Albron, als vooraanstaande speler in de foodservicewereld, richt zich sterk op de toekomst van hybride werkomgevingen door innovatieve commerciële oplossingen en sterke merken te combineren. Met z’n unieke visie op Multi Tenant omgevingen, waarin de multifunctionaliteit van gebouwen centraal staat en vanuit de steward-owned organisatie die Albron vormt, met een focus op duurzame groei, maatschappelijke verantwoordelijkheid en het welzijn van alle belanghebbenden, neemt Albron een voortrekkersrol in de markt. Wij spreken Raymond Freriks en Collin Schoonens over hoe de vastgoedsector kan profiteren van ‘missiegedreven’ in plaats van winstgedreven services en zo toegevoegde waarde kan creëren voor projecten en investeerders.
Albron is ‘s lands grootste onafhankelijke foodservice organisatie, in 1997 ontstaan uit de fusiepartners BRN Catering en Service One Catering. Het foodservicebedrijf telt bijna 900 locaties en heeft 4676 medewerkers. Behalve schaal maakt ook de bedrijfshistorie indruk. Albron vindt haar oorsprong in 1899, toen het als stichting koffiehuizen en schaftlokalen in de Rotterdamse haven en bij het Utrechtse spoor opende. Deze verwarmde ‘kantines’ vervingen de havenen spoorcafés waar werklieden hun loon gelijk weer opdronken, met armoede tot gevolg. Dit maatschappelijk verantwoord ondernemen zit nog steeds in de genen van het bedrijf en leidt ook in 2024-2025 tot opmerkelijke, gezonde en zeer smakelijke innovaties waar bedrijven en vastgoedexploitanten de vruchten van plukken.
Zo heeft Albron zich de afgelopen jaren succesvol gevestigd in de ‘Multi Tenant’ markt, waarop zij inmiddels meerdere locaties bedient. Een Multi Tenant kantoor houdt in dat je een eigen kantoorruimte (ver)huurt binnen een pand met meer gebruikers. In Multi Tenant omgevingen draait het in de visie van Albron om vier dingen: werken; ontmoeten; verbinden; en om toegevoegde waarde.
Albron biedt eigentijdse commerciële formules om in zo’n situatie tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van moderne (flexibele) werkomgevingen en vastgoedposities. Daarbij wordt meer geboden dan alleen eten en drinken, waardoor ook aan communities gebouwd wordt en ontmoetingen gefaciliteerd, voor alle gebruikers van het gebouw, waardoor de gewenste voorziening – of dat nu een gecombineerde receptie en koffiepunt is met bijvoorbeeld een ‘receptionista’, of een comfortabele plek waar je jezelf nog beter voedt dan thuis – een centrale rol speelt in de hedendaagse werkplek. Op het Utrechtse servicekantoor lichten Raymond Freriks en Collin Schoonens van Albron de nieuwste mogelijkheden toe.
Albron’s ervaring en toekomstvisie Freriks trapt af met het verhaal waar zijn passie voor deze branche vandaan komt. Als kind al hielp hij bij zijn oom die chefkok was in een Rotterdams hotel en bracht hapjes rond tijdens verjaardagen aan familie en vrienden. ‘Gastheerschap en anderen gelukkig maken is wat ik nog steeds graag doe. Via de Middelbare Hotelschool, hotellerie, commerciële catering en consultancy kwam hij bij grote partijen te werken en deed hij zijn eerste conceptuele ervaring op. Zo startte hij met een groep projectmanagers Paresto op voor Defensie, dat de catering voor alle krijgsmachtonderdelen verzorgt en kwam daar in 2005 Collin tegen. Iets later kwam hij aan boord bij Albron, waar hij na diverse managementfuncties bij Lunch Service Nederland en Hutten weer terugkeerde als business consultant.
