20 nov 2024 - Redactie VG Visie

P1: PARKEREN ZIT IN ONS BLOED

‘Parkeren zit in ons bloed’, stellen Edwin Slegtenhorst en Arthur Bussink, commercieel managers bij P1. Een landelijk opererend parkeerbedrijf dat al decennia lang parkeervoorzieningen beheert. ‘Wij bieden hoogwaardige en gebruiksvriendelijke parkeer- en dienstverleningsoplossingen. Dit doen wij voor zowel on street als off street locaties. Hiermee nemen we een unieke marktpositie in.’ Wij spraken de commercieel managers over de laatste trends en ontwikkelingen in parkeerland.

Op dit moment is P1 op circa 80 locaties in Nederland actief. Daarmee is P1 het enige parkeerbedrijf in Nederland dat off street én on street dienstverlening op deze schaal combineert. ‘Wij beheren niet alleen parkeerlocaties, maar bieden ook aan gemeenten een breed palet aan dienstverlening aan: zoals handhaving, digitale vergunningverlening, digitale bezoekersregeling, administratie en management, onderhoud en beheer van parkeerapparatuur, geldgaring en advisering’, zegt Bussink.

Q-PARK EN P1

Als familiebedrijf gaat P1 volgens Slegtenhorst al heel wat jaren terug. ‘P1 is in 1981 opgericht, en hield zich toen nog alleen bezig met off street parkeren, dus met het parkeren in garages. Later kocht de toenmalige eigenaar een parkeerbedrijf op dat zich bezighield met on street parkeren. Vanaf dat moment combineren wij deze twee specialismen.’

In 2019 nam Q-Park alle aandelen over van P1. Die overname was volgens Bussink geheel in lijn met Q-Park’s strategie om het portfolio uit te breiden en de positie in Nederlandse steden als Eindhoven, Utrecht, Den Haag en Amsterdam te versterken. ‘Voor P1 was dit een geweldige kans om de diensten op de Nederlandse markt te optimaliseren en om samen met publieke en private belanghebbenden slimme mobiliteitsoplossingen te creëren die Nederlandse steden toegankelijk, leefbaar en economisch rendabel houden.’

Ambassadeur van de omgeving

Bussink noemt P1 de ambassadeur van de omgeving. ‘Door de eigenaar van de parkeerlocatie, de gemeente, de omwonenden, de ondernemers en ondernemersvereniging uit de omgeving van de parkeerlocatie nauw te betrekken bij onze plannen, realiseren wij gebruiksvriendelijke parkeervoorzieningen en optimaliseren wij de parkeerbezetting. Zo analyseren wij de beweegredenen van de bezoekers om naar hun eindbestemming te reizen en passen vervolgens de parkeerdienstverlening aan op de wensen van de verschillende stakeholders. Bezoekers komen niet om te parkeren. Bezoekers komen om te werken, winkelen of te recreëren. Wij zorgen ervoor dat zij bij ons een prettige parkeerervaring hebben.’

Autoluwe binnenstad

Op het gebied van off street parkeren ziet Slegtenhorst in ‘de autoluw binnenstad’ een grote trend én kans. ‘Neem gemeente Amsterdam, die het centrum leefbaarder wil maken door de binnenstad zo snel mogelijk autoluw te maken. Begrijpelijk, maar dan moeten al die auto’s wel ergens kunnen parkeren, want dat is voor de economische vitaliteit van de stad van belang. Parkeergarages spelen in dit verhaal een belangrijke rol. Zo denkt de gemeente Amsterdam nu bijvoorbeeld na over de mogelijkheid om vergunningshouders ook te laten parkeren in de parkeergarages die de stad rijk is. Die garages worden immers vooral overdag gebruikt en staan ‘s avonds vaak leeg. Is het een idee om deze garages in de nacht te vullen met een andere doelgroep? Die optie is niet alleen voor gemeenten, maar ook voor de private markt interessant. Een eigenaar van een parkeergarage wil zijn garage immers zo goed mogelijk benutten. Dat is een heel belangrijk thema van dit moment: hoe kunnen we de verschillende doelgroepen gebruik laten maken van de bestaande parkeervoorzieningen?’

