Sparen voor een leuk pensioenpotje doen particuliere beleggers steeds vaker door te investeren in een vakantiewoning, zegt algemeen manager Aad Rekelhof van Vakantiemakelaar. ‘Je hebt er geen omkijken naar en kunt er zelf ook gebruik van maken’.
Eerlijk en transparant, dáár houdt Aad Rekelhof van. Bij Vakantiemakelaar beloven ze geen gouden bergen. Die jubelende vijftien procent rendement, die je op internet tegenkomt, ga je niet halen. ‘Vier tot zes procent is een goede inschatting als je bijna jaarrond verhuurt en dat is een degelijke investering.’
Rekelhof belandde via via in deze branche, stortte zijn ziel en zaligheid in het vakgebied, kocht de aandelen en intussen is Vakantiemakelaar een onderdeel van Landal. Nog steeds staat hij dagelijks fluitend op om mensen te adviseren over de aankoop van hun ideale vakantiewoning op parken van Landal. ‘In vier stappen begeleiden we de koper in het proces van dromen, durven en doen. Wij zoeken alle informatie, laten de woning en omgeving zien, bereiden de aankoop voor en regelen de overdracht. Door jarenlange ervaring kennen we de markt door en door.’
‘De economische crisis in 2012 hebben we óók overleefd. Tijdens die crisis leerde ik hoe leuk het vak is. Ik houd van uitdagingen en oplossingen zoeken. De wereld blijft veranderen en dat zie je helemaal sinds corona. Het financieren is een spannend spel geworden. Daarnaast zijn onder meer met Dubai en Spanje, ook andere landen in trek bij particuliere investeerders. Voor ons is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van die ontwikkelingen, het aanbod daarop aan te passen en met de juiste partijen samen te werken. Uitdagingen aangaan, maakt creatief.’
‘Zeker, ik zeg regelmatig nee. Ik moet een goed gevoel bij het park en de omgeving hebben. Uiteindelijk verkoop je gevoel: investeren in een vakantiewoning is héél anders dan investeren in een kantoorpand.’
‘Je ziet tegelijkertijd dat de hoeveelheid spaargeld stijgt; er komt nog steeds meer binnen dan dat er uitgegeven wordt. Wil je dit geld laten renderen dan is investeren in bakstenen nog steeds een goede keuze. Het is een superconstistente markt: mensen blijven op vakantie gaan. Je ziet ook dat de vraag in het noordelijk gedeelte van Europa toeneemt door de klimaatverandering: het zuiden wordt extreem warm. En investeren in een vakantiewoning is extra aantrekkelijk, omdat je er zelf ook gebruik van kunt maken. De meeste particuliere beleggers, zoals MKB’ers, kopen een vakantiewoning als pensioenpotje. Het is een stabiele inkomstenbron, de kosten zijn transparant en je kunt het goed liquide maken als je er van af wilt. En wil je een keer goed doen voor je medewerkers of directe omgeving dan kun je iemand die het wat minder heeft ook eens gebruik laten maken van die vakantiewoning.’
‘We werken bij Landal met een volledig beheerconcept. Eenmaal eigenaar van een vakantiewoning word je volledig ontzorgd in het onderhoud van de woning en de verhuur. Als je aan de andere kant van de wereld woont, hoef je je over het schilderen en tuinonderhoud geen zorgen te maken. Mensen mógen zelf wat doen, maar het hoeft niet. Bovendien vinden we het ook belangrijk om op de vakantieparken eenheid uit te stralen. Als het er allemaal netjes uitziet en alles klopt, helpt dat mee in de verhuur en verkoopbaarheid van de vakantiewoning.’
‘Jazeker! Ik ben bezig met de ontwikkeling van een kleinschalig Landal-project met vijftig vakantiewoningen in Spa middenin de prachtige natuur van de Ardennen. De charme van dit park is de locatie; een fietspad van Maastricht gaat rechtstreeks naar Spa in een supermooie omgeving nabij de stad. Zowel voor gezinnen als senioren die rust zoeken is het park met de nodige voorzieningen interessant. Over de landsgrenzen kijken is een mooie ontwikkeling en smaakt naar meer projectontwikkelingen in België, Duitsland en Engeland. Een uitdaging? Absoluut! Met de goede mensen en kennis om je heen gaat dit lukken.’
VOORAL BEZIG MET:
Het aansturen van het team om vraag en aanbod te matchen
WIL BEREIKEN:
Grootste recreatiemakelaar van Nederland
OVER TIEN JAAR:
Largest leisure broker in Europe
HET KANTOORMOMENT VAN DE DAG:
Juichen als een verkoop doorgaat
BUITEN DE DEUR NAAR:
Een nieuwe locatie, nieuwe kansen creëren
EEN DEAL MET/OVER:
De verkoop van een beleggingsmandje aan een investeerder
DE BELANGRIJKSTE ECONOMISCHE ONTWIKKELING:
Helderheid over Box 3 belasting
UITKIJKEN NAAR:
Nieuw hoofdkantoor in Amsterdam
ONMISBAAR:
Enthousiaste mensen om je heen
VERANDEREN:
Is goed als de horizon maar duidelijk is
GOEDE VOORNEMENS:
Meer tijd maken voor studie
VRIJE TIJD:
Genieten van de kinderen, rondje wielrennen of hardlopen