Schoonens kent eenzelfde passie van jongs af aan. ‘Op mijn vijftiende stond ik al met een dienblad in handen bij de Van Der Valk .’ Na de studie Facilitair Management kwam hij via vele management en consultancy functies waaronder Compass Group, Paresto en ook Hutten bij Albron uit, om hier als commercieel directeur Bedrijfsleven & Overheid met Freriks en team verder aan de weg te timmeren.
Freriks: ‘Albron begrijpt dat de werkplek in een snel tempo verandert. Traditionele kantooropzet heeft plaatsgemaakt voor dynamische, flexibele werkomgevingen waar medewerkers slechts een paar dagen per week aanwezig zijn. De Multi Tenant markt speelt hierin een sleutelrol: het gaat niet alleen om het efficiënt benutten van vierkante meters in een kantoorruimte, maar ook om het creëren van een beleving die mensen naar kantoor beweegt en waar men graag verblijft.’
Schoonens: ‘De covid-tijd bracht een andere blik op kantoren tot stand, een nieuwe “wave” door het hybride werken. Hoe gaan we nu en straks werken? Er kwamen meer vierkante meters in kantoren vrij. Die werden vaker doorverhuurd. Zo zag je minder Single Tenant en meer Multi Tenant ontstaan, met meerdere huurders van een object. Intussen moesten facilitair managers gaan nadenken hoe ze zo’n veranderd pand gingen inrichten: waar leg ik bijvoorbeeld de veiligheidsschil, maar ook de catering moest opnieuw worden uitgevonden.’
Freriks: ‘Over flexibel werken leerde ik destijds bij de ontwikkeling van “het Nieuwe Werken”; concepten voor de Rabobank Nederland en enkele jaren terug bij de “Refitt” van de Nike Campus te Hilversum. Men heeft elf panden: hoe ging je die invullen volgens de nieuwe normen? Er werden communities gedefinieerd op basis van culturen, interesses en verschillende sporten. Daar werden verschillende programma’s aangekoppeld die ook mooi werden doorvertaald op basis van eten en drinken. Eten en drinken verbindt en vergroot de saamhorigheid. Bij events en meetings zie je dat het kantoorbezoek juist stijgt. Dus hoe zorg je ervoor dat de diensten en activiteiten het beste aansluiten bij de veranderingen in de markt? Niet alleen bij nieuwe gebouwen, maar ook bij bestaande omgevingen die van Single Tenant naar Multi Tenant veranderen? We hebben bij Albron de dienstverlening aangepast aan de service die vanuit het nieuwe werken op de markt het meeste aanslaat.’
Schoonens: ‘We hebben goed geanalyseerd dat in Multi Tenant situaties de begane grond vaak een geschikte plek is die als werk-, ontmoetings- en vergaderruimte gedeeld kan worden. Onbenutte m2 worden hierdoor efficiënter ingezet en de hierdoor vaak vrijgekomen ruimte kun je verhuren. Je kan er bijvoorbeeld koffie aanbieden in een corner met een barista, waardoor er meer belevenis ontstaat op het werk. Wanneer deze persoon ook wat receptie-handelingen kan verrichten, leidt dat tot meer efficiency: je zorgt voor samensmelting van diensten en modules die we nastreven in onze hybride aanpak en “responsive catering”. Zulke multifunctionele ideeën kunnen zeer interessant zijn voor de huurders en verhuurders. Je ziet daarnaast dat sommige kantoor- of vergaderruimten zowel door interne medewerkers als door externen gebruikt worden: dat kan weer extra huur opleveren. Het Multi Tenant gebruik neemt echt toe.’
Freriks: ‘We werken voor groot en klein. Daarnaast verzorgt Albron bijvoorbeeld ook in WPC de foodservice met verschillende concepten; een all day koffiebar op begane grond en restaurant op de eerste verdieping. Dat kunnen we ook. Door ervaring op meerdere Multi Tenant locaties weet Albron hoe belangrijk het is om flexibele oplossingen te bieden, die inspelen op de behoeften van huurders, pandeigenaren en medewerkers. Onze white label oplossingen blijken goed in te spelen op de vraag vanuit de markt en bieden flexibiliteit en maatwerk waar dat nodig is. Albron is bekend als cateraar, maar we zijn heel groot als foodservice organisatie, we hebben een breed palet. Dit is zeker interessant voor de doelgroep van VG Visie.’