P1 speelt hier volgens Bussink al slim op in met Q-Park PaSS. ‘Deze dienstverlening werkt op basis kentekenregistratie. Je kunt een plek reserveren voor bijvoorbeeld een evenement en naar binnen rijden, zonder dat je een ticket gebruikt. De slagboom gaat open en dicht en de verrekening vindt online plaats. Op die manier kun je heel eenvoudig sturen op wie je de parkeerrechten geeft en ook voor hoe lang. Zo kunnen verschillende doelgroepen, op verschillende tijdstippen, gebruikmaken van eenzelfde parkeergarage.’

‘P1 IS HET ENIGE PARKEERBEDRIJF IN NEDERLAND DAT OFF STREET ÉN ON STREET DIENSTVERLENING OP DEZE SCHAAL COMBINEERT’

Parkeer management dashboard

Niet alleen op het gebied van kentekenregistratie, maar ook op dat van data, loopt P1 volgens Slegtenhorst voorop in de markt. ‘Wij verzamelen ontzettend veel data. Die gebruiken we om de dienstverlening zo goed mogelijk neer te zetten, maar ook om informatie te omsluiten voor onze opdrachtgevers. Dat doen we op een parkeer management dashboard. Zo krijgt de eigenaar van een parkeergarage inzicht in alle ontwikkelingen binnen zijn parkeergarage. Denk aan informatie over de gemiddelde parkeerduur, belproviders, geldautomaten, aantal parkeerders, aantal abonnementen, opbrengsten, intercomoproepen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is informatie over te verkrijgen. En op basis van al die data kunnen dan weer beleidsmatige besluiten worden genomen.’

Handhaving met scanauto’s

P1 verzorgt ook handhaving met scanauto’s. Een trend die volgens Slegtenhorst vooral in de laatste jaren is ingezet. ‘Wij zagen het al eerder in de grotere gemeentes, maar worden nu ook door de middelgrote en kleinere gemeenten benaderd. Daar bieden wij onze dienstverlening dan geen vijf, maar bijvoorbeeld twee of drie dagen in de week aan. We bieden dan het volledige dienstenpakket rondom zo’n scanauto. En daar komt best veel bij kijken. Gelukkig zijn wij erin gespecialiseerd. We zorgen voor een vlotte invordering en een goede bezwaarschriftafhandeling. Digitaal of per post, wat de voorkeur heeft. Het kan allemaal.’

On- en Offstreet parkeren in Amsterdam

Vorig jaar haalde P1 de grootste opdracht ooit binnen, vertelt Slegtenhorst. ‘Wij kregen de eer om voor de gemeente Amsterdam het on street parkeren te verzorgen. Op dit moment hebben wij hier bijna 200.000 parkeerplekken in beheer. Dat gaat uiteindelijk groeien naar 270.000 parkeerplekken. Daarnaast rijden er in de hoofdstad binnenkort twintig van onze scanauto’s rond. Dan hebben we het echt over een heel groot volume. En daar mogen wij best trots op zijn.’

Een ander mooi project, ook in Amsterdam, maar dan off street, is dat voor Kroonenberg Groep, een groot vastgoedbedrijf in Amsterdam. Bussink: ‘Voor deze partij beheren wij een zevental locaties. Interessant is dat deze opdrachtgever vrij hoge eisen stelt aan de dienstverlening. Zo heeft Kroonenberg Groep bijvoorbeeld best wat highend winkelcentra in portfolio, zoals het chique Gelderlandplein. Om aan die eisen te kunnen voldoen, is er op ons klantcontactcenter speciaal iemand aangesteld om alle calls van deze zeven locaties op te nemen.’

‘WIJ KREGEN DE EER OM VOOR DE GEMEENTE AMSTERDAM HET ON STREET PARKEREN TE VERZORGEN. OP DIT MOMENT HEBBEN WIJ HIER BIJNA 200.000 PARKEERPLEKKEN IN BEHEER’

Wonderwoods

P1 heeft niet alleen grote, maar ook kleinere projecten in beheer. Neem Wonderwoods, een high end appartementengebouw, op de hoek van de Jaarbeursboulevard en Croeselaan in Utrecht. Met dit bijzondere groene project brengt projectontwikkelaar G&S&, volgens Bussink, de biodiversiteit terug naar de stad. ‘Wonderwoods is veel meer dan enkel een gebouw. Hier komen alle aspecten van het leven samen: wonen, werken en recreëren. We hebben het hier opnieuw over high end, met de daarbij behorende hoge eisen, die dus ook aan het parkeren worden gesteld. Zo zijn de responstijden hier bijvoorbeeld krap op elkaar afgesteld. Dat betekent dat als er iets mankeert, wij bijzonder snel ter plekke moeten zijn. Dat kunnen wij beloven, doordat we met gemeente Utrecht een samenwerkingsovereenkomst hebben.’

