29 mei 2024 - Redactie VG Visie

Scope daagt vastgoedmarkt uit naar het grotere geheel te kijken

Scope Spatial Strategy is in het leven geroepen door Erik Moederscheim en zijn compagnon Ruud Moonen, samen al jarenlang de eigenaren van Moederscheimmoonen Architects en sinds enkele jaren van de TBP Group. ‘Met Scope hebben we een sterke multidisciplinaire speler in handen, die een bijdrage levert aan de integrale benadering van complexe, ruimtelijke vraagstukken. Op deze strategische positie zijn we adviseur tijdens de initiatieffase met de meerwaarde van onze expertise en ervaring als architecten en projectontwikkelaars.’

Scope Spatial Strategy, kortweg Scope, is gevestigd in een dynamisch deel van Rotterdam, M4H, Merwe-Vierhavens, stadshavengebied van de toekomst. De TBP Group, waar Scope, Moederscheimmoonen Architects en Sustain Real Estate Consultancy deel van uitmaken, is niet toevallig hier gehuisvest. Erik: ‘Dit gebied vertegenwoordigt veel van waar we als Scope mee bezig zijn. Het is namelijk een gebied in ontwikkeling en één van de regio’s waar de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf vormgeven aan een nieuwe toekomst. Het gebied verandert de komende jaren naar een bruisend stadsdeel met woningen, horeca, evenementen, onderwijs en cultuur. Met ons kantoor zitten we met overtuiging op deze plek. Het ademt de geest van ons werk en in de nabije toekomst verwachten we een rol te kunnen spelen in de verdere ontwikkeling van dit stadshavengebied. We zijn met een aantal eigenaren in gesprek om hen verder te helpen met de volgende stappen van de ontwikkeling.’

Introductie TBP Group

Scope Spatial Strategy maakt deel uit van de TBP Group, waar ook MoederscheimMoonen Architects en projectontwikkelaar Sustain Real Estate Consultancy onderdeel van zijn. Eigenaar van de TBP Group zijn Erik Moederscheim en Ruud Moonen, die met deze drie onafhankelijk ondernemingen werkzaam zijn in de creërende fases van gebieds- en vastgoedontwikkelingen. Erik houdt zich dagelijks met name bezig met Scope en MoederscheimMoonen. De focus van Ruud ligt vooral bij Sustain en het management van de TBP Group als geheel.

Eigen propositie

‘Ruud en ik vullen elkaar perfect aan. Met zijn bedrijfskundige achtergrond gebruiken wij voor onze samenwerking vaak de metafoor left brain en right brain. De combinatie van mijn creativiteit en de meer rationele aanpak van Ruud zorgen ervoor dat strategie, financiën en de ruimtelijke aspecten altijd integraal worden benaderd. Van nature hebben we daarom altijd al de interesse gehad in de initiatieffase van een project. Waarom wil een gebieds- of gebouweigenaar, ontwikkelaar of belegger of overheid een omgeving nieuw leven inblazen? Wat maakt een omgeving of gebouw vitaler en gezonder en waarom zou het gebouw over 15 jaar nog betekenis hebben? Wat zijn de ruimtelijke implicaties? Is er voldoende aandacht voor duurzaamheid, mobiliteit en hoe wordt dit gefinancierd? Deze vragen zijn logischerwijs vaak al beantwoord wanneer we vanuit Moederscheimmoonen Architects aan tafel worden gevraagd. In de afgelopen jaren zagen we gemiste kansen, waarvan we dachten ‘dit had beter gekund’. Niet vanuit hoogmoed geredeneerd, maar vanuit ons vakmanschap en onze expertise. We waren al veel betrokken bij concept- en haalbaarheidsfases, dus voor veel van onze klanten maakten we al programma’s van eisen, deden wij gebieds- en locatieanalyses en hielpen we organisaties met hun vastgoedstrategie, maar we deden dat tot dan onder het label van ons architectenbureau. Ons bedrijfsconcept vertroebelde hierdoor. Dit wilden we niet langer en daarmee was er aanleiding een eigen propositie in de markt te zetten, waarmee we helder definiëren waar Scope voor staat.’

‘DE FOCUS VAN SCOPE LIGT OP HET KOPPELEN VAN RUIMTE, FINANCIËN EN TIJD OP STRATEGISCH NIVEAU’

Hybride veld

‘Met Scope zijn we nu in de positie om die vele relevante vragen in een vroege fase te stellen en te helpen beantwoorden. Op deze manier geven we mede vorm aan de uitgangspunten voor ontwikkelingen. Aan tafel zitten we in een mooi, hybride veld van expertises waarin het gaat over ruimte, stedenbouw, planologie en vooral strategie, waarvan de uitkomst dus openligt. We geven advies en initiëren nieuwe ideeën voor omgevingen en gebouwen in de concept-, initiatiefen haalbaarheidsfases. De focus van Scope ligt op het koppelen van ruimte, financiën en tijd op strategisch niveau. Deze integrale benadering betekent niet alleen dat we kijken naar de vraag van de opdrachtgever, maar ook naar bredere maatschappelijke ontwikkelingen en scenario’s. Onze visie: hoe beter je in deze fase de analyses doet, des te scherper en duurzamer je eindconclusie en/of eindproduct wordt. Dankzij concrete tussenconclusies en ruimtelijke deelstudies wordt duidelijk of er bijvoorbeeld andere stakeholders nodig zijn of dat omgevingsfactoren te risicovol zijn. We stappen vaak heel bewust buiten het ruimtelijke domein om daar actoren te vinden, die ons vanuit hun perspectief helpen om in het ruimtelijke domein betere keuzes te maken. In breder verband krijgen toekomstperspectief, scenario-strategie en ontwikkeling een extra dimensie.’

