31 mei 2024 - Erwin Asselman

Glans- en hoofdrol voor keuken in ‘marketingsuite’ van BPD met SieMatic

Voor de kwaliteitskeukens van SieMatic kunnen consumenten in Nederland bij meer dan vijftig showrooms en andere verkooppunten terecht. Onder het motto ‘your lifestyle, your kitchen’ richt managing director Rainier Zweep zich sinds enkele jaren ook nadrukkelijk op projectontwikkelaars. In Nijmegen leidde dat tot een unieke samenwerking met BPD, die Perry Hanssen en Jenny Niëns van Hanssen Interior Design letterlijk en figuurlijk tot grote hoogte deed stijgen.

Geen modelwoning maar een ‘marketingsuite’. Zo noemt Hanssen het appartement op de veertiende verdieping van een nieuw woongebouw, dat deel uitmaakt van de gebiedsontwikkeling Waalfront die Nijmegen aan circa 1.000 nieuwe stadswoningen en appartementen moet helpen. ‘Daarvan komen er ongeveer 500 in deelproject Iris, dat wordt gerealiseerd door ontwikkelaar BPD,’ vertelt de creative director van Hanssen Interior Design, die wereldwijd spraakmakende totaalconcepten ontwerpt en in projecten altijd zoekt naar de juiste harmonie tussen architectuur en interieur. ‘BPD bood ons de unieke kans om ons concept ‘City Living: The Circle Of Life’ in de praktijk te brengen in het appartement op de veertiende verdieping.’

Zweep knikt enthousiast, ten teken dat hij nog net zo bevlogen is als toen hij bijna 35 jaar geleden in dienst trad van SieMatic Nederland. ‘Vanuit de marketingsuite heb je een geweldig uitzicht over de Waal, over Nijmegen én over dit nieuwe deel van de stad. De komende vijf jaar worden daar onder andere de gesprekken gevoerd met de kopers van de stadswoningen en appartementen. Tot onze grote voldoening keek één van hen afgelopen week verbaasd om zich heen. ‘ Woont hier echt iemand?’ vroeg ze. ‘Is hij of zij boodschappen aan het doen of zo?’

En was dat zo?

Zweep: ‘ Nee, maar dat geeft wel aan dat Perry en Jenny hun werk heel goed hebben gedaan.’

Hanssen: ‘De marketingsuite heeft echt een ziel. Met behulp van allerlei losse attributen is het goed gelukt om de indruk te wekken dat we in het appartement van Iris zijn, die zelf even boodschappen aan het doen is maar ieder moment weer terug kan zijn.’

Niëns: ‘Vrijgevochten, ongeremd, creatief, positief, lief… Iris is het allemaal. En het mooie is dat iedereen Iris kan zijn. Jong, oud, man, vrouw, jij, ik… Iris zijn we allemaal, ongeacht in welke fase van onze wooncarrière we ons bevinden. Ook in dit woongebouw komen stadswoningen en appartementen in alle soorten en maten, van 44 tot ruim 300 m2. Daarom sluit het City Living-concept er ook zo goed bij aan.’

‘HET CITY LIVINGCONCEPT HEEFT NIET ALLEEN BETREKKING OP DE KEUKEN MAAR OP DE HELE WONING, MET DE KEUKEN ALS KLOPPEND HART’

Laten we daarmee beginnen: wat houdt het City Living-concept in?

Hanssen: ‘De volledige naam van het concept, ‘City Living: The Circle of Life’, zegt eigenlijk alles. Een SieMatic-keuken is er voor iedere levensfase. Het is een leefkeuken die het leven plezierig maakt en verrijkt en de eigenaar het gevoel geeft dat het helemaal bij zijn en/of haar lifestyle past. Met het City Living-concept gaan we de uitdaging aan om de ideale match tussen de persoon en de keuken te vinden.’

Niëns: ‘Geloof me: dat lukt ons. Een kookeiland is daarbij tegenwoordig een heel belangrijk en bijna standaard onderdeel, terwijl onder andere een Aperitivo Bar, een wijnklimaatkast en een sideboard elementen zijn waarmee je invulling kunt geven aan je identiteit en lifestyle.’

Zweep: ‘Your lifestyle, your kitchen’ luidt niet voor niets de SieMatic-slogan.’

Om een oud Chinees spreekwoord aan te halen: zeg mij hoe uw keuken eruit ziet en ik zeg u wie u bent?

Niëns: ‘Absoluut. Een SieMatic-keuken groeit ook met je mee. De Aperitivo Bar en wijnklimaatkast zul je bijvoorbeeld niet snel tegenkomen in de kleine starterswoning van iemand die net het ouderlijk huis heeft verlaten, maar wel in de keuken van een stel dat al een hele wooncarrière achter de rug heeft en in een veel ruimer huis woont. Dat geldt ook voor het SieMatic Home-office, dat goed aansluit bij de stijl van de keuken en onder andere bestaat uit een ruim bureau met een lade, een stijlvol wandbord en achterwand en een extra hoge kast voor de dossiers en printer. Ideaal voor iemand die een paar dagen per week thuis werkt en de Teams-meetings niet in de slaapkamer wil houden.’