‘ALBRON IS UITGEGROEID TOT VEELZIJDIGE FOODSERVICE-ORGANISATIE DIE OPDRACHTGEVERS GIDST’
De gastvrijheid en beleving start volgens de heren bij het zeer variabele en gezonde aanbod van eten en drinken van Albron, waarbij gekozen kan worden uit verschillende formules en sferen. Dit bevordert de sociale interactie en ontspanning en versterkt de merkbeleving van de opdrachtgever ook onder diens klanten. Freriks: ‘Je ziet nu ook in mixed-used panden dat wonen steeds vaker gecombineerd wordt met werken. Als bewoner kun je gebruikmaken van faciliteiten op kantoor, in hetzelfde pand. Dat is echt een nieuwe trend, waarbij de sterke merken van Albron en onze ervaring uitstekend van pas komen.’
Schoonens: ‘Dankzij onze modulaire aanpak kan Albron haar diensten bovendien op maat aanbieden. Dit stelt pandeigenaren en huurders in staat om diensten te kiezen die passen bij hun specifieke wensen. Denk aan onze sterke merken zoals Coffeecompany en De Buurtboer, die via Albron hoogwaardige diensten aanbieden in commerciële – en kantooromgevingen. Hun aandacht voor duurzaamheid en lokale betrokkenheid past goed bij ons DNA en bij die van steeds meer opdrachtgevers. Deze flexibele formules voegen een menselijke of duurzame touch toe aan de werkomgeving en versterken de Albron merkbeleving, wat resulteert in loyale gasten. Daarnaast haken we met ons aanbod in op de groeiende vraag naar gezonde en duurzame opties in catering en bieden we in verschillende formules verse, lokaal geproduceerde maaltijden en snacks. Ook om mee naar huis te nemen, desgewenst hoef je niet meer te koken ’s avonds.’
WPC Rotterdam
‘ONZE GEÏNTEGREERDE AANPAK VAN FOODSERVICES EN HOSPITALITY ZORGT VOOR EEN THUIS WEG VAN HUIS’
Collin Schoonens, Commercieel directeur Bedrijfsleven & Overheid Albron
Met haar geïntegreerde aanpak van foodservices en hospitality creëert Albron plekken waar mensen zich thuis voelen, bevestigt Freriks. ‘Als je daarnaast een community-gevoel weet te creëren, draag je bij aan het welzijn van medewerkers. En dat biedt weer meerwaarde voor bedrijven die strijden om talent in een krappe arbeidsmarkt.’
Albron blijkt nog meer bijzondere en verrassende innovaties in huis te hebben en wel op het digitale vlak, melden de heren. Via speciale Albron apps wordt aan gasten gebruikersgemak en efficiëntie geboden, waarbij je kan denken aan scan&pay, het bestellen van een maaltijd, het boeken van een werkplek of het organiseren van een vergadering met eten en drinken.
Freriks: ‘Deze technologische innovaties sluiten naadloos aan bij de behoeften van de moderne werknemer, met name de Millennial en Gen Z generatie, die flexibiliteit en digitalisering hoog in het vaandel heeft staan.’
Al 125 jaar lang pruttelt bovendien ‘sociale impact’ bij alles wat Albron doet. Voor een partij als EDGE Technologies, een vastgoedtechnologiebedrijf dat superieure gebouwen ontwerpt die een actieve bijdrage leveren aan de gezondheid van mens en milieu, helpt Albron bijvoorbeeld de SDG/ESG doelen in te vullen, zoals dat ook kan voor andere opdrachtgevers.