‘VANUIT ONS DNA KIJKEN WE BREED NAAR DE WERELD EN VRAGEN ONS HARDOP AF HOE ZAKEN TOT STAND KOMEN EN ZIJN GEZOND NIEUWSGIERIG NAAR DE MOTIVATIE ACHTER EEN INITIATIEF’

Evenwichtige basis

‘Vanwege de integrale vraagstukken die we voor onze opdrachtgevers oppakken, willen we ons multidisciplinaire team, dat nu uit twintig mensen bestaat, verder uitbouwen met andere deskundigen. Een basis van specialisten binnen het ruimtelijke domein en het ruimtelijk-financiële domein zorgt zo voor een sterke, evenwichtige combinatie van expertises in ons team. Daarnaast werken we samen met externe partners, zoals planeconomen en landschapsarchitecten. Ook hebben we een mooie balans in onze opdrachtgeversschare. Een combinatie van overheid en semioverheid, institutionele beleggers en projectontwikkelaars zorgt ervoor dat we een pallet aan uitdagingen op ons bord krijgen. We zien daarnaast kansen bij een nieuwe groep opdrachtgevers die we adviseren, partijen met een corebusiness buiten het vastgoed, maar bij wie het vastgoed cruciaal is om hun business te kunnen runnen.’

‘MERWE-VIERHAVENS ADEMT DE GEEST VAN ONS WERK. IN DE NABIJE TOEKOMST VERWACHTEN WE EEN ROL TE KUNNEN SPELEN IN DE VERDERE ONTWIKKELING VAN DIT STADSHAVEN-GEBIED’

Langdurige partnerships en snelle besluitvorming

‘Aan de ene kant focussen we ons op lange termijn partnerships, aan de andere kant ondersteunen we opdrachtgevers bij snelle besluitvorming. Wanneer er haast geboden is, hanteren we een concrete methode, waarmee we razendsnel de potentie van een idee kunnen toetsen, waarbij we alle aspecten meenemen die van invloed zijn op de haalbaarheid van het project. Dit brengen we overzichtelijk in kaart met concrete en meetbare output. Zo hebben we voor 3W Real Estate en AT Capital een ruimtelijke verkenning uitgevoerd in relatie tot ontwikkelmogelijkheden van winkelcentrum Heuvel in Eindhoven. Hierbij onderzochten we hoe het huidige retailaanbod versterkt kan worden, waardoor er in de toekomst mogelijk woonprogramma en functies toegevoegd kunnen worden. Met Scope zijn we voor al onze partijen de strategische gesprekspartner en adviseur. Vanuit ons DNA kijken we breed naar de wereld en vragen ons hardop af hoe zaken tot stand komen en zijn gezond nieuwsgierig naar de motivatie achter een initiatief.’

Onafhankelijk advies

‘We weten uit ervaring dat het stellen van de juiste vragen een prikkel is om samen over de lange termijn na te denken. Vanuit Scope geven we onafhankelijk advies met het oog op het grotere, maatschappelijke belang. We durven gerust te stellen dat soms niét bouwen het beste advies is, wanneer bouw naar ons inzicht niet verstandig is. Leidend op dat moment is niet onze drive om te willen creëren, maar onze drive om als Scope te adviseren vanuit het grotere geheel, refererend aan onze pay-off. ‘Let’s draw the bigger picture’ schetst precies wat wij doen; bewust het grotere geheel in de gaten houden en het maatschappelijke belang dienen. De kracht van onze TBP Group onder één dak is dat er op onze werkvloer doorlopend kruisbestuiving plaatsvindt tussen de mensen. Wijzelf als team, onze samenwerkingspartners en onze opdrachtgevers plukken hiervan de vruchten.’

Persoonlijke vragen Erik Moederscheim, oprichter en directeur Scope Spatial Strategy

