Nicky Rietveld-Bresser is als Expansion Lead verantwoordelijk voor de groei van de locaties van Fastned binnen Nederland. Het bedrijf loopt al 12 jaar voorop in de markt van snellaadstations, een markt die met de onvermijdelijke verdere elektrificatie van mobiliteit nog explosief verder zal groeien. De stations van Fastned zie je inmiddels niet alleen langs de snelweg. Private grondeigenaren zijn belangrijke gesprekspartners voor nieuwe locaties langs stedelijke wegen met veel verkeer. Dat is voor eigenaren op meerdere vlakken interessant. Nicky: ‘Je krijgt als grondeigenaar niet alleen een aantrekkelijk huuraanbod, maar draagt ook echt bij aan de verduurzaming van Nederland.’
De elektrische rijder kent Fastned van de snellaadstations met de iconische gele daken langs de snelwegen. Fastned heeft hier ‘warme presence’ zoals dat in vaktermen heet, oftewel, is goed vertegenwoordigd aan de snelweg. Inmiddels kijken Nicky en haar team ook naar plekken langs andere wegen met veel verkeer. ‘We gaan flink uitbreiden, ook van de snelweg af, en kijken naar alle locaties die druk zijn qua verkeer en goed zichtbaar vanaf de weg. Dat kunnen N-wegen zijn of drukke verkeersaders in of bij een stad. We praten momenteel veel met gemeenten maar ook met andere particuliere grondeigenaren.’ Daarbij kijkt Fastned naar percelen van minimaal 500 vierkante meter, maar idealiter tot wel 2.000 vierkante meter, die goed zichtbaar zijn vanaf de weg. Nicky: ‘We willen daar zijn waar de elektrische rijder een laadbehoefte heeft.’
‘We willen daar zijn waar de elektrische rijder een laadbehoefte heeft’
Van het begin af aan onderscheidt Fastned zich met een scherpe focus op de ervaring van de klant. Nicky: ‘We willen niet alleen het beste concept qua snelladen neerzetten, maar echt een station en een ervaring. Het moet voor de klant zo comfortabel mogelijk zijn. Daarom werken wij met een drive-through-concept zoals je het ook kent van de tankstations. Je rijdt er heel gemakkelijk in en uit. Je hoeft niet in te steken, het is veilig en efficiënt. Daardoor kunnen we een heel snelle doorlooptijd garanderen.’ Het concept van snelladen langs de weg is complementair aan andere manieren van opladen, zoals thuis aan de laadpaal of een publieke laadpaal in de straat. ‘Wij richten ons op snelladen, waarmee je, afhankelijk van je auto, in een kwartier tot zo’n 300 km bereik bij kunt laden’, stelt Nicky. ‘Net als bij tankstations wil je als je onderweg bent snel kunnen laden om ook snel weer je reis te vervolgen. Daar zetten wij op in met ons snellaadconcept. Bovendien zijn de publieke langzame laadpalen in de straat bij lange na niet voldoende schaalbaar om heel Nederland te voorzien. Al die elektrische auto’s die de komende jaren de weg op komen moeten kunnen laden. En daar speelt snelladen een belangrijke rol bij.’
‘De publieke langzame laadpalen in de straat zijn bij lange na niet voldoende schaalbaar om heel Nederland te voorzien’
Bij het vinden van geschikte locaties om nieuwe snellaadstations te bouwen zijn private grondeigenaren een belangrijke gesprekspartner voor Fastned. Nicky en haar team spreken, op zoek naar beschikbare grond, veel met ontwikkelaars, vastgoedbedrijven, grondeigenaren en makelaars. Grondeigenaren heeft Fastned behoorlijk wat te bieden, en niet alleen in de vorm van een aantrekkelijke huur. Nicky: ‘Heel belangrijk is dat je als grondeigenaar een unieke kans en de tools in handen hebt om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen en daarmee klimaatverandering tegen te gaan. Je kunt natuurlijk van alles doen met je grond, maar een laadstation neerzetten is een hele toekomstbestendige optie. Je draagt bij aan de verduurzaming van Nederland. Door de snelle groei van Fastned kunnen we een interessant bod neerleggen en daarmee ook echt opbieden tegen andere partijen die langs de weg willen zitten, zoals koffieketens of fastfoodrestaurants.’
