04 jun 2024 - Erwin Asselman

Ontwikkelen of bouwen zonder stroomaansluiting? Dat kan wél volgens RECO

De noodklok luidt: er is krapte op het stroomnet. De Europese elektriciteitsnetwerken kunnen de snelle uitbreiding van hernieuwbare energie op het continent niet aan. Dat staat niet alleen een succesvolle energietransitie in de weg, maar beperkt ook vastgoedontwikkelaars in het bouwen of verduurzamen van locaties. RECO komt met een oplossing: Peak Shaving. Melvin Twaalfhoven, manager Energie, Licht en Warmte, vertelt: ‘Onze batterijcontainer levert de extra stroom als er meer stroom nodig is dan het net kan leveren’.

Door de versnelling in verduurzaming, is de vraag naar elektriciteit geëxplodeerd en wekken we meer elektriciteit op dan past op het huidige stroomnet. Het net is nog niet ingericht op de nieuwe hoeveelheid elektriciteitsgebruik, met als gevolg ‘filevorming’, ook wel netcongestie genoemd. Door deze netcongestie ondervinden bouwtijden opnieuw vertragingen. Nieuwe gebouwen kunnen niet worden aangesloten op het elektriciteitsnet en worden derhalve in de wachtrij gezet. Getroffen aannemers en projectontwikkelaars lijden hierdoor schade, omdat projecten vooralsnog niet kunnen worden opgeleverd. Gelukkig komt RECO met een oplossing.

Even voorstellen: wie is RECO?

‘RECO is een verhuurder van materieel. Sinds 1953 geloven wij: succesvolle projecten maken we samen. Daarom werken en denken wij mee als partner, voor een passende materieelinzet. Als derde generatie familiebedrijf zijn we ook bijzonder betrokken bij onze klanten. Dat familiare karakter vertaalt zich in korte lijnen en snel schakelen. Onze oplossingsgerichtheid is uniek te noemen. Wij nemen verantwoordelijkheid en als het moet rijden we direct naar een klant toe om een probleem op te lossen. Om dat waar te kunnen maken, hebben wij in de gehele linie eigen mensen in dienst. Zo hebben wij monteurs, vrachtwagenchauffeurs, projectleiders en adviseurs in huis, die letterlijk voor onze klanten klaarstaan.’

Recent zagen jullie de aanvraag voor batterijen, door ontwikkelaars met te weinig netstroom, verdubbelen. Vertelt daar eens meer over.

‘De batterij is een nieuw product. De volwassenheid in de markt is nog niet heel groot, dus er zijn weinig mensen die er echt kennis van hebben. Daarom denken wij aan de voorkant met onze klant mee: wat is jouw stroombehoefte? En hoe lossen we dat op met onze batterij?’

Jullie noemen Peak Shaving dé (tijdelijke) oplossing voor de krapte op het stroomnet, wat houdt het in?

‘In Nederland is er te weinig stroom om te voorzien in de behoefte. Om die krapte deels weg te nemen, zetten wij een batterijcontainer in. Op de momenten dat een klant minder netcapaciteit verbruikt, laadt hij met de beschikbare overcapaciteit de batterij op. Deze batterij levert vervolgens de extra stroom als er meer stroom nodig is dan het net kan leveren. Dat noemen wij peak shaving.’

‘ONZE BATTERIJCONTAINER LEVERT DE EXTRA STROOM ALS ER MEER STROOM NODIG IS DAN HET NET KAN LEVEREN’

Sanders|Fritom zet Peak Shaving in voor een nieuw logistiek warehouse in Uden. Hoe gaat dat in zijn werk?

‘In Uden heeft logistiek dienstverlener Sanders|Fritom een gloednieuw, duurzaam warehouse laten ontwikkelen. Tijdens de bouw werd duidelijk dat de netaansluiting niet op tijd klaar zou zijn, waardoor Sanders|Fritom in de laatste fase van de bouw niet genoeg stroom zou krijgen. Een hybride aggregaat was geen optie vanwege de eisen voor een BREEAM Excellent-certificaat. Daarom koos Sanders|Fritom voor een duurzamer alternatief: een batterijcontainer als peak shaving batterij. Met de huidige aansluiting en zonnepanelen wordt de batterij continu opgeladen zolang de stroomvraag onder het beschikbare vermogen blijft. Als er vervolgens een piek plaatsvindt in de stroomvraag, bijvoorbeeld door het gelijktijdig monteren en gebruiken van verschillende technische installaties, levert de batterij extra vermogen. Daardoor wordt de stroomvraag over een langere periode verspreidt en neemt de hoogte van de piekbelasting op de netaansluiting af.’

Jullie kiezen heel bewust voor verhuur in plaats van verkoop van de batterijcontainer, waarom?

‘De netcongestie is een tijdelijk probleem en daarmee de batterijcontainer een tijdelijke oplossing. Daarom geloven wij in de verhuur van deze units. Het is duurzamer, maar financieel gezien ook verstandiger om een batterijcontainer te huren. Daarbij heb je naast de container zelf ook service nodig om eventuele storingen te kunnen ondervangen. Daarom bieden wij naast advies ook monitoring aan. Die begeleiding en sturing is echt onmisbaar. In die combinatie zijn wij uniek.’

All rights reserved © 2024 Young Media