Hanssen: ‘De tijd dat een keuken er alleen was om eten klaar te maken en af te wassen ligt ver achter ons. Het leven wordt gevierd in en om de keuken. Met het City Living-concept spelen we perfect in op de trend dat ‘kitchens are the new design furniture’. Met een knipoog naar de term ‘natuur-inclusief’’, zou ik het concept ‘woneninclusief’ willen noemen. Want City Living heeft niet alleen betrekking op de keuken maar op de hele woning, met de keuken als kloppend hart.’

‘OOK IN WOONGEBOUW IRIS KOMEN STADSWONINGEN EN APPARTEMENTEN IN ALLE SOORTEN EN MATEN, DAAROM SLUIT HET CITY LIVING-CONCEPT ER OOK ZO GOED BIJ AAN’

Zijn kopers van een stadswoning of appartement in Iris verplicht om een SieMatic-keuken te kopen?

Zweep, lachend: ‘ Nee, maar ik ben ervan overtuigd dat het City Living-concept veel van hen zal overtuigen om dat wel te doen. Het belangrijkste is dat de modelwoning bezoekers doordringt van het belang van de keuken, in hun woning en in hun leven. In dat verband kan ik mijn waardering voor verkoopmanager Jan Kruidenier van BPD niet genoeg benadrukken. Hij is met ons in zee gegaan, omdat hij onderkent hoe enorm belangrijk het tegenwoordig is om in de huid van de toekomstige bewoners te kruipen. En omdat hij beseft hoe groot de rol van de keuken is bij de inrichting van de studio, stadswoning, appartement of penthouse, als essentieel onderdeel van iemands lifestyle, karakter en identiteit.’

Niëns: ‘De keuken is uitgegroeid tot de hoofdrolspeler in iedere woning, ongeacht het type en het oppervlak. Dat laten we ook in de kleurrijke marketingsuite zien, met behulp van onder andere een prachtige keuken met vier hoge kasten met apparatuur én wijnklimaatkast, een kookeiland en ‘floating spaces’ die koken en wonen naadloos met elkaar verbinden. Een eyecatcher is de kleine barista, die vlakbij enkele ramen is gepositioneerd zodat je een fenomenaal uitzicht hebt als je alleen of met gasten geniet van een kop koffie of een glas wijn.’

Hanssen: ‘Goed om te vermelden is overigens ook dat Jenny Niëns twee dagen per week in de marketingsuite aanwezig is om kopers desgewenst te adviseren bij de inrichting van hun woning. En iedere eerste zondag van de maand is er ‘Lazy Sunday Afternoon’: iedereen is dan welkom voor inspiratie en informatie of om gewoon van het prachtige uitzicht te genieten.’

‘VOOR WE DIT CONCEPT GAAN UITROLLEN, WILLEN WE EERST HIER EEN GROOT SUCCES VAN MAKEN EN ZOVEEL MOGELIJK KENNIS EN ERVARING MET ELKAAR DELEN’

Gaat SieMatic in de toekomst ook bij andere nieuwbouwprojecten van BPD marketingsuites inrichten?

Zweep: ‘We zijn nog maar net gestart en hoewel de eerste ervaringen heel goed zijn, wil ik ook benadrukken dat het een leerproces is voor zowel BPD als wij. Voor we dit concept gaan uitrollen, willen we eerst hier een groot succes van maken en zoveel mogelijk kennis en ervaring met elkaar delen.’

Hanssen: ‘Het kernwoord voor mij is: samen. Dan doel ik op de samenwerking tussen SieMatic en Hanssen Interior Design, maar ook op de samenwerking tussen SieMatic en BPD. En het geldt ook voor Iris én voor de keuken. Ik zei het net al: ‘kitchens are the new design furniture’. De keuken is een verbindend meubelstuk, waar je samen komt om te koken, te ontbijten, te lunchen, te borrelen en het leven te vieren. Allemaal leuk en aardig, die social media, maar op sociaal gebied zouden we echt niet zonder keuken kunnen. Dáár gebeurt het. En dat laten we in de marketingsuite in Iris op niet eerder vertoonde wijze zien.’