Voor partijen die meer willen weten over het vernieuwde aanbod en de mogelijkheden van Albron, reiken de heren nadrukkelijk de hand uit. ‘Wij zitten in de Top 2 van catering en foodservice Nederland en blinken uit op de Multi Tenant markt. Voor vastgoedpartijen zijn we zeker interessant. Omdat Albron toonaangevend is met een sterk imago en een hoge mate van betrouwbaarheid. Stichting Albron is onze eigenaar. De helft van onze winst zetten we actief in om sociale projecten te financieren die onze maatschappelijke impact vergroten. Dat maakt ons een missiegedreven bedrijf, perfect passend bij waar deze tijd om vraagt. Dus projectontwikkelaar, architect of vastgoedeigenaar: overweeg ons. Bel gewoon voor een kennismaking: we zijn benieuwd naar uw mogelijkheden.’
Raymond Freriks of Collin Schoonens nodigen u graag uit op de koffie, voor een glas vitaal water van de bron of ieder ander denkbaar en gezond drankje om samen verder te praten over de kansen die Albron u op de Multi Tenantmarkt biedt. Welkom!
Benieuwd wat Albron voor jouw pand kan betekenen? Ik zet de koffie klaar! Bel voor een afspraak 06 24 24 28 52.
VOORAL BEZIG MET:
Praten over de optimale gastreis
WIL BEREIKEN:
Toegevoegde waarde bieden aan klant, gast, eigenaar, huurder, werkgever
OVER TIEN JAAR:
Nog steeds met veranderingen in de maatschappij mee kunnen blijven bewegen, ofwel nooit stilstaan
HET KANTOORMOMENT VAN DE DAG:
2-maandelijkse borrel waarbij we elkaar informeren over stand van zaken en zakelijk/prive door elkaar heen lopen
LEUKSTE COLLEGA:
Meerdere en ga ik geen keuze in maken omdat ik dan een ander tekort zou doen. Vindt waarderingen (irt personen) zoals “de leukste” of “de beste” sowieso prestatie gedreven, want iemand die niet de leukste is kan wel de beste zijn binnen zijn competentie
BUITEN DE DEUR NAAR:
Golf met vrienden, relaties of collegae
EEN DEAL MET/OVER:
De mooiste multifunctionele kantooromgeving waar verschillende generaties door en met elkaar (heen) werken, ontmoeten, genieten en groeien waarin eten, drinken en gastvrijheid centraal staan
DE STAND VAN HET LAND:
Maatschappelijk gezien lijkt het alsof we (al enkele jaren) in een impasse zitten en alleen maar problemen opgeworpen worden om een standpunt te maken, zonder dat er aan oplossingen wordt gewerkt en er vooruitgang in zit (immigratie, woningbouw, CO2-reductie). We praten teveel over vorm of doen aan framing van “wij/zij” in plaats dat er wordt gesproken wat er goed is voor de maatschappij/organisatie/individu. Lijkt wel alsof door alle technologie, applicaties en de daarbij behorende communicatie ons moraal kompas een beetje verstoord is
DE BELANGRIJKSTE ECONOMISCHE ONTWIKKELING:
Stagnatie en inflatie, mede door de vergrijzing, de oplopende zorgkosten (met name voor de laag besteedbaar inkomensgroep), scheefgroei op de woningmarkt, projectontwikkeling van (leegstaande) kantoren naar appartementen
DE BELANGRIJKSTE GEOPOLITIEKE ONTWIKKELING:
Afhankelijk zijn van productielanden en distributielanden (zoals China) wat op termijn gaat leiden tot hogere prijzen waarbij het economische verkeer (en waarde) buiten NL/Europa komt te liggen
UITKIJKEN NAAR:
Volgende jaar
ZORGEN VOOR/OVER:
Voor onze ouders en kinderen, omdat je als kind door je ouders wordt verzorgd maar later als kind voor je ouders moet zorgen. Kenmerkend is het verschil in deze generaties waarin alles online geregeld is of moet worden en men geacht wordt met de tijd mee te gaan. Dat dit niet het geval is, is schrijnend om te zien en geeft deze doelgroep een achterstand
BELANGRIJKSTE PERSOON/PERSONEN:
Mijn gezin en familie
WEGGEVEN:
Geen moeite mee
AANVAARDEN:
Is soms lastig omdat het over een gebrek of onkunde gaat wat moeilijk te accepteren is dat het zo is
VERANDEREN:
Is een voorwaarde om met de tijd mee te gaan en nieuwsgierig te blijven. Mijn inzichten veranderen ook omdat ik verschillende personen en generaties ontmoet en daarvan leer
DURVEN:
Is doen
GOEDE VOORNEMENS:
Hoezo, ik heb ook geen slechte voornemens toch?!