‘Als grondeigenaar heb je een unieke kans om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen’
Daar komt nog bij dat de snellaadmarkt een onverbiddelijke groeimarkt is. Het aantal elektrische auto’s op de weg neemt alleen maar toe. De stations van Fastned zijn gemakkelijk uit te breiden naarmate er meer elektrische auto’s op de weg komen. Nicky over de gezochte locaties: ‘We zoeken naar plekken met een verkeersvolume van minimaal zo’n 25.000 voertuigen. Naarmate er meer elektrische auto’s op de weg rijden, neemt het aantal dat gaat snelladen automatisch toe.’ Het snellaadbedrijf haalt bovendien alles uit handen van de grondeigenaar, van de bouw van het station met de eigen architecten, tot alle afspraken met de netbeheerders. ‘Wij nemen alle zorgen en taken uit handen van de verhuurder.’ Daarbij hoort ook het bieden van zekerheid, aldus Nicky. ‘Een verhuurder wil logischerwijs geen gedoe, zeker niet met wisselende huurders. Wij bieden langetermijncontracten van 15 tot 30 jaar en zijn een betrouwbare partner die dit al heel lang doet en veel kennis heeft vergaard.’
‘Wij nemen alle zorgen en taken uit handen van de verhuurder’
Een probleem waar veel partijen op dit moment tegenaan lopen is het krijgen van een grote aansluiting tot het stroomnet. Nicky: ‘Als Fastned denken we altijd een paar stappen vooruit. Zo ook met het tijdig aanvragen van aansluitingen tot het stroomnet. Dat heeft ons geholpen om momenteel op veel bestaande stations nog genoeg ruimte te hebben om uit te breiden en meer elektrische rijders te verwelkomen. Wij zien natuurlijk ook dat het aanvragen van een netaansluiting voor nieuwe stations op dit moment lastiger is. Daarvoor kijken wij vooral naar wat wél mogelijk is.’ Zo denkt het bedrijf na over batterijoplossingen, wordt vaak rechtstreeks aangesloten op het middenspanningsnetwerk en krijgt de grondeigenaar in sommige gevallen ‘wachtgeld’ tot het moment dat het station daadwerkelijk operationeel is. Nicky: ‘Daarmee zorgen we ervoor dat we als Fastned continu voorop blijven gaan in deze snelgroeiende markt en de overgang naar elektrisch rijden niet geremd wordt. Daar profiteert de grondeigenaar van mee.’
Plots hebben doorgaans geen bestemming specifiek gericht op elektrisch laden, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Gemeenten staan vaak welwillend tegenover de energietransitie en werken graag mee aan benodigde vergunningen. Belangrijk zijn dan ook met name de grootte van de kavel en een zichtbare, gemakkelijk toegankelijke locatie op een drukke plek waar veel verkeer langs komt. Het inzetten op het verkrijgen van deze nieuwe plekken om snellaadstations te bouwen is onderdeel van de groeistrategie die Nicky uitrolt met haar team. Dat is vooral urgent, omdat de markt voor elektrisch laden exponentieel aan het groeien is en de komende decennia alleen nog maar verder groeit. Op dit moment is zo’n vijf procent van de auto’s elektrisch in Nederland. Nicky: ‘We weten dat in 2035 dat zal zijn gestegen naar zo’n 20-25 procent in Europa, oftewel een verviervoudiging.’
Er komt dus een enorme vraag af op de markt, wat veel vraagt van het bedrijf. Op dit moment heeft Fastned ruim 500 locaties in Europa met toestemming om snellaadstations te bouwen. Daarvan zijn ruim 175 snellaadstations operationeel in Nederland. De visie die Fastned van het begin af aan heeft gehad is een belangrijke driver en houvast achter de groei, zegt Nicky. ‘Denk bijvoorbeeld aan de inzet op herkenbaarheid van de stations, die zijn opgebouwd uit vaste modules en daarmee super schaalbaar zijn. Zo hoeven we niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. We hebben altijd al met een langetermijn-blik gekeken. Ik denk dat dat heel erg heeft geholpen.’ Voor de toekomst zijn er plannen om de laadervaring, op plekken waar dit kan en de behoefte van de reiziger er is, nog verder uit te breiden met services zoals een kopje koffie, toilet en een shop. Ook zal de snelheid van het laden nog behoorlijk omhoog gaan, verwacht Nicky. ‘Het is al heel snel gegaan de afgelopen jaren. We begonnen met 50 kW-laders en zitten nu al op 400 kW-laders. En dat is nog lang niet het einde. Wij willen de markt continu voor zijn zodat ook de allernieuwste auto’s bij ons zo snel mogelijk kunnen laden. Daarmee blijven wij continu waarde toevoegen, wat ook interessant is voor grondeigenaren die hun grond aan ons verhuren. Wij komen dan ook graag met hen in contact om te praten over de mogelijkheden.’