In een tijd waarin de bouwsector te maken heeft met tal van uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, woningtekorten en de energietransitie, valt Remmers Bouwgroep op als stevige speler in de Nederlandse markt. Pieter Remmers, aandeelhouder en vierde generatie lid van de familie die de bouwgroep oprichtte, kijkt vanuit een langetermijn-visie naar de toekomst van de organisatie. Zijn perspectief draait om duurzame groei, innovatie en het versterken van de maatschappelijke impact. Directeur Richard Marijnissen heeft de ogen daarbij scherp op de bal van operationeel excelleren. Aan Coen Kuijstermans, bedrijfsleider Wonen & Zorg en Henny Swinkels, bedrijfsleider Bedrijfshuisvesting, de schone taak hier aan uitvoering te geven. ‘We vormen met elkaar een grote kennisdragende organisatie die over alle lijnen met elkaar samenwerkt.’
De afgelopen decennia heeft Remmers Bouwgroep zich bewezen als een betrouwbare partner voor alle segmenten in de markt, van woningbouw tot kantoren, logistiek, zorgvastgoed en sportvoorzieningen. De geschiedenis van het familiebedrijf gaat terug tot het begin van de vorige eeuw. Volgens Pieter Remmers ligt de kracht van de organisatie dan ook in het vermogen om traditionele waarden te combineren met moderne innovaties. ‘Onze lange geschiedenis is ons fundament, maar we kijken altijd vooruit. Zo blijven we ons aanpassen aan de veranderende eisen van markt en maatschappij en blijven we investeren in een lange termijn relatie met onze opdrachtgevers, medewerkers en bouwpartners.’ De transitie naar duurzame bouwmethoden is dan bepaald ook geen modewoord, maar een essentiële strategische keuze en kernonderdeel van de bedrijfsvoering. Remmers: ‘De bouwsector staat voor een enorme uitdaging om de CO2-uitstoot te verminderen en wij willen hierin vooroplopen. We investeren in circulair bouwen, duurzame materialen en energie-efficiënte ontwerpen. Zo zijn we niet alleen toekomstbestendig, maar dragen we ook bij aan een betere wereld.’
Naast duurzaamheid ziet Pieter innovatie als de sleutel tot succes. ‘Technologische ontwikkelingen zoals BIM en geprefabriceerd bouwen maken onze processen efficiënter en zorgen ervoor dat we op de lange termijn beter kunnen inspelen op klantbehoeften en marktontwikkelingen’, aldus Pieter. ‘Innovatie gaat voor ons verder dan technologie. Het gaat ook om nieuwe samenwerkingsvormen, waarbij we onze partners in de keten betrekken om samen sterker te staan.’ Een andere belangrijke pijler van de visie op een modern familiebedrijf van Pieter Remmers is het belang van mensen. ‘Onze medewerkers vormen het hart van ons bedrijf. Wij willen dat ze energie halen uit hun werk en de uit de samenwerking van de projecten die we realiseren. Hun vakmanschap en toewijding zijn cruciaal voor ons succes.’ In een sector waar goed opgeleid personeel schaars is, blijft Remmers Bouwgroep investeren in ontwikkeling, scholing en ontspanning, maar ook in de vitaliteit van de medewerkers. Remmers: ‘Wij geloven dat we door onze medewerkers continu op te leiden en te ondersteunen, niet alleen de beste resultaten behalen, maar ook een aantrekkelijke werkgever blijven.’ Maatschappelijke betrokkenheid in brede zin ziet Pieter Remmers als een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. ‘Wij voelen een verantwoordelijkheid richting de samenleving, niet alleen met het bouwen van duurzame en toekomstbestendige projecten, maar ook door betrokken te zijn bij lokale gemeenschappen. Onze projecten moeten een positieve impact hebben op de omgeving waarin we bouwen.’
Henny Swinkels, bedrijfsleider Bedrijfshuisvesting
Pieter Remmers, aandeelhouder
Richard Marijnissen, directeur
Coen Kuijstermans, bedrijfsleider Wonen & Zorg
‘INNOVATIE GAAT NIET ALLEEN OVER TECHNOLOGIE MAAR OOK OVER NIEUWE SAMENWERKINGSVORMEN’
Als aandeelhouder ziet Pieter Remmers het als zijn verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de toekomstbestendigheid van niet alleen het bedrijf, maar ook de sector als geheel. Dit betekent naast het inspelen op de huidige marktontwikkelingen, het anticiperen op veranderingen in de wet- en regelgeving, technologie én de wensen van klanten. ‘We willen dat Remmers Bouwgroep ook over 50 jaar nog relevant is. Dit vraagt om een flexibele strategie die ruimte laat voor innovatie en aanpassing, en die bovendien is verankerd in onze kernwaarden van betrouwbaarheid en kwaliteit. Investeren in langetermijn-relaties en vernieuwing hoort daarbij. Puur in stenen denken is voor ons allang verleden tijd. Wij bouwen aan de toekomst.’
