Wesley Schoeree, accountmanager Miele Laundry Boutique, heeft VG Visie uitgenodigd bij haar relatie Hotel Casa in Amsterdam. ‘CASA is acht maanden per jaar het thuis van 359 studenten met een maximale woonduur per student van twee jaar’, vertelt adjunct-directeur Marco Peeters. ‘De overige vier maanden, tijdens het hoogseizoen, zijn alle 518 kamers alleen beschikbaar voor toeristen.’
Stap je de dynamiek van Hotel Casa binnen, word je vanzelf benieuwd naar het concept. ‘Stichting Casa Academica is het initiatief van vier studenten, die in 1957 hun zomervakantie doorbrengen op een campus in Scandinavië’, vertelt Marco. ‘Hier ontdekken zij de perfecte combinatie van studentenhuisvesting en hotel. Terug in Amsterdam leggen ze elk 25 gulden in en daarmee is de stichting een feit. In 1962 wordt de eerste locatie geopend. De naam ‘Casa 400’ duidt op het aantal kamers. Na de verhuizing naar dit huurpand hebben we ‘400’ weggelaten, dankzij onze groei naar 518 kamers. Ook hebben we het concept iets veranderd door 159 kamers permanent beschikbaar te houden voor hotelgasten, waardoor de huur voor de studenten betaalbaar kan blijven.’
Marco werkt hier ruim 10 jaar. ‘Het mooie van Hotel Casa vind ik het duurzame concept, waar we allemaal trots op zijn. Verveling slaat hier niet toe. Het studentenseizoen van 8 maanden vliegt ieder jaar voorbij. Hierna is het direct pieken als volgeboekt hotel. Is die piek voorbij, verwelkomen we op 1 oktober de studenten weer met open armen. Je bent hier dus tweejaarlijks aan ’t schakelen. Het omturnen van studentenkamer tot hotelkamer en andersom doen we als voltallig, geolied CASA-team binnen een dag tot twee dagen.’
Marco: ‘De wachtlijst voor een kamer is anderhalf jaar. In feite hoeven we ons dus ‘alleen maar’ bezig te houden met het optimaliseren van ons product, want de aanwas van studenten verloopt organisch. Dit geldt niet voor de hotelgasten, die we natuurlijk actief moeten aantrekken. Dit is ‘het spel’. Aan de ene kant zijn we het meest sociale bedrijf van Amsterdam, dankzij betaalbare studentenhuisvesting en wat daar aan luxe van een eigen kamer met sanitair en hotelfaciliteiten tegenover staat. Aan de andere kant zijn we met ons hotel, restaurant EAST, vergaderzalen en dakterras GAPP een commerciële organisatie. Zo bewaken we onze missie van betaalbare studentenhuisvesting, die bovendien springplank is naar een permanente woning, al dan niet in de stad.’
Eén van de faciliteiten die Hotel Casa biedt, is wassen bij de inpandige Miele Laundry Boutique. Geen student kan eromheen, want de wasmachines en drogers staan bij de studenteningang van het hotel. ‘Voor deze plek hebben we bewust gekozen, zodat elke nieuwe bewoner en de ouders zien dat hier gewassen kan worden. Voordat we met Miele in zee gingen, hadden wij onze eigen machines. Dat was geen succes. We kregen klachten over storingen en niet voldoende capaciteit. Onze studenten zijn net zo belangrijk voor ons als onze hotelgasten, dus willen we de tevredenheid hooghouden. De switch naar Miele was een goede zet. Miele Laundry Boutique biedt niet alleen voldoende wasmachines en drogers, maar de machines blijven eigendom van Miele, waarmee zij ons volledig ontzorgen, ook op het gebied van service aan de machine en jaarlijks onderhoud. Via een app ziet de student of er een machine beschikbaar is. Vanaf dag 1 zijn de studenten erg blij. Hotel Casa net zo, want de Miele machines zijn energiezuinig. Wij dragen duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo zijn we in Nederland het eerste hotel dat BREEAM NL – In Use gecertificeerd is op alle onderdelen.’
‘Miele Laundry Boutique ontzorgt voornamelijk vastgoedeigenaren, verhuurders van longstay locaties en woningcorporaties’, vertelt Wesley. ‘Op deze locaties bewijzen wij ons duurzame concept overduidelijk. Nu leveren we één wasmachine en één droger op 60 tot 80 gebruikers in plaats van één per huishouden. Bovendien wordt er doorgaans 20% minder gewassen bij gezamenlijk gebruik. Tegen het vaste tarief draai je liever een volle trommel en niet snel een tussendoorwasje. Zo besparen we op water, energie, productie van machines en transportkosten.’
WAAR SPREEK JE AF MET VRIENDEN EN WAAROM?
Waar maakt niet zoveel uit, maar wel graag in combinatie met lekker eten en drinken
WAAR KOM JE TOT RUST?
Vooral thuis of tijdens een heerlijke (korte) vakantie
HOE COMBINEER JIJ HART EN VERSTAND?
Je hart stuurt je de goede kant op en je verstand helpt met relativeren
HOE KOM JIJ TOT JEZELF NA EEN DRUKKE WERKWEEK?
Combinatie van lekker thuis zijn en met mijn gezin eropuit gaan
HOEVEEL UUR SPORT JE PER WEEK?
Probeer elke week 3x te sporten. Waarvan 1 hardloopsessie. Gelukkig komt de zomer er weer aan…
HOE KRIJG JIJ ZAKEN IN BEWEGING?
Vooral door er kort op te zitten
IN WELKE STAD ZOU JE GRAAG WILLEN WONEN?
Ik was vorig jaar in Budapest en verbaasde me over hoe mooi deze stad is. Ik zou er niet willen wonen, maar de steden aan de Donau zijn prachtig
NAAR WELKE PODCAST LUISTER JE GRAAG?
Ik ben fan van podcasts over sport en true crime. In dat kader kan ik aanraden F1 Beyond The Grid en Moordzaken