GROOT, GROTER, GROOTST?

Ook voor 2025 staan er weer heel wat mooie projecten op de planning. Vooral uit de vastgoedwereld komen er op dit moment volgens Bussink heel wat uitvragen binnen. ‘Edwin en ik willen natuurlijk stabiel groeien, maar we zijn ook al best wel groot in de parkeerwereld. Of je nu per se de grootste wilt worden, dat moet je je afvragen.’

Slegtenhorst vult aan: ‘Wat wij vooral willen, is kwalitatief hoogwaardige dienstverlening blijven bieden. Uit klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat wij dit nu al erg goed doen. En we zijn van plan dat te blijven leveren. Onze klant moet voldoende aandacht krijgen. Met hen moeten we voldoende aan tafel blijven zitten om samen te sparren. Op het moment dat je alleen maar groeit, heb je vooral aandacht voor je nieuwe klanten en te weinig voor je bestaande business. Wij vinden het erg belangrijk om voldoende oog te blijven houden voor onze trouwe klanten. Relatiemanagement is hier dan ook enorm belangrijk, daar investeren we ook volop in. Want zonder onze klanten geen P1!’

‘MET SLIMME TECHNOLOGIE LATEN WIJ VERSCHILLENDE DOELGROEPEN, OP VERSCHILLENDE TIJDSTIPPEN, GEBRUIKMAKEN VAN EENZELFDE PARKEERGARAGE’
Persoonlijke vragen Arthur Bussink, Commercieel Manager P1

VOORAL BEZIG MET:
Commerciële aanbiedingen, tenders en relaties met bestaande klanten
TALENT VAN HET JAAR:
Mijn collega Edwin Slegtenhorst

Persoonlijke terugblik 2024

TOPSERIE:
Alles wat over misdaad gaat (Mocro Maffia, Undercover)
SPORTIEVE HOOGTEPUNT:
Elke keer als ik win met Padel
BESTE AANKOOP:
Jura koffiemachine
VAKANTIE:
Mauritius
BESTE SONG:
“That’s Life,” Frank Sinatra
KIPPENVEL:
Volkslied bij NL elftal
HARTVERWARMEND:
Als mijn zoon en dochter elkaar knuffelen
GELUK:
Mijn gezin
GROOTSTE ONDEUGD:
Zijn er teveel…
GROOTSTE IRRITATIE:
Mensen die alleen over zichzelf praten

Zakelijke vooruitblik voor 2025

WAT IS JE PLAN VOOR 2025:
Meewerken aan een stabiele en gezonde groei van P1

Persoonlijke vooruitblik voor 2025

WAAR GA JE MEER TIJD AAN BESTEDEN:
Gezond leven

‘GEMEENTE AMSTERDAM DENKT NA OVER DE MOGELIJKHEID OM VERGUNNINGSHOUDERS OOK TE LATEN PARKEREN IN DE PARKEERGARAGES DIE DE STAD RIJK IS’
Persoonlijke vragen Edwin Slegtenhorst, Commercieel Manager P1

VOORAL BEZIG MET:
Tenders, commerciële aanbiedingen en onderhouden relaties met klanten

Zakelijke terugblik 2024

MOOISTE DEAL:
Sluiten overeenkomst parkeerbeheer met gemeente Arnhem voor zowel straat- als garageparkeren

Persoonlijke terugblik 2024

VAKANTIE:
Jaarlijks weekje fietsvakantie met mijn dochter (zijn al jaren op weg naar Rome, dit jaar aangekomen in Milaan)

Zakelijke vooruitblik voor 2025

WAT IS JE GROOTSTE UITDAGING:
Komende grote tenders, o.a. parkeerbeheer off street Amsterdam

All rights reserved © 2024 Young Media