Persoonlijke vragen Rainier Zweep, managing director SieMatic Nederland

WAT IS HET ALLERBELANGRIJKSTE DAT WE NU NODIG HEBBEN IN DE WONINGMARKT?
Duidelijkheid
MOET DE REGIE WEER BIJ HET RIJK LIGGEN OF JUIST LOKAAL HOUDEN?
Wij moeten beter luisteren naar elkaar en samenwerken
HOE HOUDEN WE WONEN BETAALBAAR?
Door innovatie en bouwen voor de juiste doelgroepen
WELKE BIJDRAGE WIL JIJ LEVEREN?
Meedenken en meedoen
WELKE FACTOREN ZIJN BELANGRIJK VOOR DE WOONMILIEUS VAN DE TOEKOMST?
Samenleven met elkaar en zorgen voor elkaar
WAT BETEKENT DUURZAAMHEID VOOR JOU?
De Aarde beter doorgeven aan de volgende generatie
OP WELKE MANIER KAN DE MARKT BIJDRAGEN OM DE PROBLEMEN OP DE WONINGMARKT AAN TE PAKKEN?
Op basis van gedegen onderzoek bouwen op basis van woonbehoefte
HOE ZIE JIJ JE EIGEN ROL?
Kennisoverdracht over de woon- en keukenwensen van de bewoners
HERONTWIKKELING OF NIEUWBOUW?
Bedenk een logische combinatie
WAAR LIGGEN DE MEESTE KANSEN, BINNENSTEDELIJK OF IN HET BUITENGEBIED?
Niet of/of, maar zorg voor leefbaarheid
HOE KUN JE AANTREKKELIJKE WONINGEN BLIJVEN BOUWEN IN DEZE MARKT?
Bouwen op basis van woonwensen, toekomstbestendig bouwen
ZETTEN WE IN OP STANDAARDISERING OF BLIJVEN WE MAATWERK LEVEREN?
Ieder mens is anders, dat geldt ook voor een woning
HOE SPELEN WE IN OP TRENDS ALS GEMEENSCHAPPELIJKE VOORZIENINGEN?
Door in gesprek te gaan met de gebruikers, ervaring uitwisselen en zo nieuwe concepten doorontwikkelen
HOE KUNNEN DE WOONBLOKKEN VAN DE TOEKOMST BIJDRAGEN AAN EEN LEVENDIGE OMGEVING WAAR ONTMOETING MOGELIJK IS?
Door te leren van de praktijk en waar nodig aanpassen en in nieuw te ontwikkelen plannen uit te voeren
WELKE LEVENSLES HEB JE GELEERD EN VAN WIE?
‘Denk steeds na hoe het beter kan’ A.W. Siekmann
WAT WIL JIJ MENSEN MEE GEVEN?
Wees aardig voor elkaar
WAT WAS VOOR JOU EEN BESLISSEND MOMENT IN JE LEVEN?
Mijn baan bij SieMatic

WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN?
Betrouwbaar, loyaal, inspirerend
WAT MAAKT JOU NIEUWSGIERIG?
Het moment dat iemand een andere mening of idee heeft dan ik
WAAR KOM JIJ ‘S OCHTENDS JE BED VOOR UIT?
De honden uitlaten
HOE GA JIJ OM MET UITDAGINGEN?
Aan de slag gaan
WAT MOTIVEERT JOU?
Samen er het beste van te maken
WAT IS JE DIEPSTE DRIJFVEER?
Bijdragen dat we het samen goed hebben
WAT WIL JIJ BIJDRAGEN?
Mijn kennis, inzet en ervaring
WAAR SPREEK JE AF MET VRIENDEN EN WAAROM?
Bij de kanovijver in Vlissingen om te gaan hardlopen
WELKE VITAMINES SLIK JE DAGELIJKS?
Gewoon gezond eten en drinken
WAAR KOM JE TOT RUST?
In onze tuin
WAT IS JE FAVORIETE UITWAAIPLEK?
Banjaardstrand Kamperland
HOE COMBINEER JIJ HART EN VERSTAND?
Door niet te hard van stapel te lopen
HOE BEWAAR JIJ DE BALANS TUSSEN HOOFD EN GEVOEL?
Door een gezonde mix van werken en vrije tijd
WELKE BEZIELING ERVAAR JE IN JE WERK EN JE LEVEN?
Passie
HOE KOM JIJ TOT JEZELF NA EEN DRUKKE WERKWEEK?
Door even de werkknop uit te zetten
HOEVEEL UUR SPORT JE PER WEEK?
3-4 uur
HOE BLIJF JIJ TROUW AAN JEZELF?
Af en toe in de spiegel te kijken
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN?
Door te denken aan het gezegde ‘nicht argern nur wundern’
HOE KRIJG JIJ ZAKEN IN BEWEGING?
Door te doen
WAT ZOU JE NOG EEN KEER OVER WILLEN DOEN?
Marathon van Rotterdam
DURF JIJ GROOT TE DROMEN?
Doe maar gewoon. Doen wat je kunt
IN WELKE STAD ZOU JE GRAAG WILLEN WONEN?
Ik woon lekker buiten de stad. Ook fijn
NAAR WELKE PODCAST LUISTER JE GRAAG?
Geen. Ik lees de krant
WELK BOEK LEES JE NU?
Silvia Witteman, ‘Statieportret van een stofzuiger’

All rights reserved © 2024 Young Media