NOOIT MEER DOEN:
De marathon van Rotterdam lopen
VRIJE TIJD:
Koken, fitness, golfen, vriendenborrel iedere laatste vrijdag van de maand, reizen
Zakelijke terugblik 2024
WELK CIJFER GEEF JE 2024:
7
DE BELANGRIJKSTE LES WAS:
De Albron organisatie opnieuw leren kennen
MOOISTE MOMENT:
Een presentatie richting een beoordelingsteam waarbij alle puzzelstukken in elkaar vielen. Hierbij kwam de input van multidisciplinair teams en acties bij elkaar. Een video-opname met 2 directeuren, de voorbereiding met het operationeel management, de creativiteit vanuit onze studio, de coördinatie door proposal centre, schrijven door bidmanagers, input voor bewijslast van stafafdelingen, et cetera
BESTE ZET:
Om Multi Tenant als een apart aandachtsgebied in de organisatie op te nemen
MOOISTE DEAL:
Is in de maak
BESTE ZAKELIJKE BIJEENKOMST:
Workplace Experience in de Van Nelle fabriek en Tour Facilitair
Persoonlijke terugblik 2024
LEUKSTE DINER:
Ron Gastrobar Indonesia, te Laren
BESTE SONG:
Bohemian Rhapsody van Queen
INSPIREREND:
Vaak wanneer je het niet verwacht
AFSCHEID:
Soms nodig om bij jezelf te blijven en bij de dierbare om je heen. Je kunt jezelf verliezen (in het werk) vanuit je passie en dan is het fijn er mensen zijn die je daarop attenderen
KIPPENVEL:
Regelmatig omdat ik een emotioneel persoon ben (ja, echt waar!)
Zakelijke vooruitblik voor 2025
WAT IS JE PLAN VOOR 2025:
Minimaal 3 Multi Tenant omgevingen starten met onze doorontwikkelde concepten, modules en services
WAT GA JE ANDERS DOEN DAN IN 2025:
Meer events en kennisdagen bezoeken om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in vastgoed en het facilitaire werkveld. Dit jaar hebben we de markt verder in kaart gebracht en gekeken waar de mogelijkheden liggen en welke ontwikkelingen intern nodig waren. Komend jaar gaan we (nog) actiever onze positie versterken in deze markt
WAAR ZIE JE HET MEEST TEGENOP:
Niets
WAT IS JE GROOTSTE UITDAGING:
Naast de externe veranderingen in de markt hebben we ook te maken met een veranderende behoefte bij bestaande opdrachtgevers. Door hun tijdig te informeren over hetgeen wij, en onze partners waarmee wij samenwerken, voor ze kunnen betekenen gaan wij ervan uit dat ze onze gewaardeerde dienstverlening willen voortzetten
Persoonlijke vooruitblik voor 2025
WAT GA JE ANDERS DOEN IN 2025:
Na een jaar vol zorg voor (schoon)ouders ga ik weer meer aandacht aan mijn vrouw, kinderen en vrienden geven. De balans was hierbij een beetje verstoord geraakt
WAAR VERHEUG JE JE OP:
Onze geplande vakantie voor ons 25-jarig huwelijk, dat de blessure aan m’n rechtervoet over is en ik weer kan gaan hardlopen (ofwel kan belasten)
WAAR ZIE JE HET MEEST TEGENOP:
M’n pensioen?! Geen idee