WIE OF WAT INSPIREERDE JOU OM EEN EIGEN BEDRIJF TE STARTEN?
Mijn compagnon en ik zijn als student begonnen met onze onderneming. Er was sprake van een natuurlijke vanzelfsprekendheid bij ons om dit zo te doen.
WELKE WAARDEN WIL JE UITDRAGEN MET JE BEDRIJF EN WAAROM?
Strategisch – Levendig – Scherp – Ruimdenkend – Verrassend – Gedurfd
OP WELKE MANIER IS JOUW ONDERNEMERSCHAP GEGROEID?
De groei van ons ondernemerschap heeft 2-3 jaar geleden een nieuwe dimensie gekregen met onze herstructurering en de nieuwe bedrijven Scope en Sustain die we oprichtten. Het voelde net zo prikkelend als 20 jaar geleden toen we begonnen, maar dankzij onze ervaring hebben we hele bewuste keuzes gemaakt. Dit hebben we met goede adviseurs gedaan en hier voel ik nog iedere dag de benefits van.
HOE MOTIVEER JIJ JE MENSEN, OOK GEZIEN DE GROTE ONZEKERHEDEN MOMENTEEL IN DE MARKT EN DE WERELD ALS GEHEEL?
Wij blijven met onze ondernemingen kansen zien, creëren en benoemen. Dankzij de meerdere bedrijven die elkaar ook versterken, kunnen we onze mensen laten zien dat we als ontwerpers, onderzoekers en ontwikkelaars meer grip hebben weten te creëren op de grilligheid van de markt en dat we deze ook meer naar onze hand hebben kunnen zetten. Dit proberen we zo goed mogelijk met ons team te delen in groepssessies die we hebben op kantoor.
WAAR HAAL JIJ JE INSPIRATIE VANDAAN?
Inspiratie ligt in mijn optiek voor het oprapen in de wereld van nu. Met de grote informatiedichtheid van nu is het vooral de kunst om daarin te sorteren voor jezelf en de juiste verbindingen te leggen.
WELKE PERSOON OF WELKE GEBEURTENIS HEEFT EEN BESLISSENDE INVLOED GEHAD OP JE ONDERNEMERSCHAP?
Er zijn wel een aantal gebeurtenissen uit de beginperiode waaruit bleek dat ik te veel tegelijk wilde, en hier kreeg ik terecht van buitenaf de deksel op mijn neus. Ik denk hier nog vaak aan terug en ben blij met het leermoment van toen. Het heeft mij geleerd dat ondernemerschap vooral ook gaat over keuzes durven maken. En dat is soms juist hard nodig als er allemaal aantrekkelijke kansen voor je voeten liggen
WAT KENMERKT MODERN LEIDERSCHAP VOOR JOU?
Ik geloof heel erg in de filosofie van situationeel leiderschap. Het laat intuïtie toe en past heel erg bij onze branche waar aanpassingsvermogen enorm belangrijk is.

ALS JE 1 KERNWAARDE MAG NOEMEN DIE JOUW LEIDERSCHAP KENMERKT, WELKE IS DIE DAN EN HOE HERKENNEN MENSEN DIE?
Uit onze zes waardes zoals hiervoor beschreven past ‘strategisch’ het meest bij mij. Bij interne meetings probeer ik onze teams zoveel mogelijk te coachen om vooral het grotere geheel te zien en in scenario’s te denken zodat er rust en overzicht wordt gecreëerd in complexe vraagstukken.
GO WITH THE FLOW OF EIGEN KOERS VAREN?
Mijn compagnon en ik gaan duidelijk voor onze eigen koers al sinds het begin. Met het neerzetten van onze drie complementaire bedrijven worden we hier dagelijks in bevestigd.
VISIONAIR OF DOWN TO EARTH?
Ik denk dat deze termen niet zonder elkaar kunnen. Dit merk in de dagelijkse praktijk. Met ontwerpend onderzoek is het soms belangrijk om over ‘realiteitsgrenzen’ heen te denken om verder te komen, maar met Scope durven we juist wel concreet te worden. Het combineren van beide is de kunst.
OP WELKE PLEK KUN JIJ JE ECHT OPLADEN?
Ik ben in mijn rol veel op pad om te praten met overheden, ontwikkelaars, beleggers en andere mensen die actief zijn in het ruimtelijke domein. Ik krijg op dat soort dagen veel energie van de mensen die ik spreek en de verschillende invalshoeken waarmee ik dan geconfronteerd wordt. Na zo’n dag zit ik vaak vol energie en ideeën die ik concreet op de vloer kan toepassen.
HOE REAGEER JIJ OP TEGENSLAG?
Ik ben ervan overtuigd dat tegenslag je alleen maar beter maakt. Het is de kunst om te benoemen waar de exacte lessen vervolgens te trekken zijn. Mijn compagnon en ik hebben we een natuurlijke balans gevonden om samen ook moeilijke beslissingen te nemen die bij tegenslag soms nodig zijn.
WAT IS HET ULTIEME DOEL DAT JE WILT BEREIKEN MET JE BEDRIJF?
Met Scope willen we mee gaan vormgeven aan de grote ruimtelijke uitdagingen waar we in Nederland voor staan. Het ultieme doel met Scope is om een sterke multidisciplinaire speler te worden waarmee we het verschil hierin kunnen maken.
HOE KIJK JIJ NAAR DE VOLGENDE GENERATIE/DE GENERATIE BOVEN JE?
Ik zie dat aankomende generaties al vaak met een groter bewustzijn in het leven staan en dat is heel waardevol om de grote ruimtelijke vraagstukken van de toekomst mee te benaderen. Ik hoop de nieuwe generatie vooral te kunnen helpen met het prioriteren ervan en (soms moeilijke) keuzes te maken.

All rights reserved © 2025 Young Media