomen van het net. Dat is het plaatje van de toekomst: meer zelfvoorzienend, minder belastend. En we leveren ook stroom terug. Zo fungeren onze parkeergarages als batterij voor de stad.’

‘WE LOPEN VOOROP IN DE DIGITALE ONTWIKKELING: ONZE KLANTEN KRIJGEN REAL-TIME TOEGANG TOT ONZE PARKEERGARAGES, STEEDS VAKER MET EEN DYNAMISCH TARIEF’

Het klinkt als ‘het parkeren van de toekomst’, hoe komt dit samen in de praktijk?

‘Een mooi voorbeeld vind ik onze Mobility Hub Q-Park Centrum in Den Haag. Dat was tot een jaar geleden nog een traditioneel bovengronds gebouwde parkeergarage. Een aantal jaar geleden voorzagen wij deze garage al van 1.020 zonnepanelen. Die wekken energie op, die een slimme energiehub vervolgens beheert en doorstuurt naar milieuvriendelijke opslagbatterijen, LED-verlichting en laadplekken. Maar ook naar apparatuur zoals liften en slagbomen. Zo voorzag Q-Park Centrum zichzelf al helemaal van energie. Vorig jaar voegden we hier – naast een groot aantal laadpunten – tevens snelladers toe. Daarmee komen wij (naast personenauto’s) ook tegemoet aan zakelijk vervoer in de binnenstad dat op zoek is naar snellaadpunten. In samenwerking met Shell realiseerden wij hier een shop met een aantal werkplekken, waar je een koffie of croissantje haalt, terwijl je wacht op het snelladen van je auto. Daarnaast creëerden we een volledig benedendek met deelauto’s, -scooters en -(bak)fietsen. Daarmee komen wij de gemeente Den Haag tegemoet, die één centrale plek in dit stadsdeel wil creëren voor het stallen van deelvervoer. En werken we toe naar een kwalitatieve binnenstad: we voorkomen een rommelig straatbeeld door alle zwerffietsen en -scooters. Tot slot bieden we naast deelauto’s een aantal services voor de buurt aan, zoals pakketautomaten voor het ophalen en retourneren van pakketjes en een was- en stoomservice. In plaats van dat wij alleen maar een parkeergarage zijn, komen we nu ook in de services terecht. Dat is hét parkeren van de toekomst.’

All rights reserved © 2025 Young Media