Ze vallen op omdat ze nog in de twintig zijn. En evengoed met de nodige senioriteit spreken over het vak. RD Vastgoed in Amsterdam bestaat uit een team van 10 adviseurs die inmiddels voor enige duizenden beleggers in Nederland actief zijn. Nog maar een paar maanden geleden waren zij de jongste standhouder ooit op de PROVADA. Nu is er een kantoor geopend in Dubai (bedrijfsnaam RD Dubai) omdat daar mooie kansen liggen. Oprichter Lukas Kerrebijn (25) stelt dat er inmiddels de nodige ervaring in huis is en denkt dat de gemiddelde leeftijd van het kantoor in haar voordeel spreekt. ‘Omdat we innovatief zijn.’
Voor steeds meer beleggers is de toegenomen regelgeving in Nederland reden om het vastgoed te verkopen en op zoek naar een nieuwe investering, over de grens te kijken. Adviseur Martijn de Haan: ‘Klanten voor wie wij in Nederland het vastgoed verkochten, vroegen ons om advies.’ Wat er toe leidde dat er in het buitenland langdurig rond werd gekeken, waardoor verassend of niet, het bureau in Dubai terecht kwam. Kerrebijn die binnenkort naar Dubai gaat verhuizen en inmiddels ook zelf in een paar lokale projecten heeft geïnvesteerd: ‘Bijzonder is dat wij in Dubai nu net zo goed de weg kennen als in Nederland.’
Wat hem betreft liggen er inderdaad kansen. ‘Dubai kent een internationale vastgoedmarkt waar veel gebeurt en heeft een sterke bevolkingsgroei.’ Al is het wel zaak om de hosanna berichten op social media waarin op de korst mogelijke termijn, torenhoge rendementen worden beloofd, te negeren. ‘Investeren moet altijd het resultaat zijn van een zorgvuldige afweging, in welk land je ook investeert, waarbij het zaak is om goed thuis zijn in de fiscale regels van dat land.’ Kerrebijn geeft een voorbeeld: ‘In Dubai hoeft een belegger die geen vastgoed heeft in Nederland, over de huurinkomsten geen belasting te betalen.’
‘Wat je kan doen is investeren in een plan voor appartementen of villa’s die nog gebouwd gaan worden. Waarbij het mogelijk is om van een waardestijging te profiteren door gefaseerd te betalen. Als je daarvoor kiest, kun je nog voor de oplevering het project met winst doorverkopen.’
Martijn de Haan en Lukas Kerrebijn
‘EEN PLATFORM TE CREËREN WAAR VASTGOEDEIGENAREN KOSTELOOS HUN VASTGOED KONDEN VERKOPEN, DAT WAS DE BASIS’
Bij de oprichting van het bureau in 2020 was het idee om een platform te creëren waar vastgoedeigenaren kosteloos hun vastgoed konden verkopen. Dat was de basis. En dat was nieuw. Ontstaan vanuit de vraag waarom de woningmakelaar voor een relatief bescheiden takenpakket door de verkoper zo vorstelijk betaald werd. Kerrebijn: ‘Ik liep stage bij een makelaarskantoor en al na twee weken dacht ik, volgens mij kan dit ook anders.’ Het idee ontwikkelde hij tot het innovatieve concept waarbij het vastgoed alleen werd aangeboden aan investeerders die bij de aankoop een fee dienden te betalen.
Sinds dit seizoen is RD Dubai hoofdsponsor van FC den Bosch. Leuk, maar ook goed over nagedacht. De roots van Kerrebijn liggen deels in Den Bosch. Wat heet, zijn familie zat ooit in het bestuur van de club en toen Kerrebijn de kans kreeg, zag hij in het sponsorschap een onderscheidende manier om de naamsbekendheid van het bureau nog verder te vergroten. ‘Ja, dat heeft zeker effect.’ En daar komt bij dat de kernwaardes van voetbal naadloos op de mentaliteit het bureau van toepassing zijn: hard werken, goed met elkaar communiceren en aan klantenbinding doen door net een stapje harder te lopen een ander. De Haan: ‘Wij nemen in het weekend gewoon de telefoon op.’