Als directeur is Richard Marijnissen verantwoordelijk voor de operationele activiteiten binnen Remmers Bouwgroep. De nieuwe kijk op leiderschap vanuit de aandeelhouders heeft de organisatie een duidelijke richting gegeven, aldus Richard. ‘In korte tijd is er veel veranderd, in de meest positieve zin van het woord. Veel van onze ambities hebben we versneld waar kunnen maken. De Bouwgroep is in omzet verdubbeld en we verwachten dit jaar een prachtig rendement te maken. Ik ben het dan ook roerend eens met Pieter: de kracht van het bedrijf zit in onze medewerkers. Daarin gaan we zelfs nog verder investeren. Mijn persoonlijke doel is om de komende jaren tot een van de beste familiebedrijven te behoren, of zelfs hét beste familiebedrijf van Nederland te zijn. De focus voor mij ligt dan ook heel scherp op een excellente uitvoeringsorganisatie, oftewel: operationele excellentie.’
Remmers Bouwgroep is de afgelopen tijd getransformeerd naar een zeer moderne organisatie, waarbij de verdere ontwikkeling van de gehele onderneming én van de medewerkers nog meer op de voorgrond staat. Richard: ‘Het gaat ons niet om mijn persoonlijke ambitie en of die van de aandeelhouders. Wij zetten juist in op ieders persoonlijke ambitie binnen ons bedrijf, het management en alle medewerkers. Groei is zeker een terugkerende ambitie, maar we kijken ook naar andere doelstellingen, waarbij de mens altijd voorop staat. Zowel wat betreft onze klanten als onze medewerkers.’ De afgelopen tijd is met elkaar gewerkt aan visie en doelstellingen voor de komende jaren. ‘We focussen ons specifiek op drie gebieden waarop we de komende periode ons innoverend vermogen verder opbouwen, te weten digitaal bouwen, duurzaamheid en innovatiecultuur.’
‘ONS INNOVATIEF VERMOGEN LIGT IN HET ANTICIPEREN OP DE AMBITIES VAN ONZE KLANTEN’
De strategische beslissing om digitaal te gaan bouwen is enkele jaren geleden al genomen. BIM dan ook al volledig verankerd in de standaard aanpak van Remmers Bouwgroep. Richard Marijnissen licht de digitale ambities verder toe: ‘In de komende jaren ligt de focus van 3D naar 4D en 5D, plus het verder digitaliseren en optimaliseren van de informatiestromen van onze projecten. Hierin maken we scherpe keuzes in wat er in de markt beschikbaar is en leren we graag van onze partners. In ons vernieuwde businessmodel ligt de focus in projecten vooral op planontwikkeling tot en met de realisatie.’ De pijler duurzaamheid is tweeledig voor het bedrijf. Richard Marijnissen: ‘We zoeken duurzaamheid door het gesprek aan te gaan met onze klanten. Wat zijn hun ambities en hoe kunnen wij hen daarbij helpen? Ons innovatief vermogen ligt in het anticiperen op deze ambities en het begeleiden van onze partners bij hun klantreis in duurzaamheid. Voor de komende jaren betekent dat het verder investeren in klantrelaties en dienstverlening.’ Maar ook intern in het bedrijf wordt ingezet op duurzaamheid, zoals de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers, duurzame middelen en bouwmaterieel. Richard: ‘Daarvoor is een plan met harde doelstellingen neergelegd, dat uiteindelijk moet leiden tot een standaardisering voor operationele excellentie.’
Last but not least is de aandacht voor een cultuur van innovatie binnen het bedrijf. ‘Hoe kunnen we vernieuwen in onze waarde voor de opdrachtgever? Hoe gaan we dat vervolgens realiseren en waarmaken? We stimuleren onze medewerkers om innovaties te verkennen en die te volgen. Dit is één van de onderdelen binnen onze eigen Remmers Academy. Daarnaast willen we sterk zijn in het adopteren van beproefde innovaties en het leren van partners en koplopers in de markt. Wij geloven sterk in samenwerken, de kracht van het verschil en het vermogen van mensen om gezamenlijk tot hogere prestaties te komen.’ Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in het samenstellen van teams met een diversiteit aan expertises. Richard Marijnissen: ‘De komende periode gaan we fors inzetten op de ontwikkeling van onze teams en een meervoudige inzetbaarheid en in het opereren van waardestromen van Wonen & Zorg en Bedrijfshuisvesting.’
Met een intensieve begeleiding van de opdrachtgever, gericht op effectiviteit en in volledig afstemming met de klant, geeft Remmers Bouwgroep vorm aan het belangrijkste onderscheidend vermogen van het bedrijf, namelijk klantgerichtheid. Richard: ‘De juiste acties in de juiste volgorde op het juiste moment. Daar kunnen we trots op zijn en dat vinden we leuk, om enorm klantgericht te kunnen werken. Zo komen we ook nooit voor verrassingen te staan.’ De komst van een management voor het bouwbedrijf, onder andere bestaande uit bedrijfsleiders Coen Kuijstermans en Henny Swinkels, die beiden ook de dagelijkse leiding voeren, heeft het bedrijf strategisch verder versterkt. Coen: ‘De meerwaarde van bedrijfsleiders voor een specifiek marktvenster stelt ons in staat om zeer klantgericht te kunnen werken. Henny en ik zijn hét aanspreekpunt voor partners, leveranciers en klanten binnen de markt van Wonen & Zorg en Bedrijfshuisvesting, van ontwikkeling tot en met nazorg. Van A tot Z dus. Als bedrijfsleiders stellen we de teams samen met expertise en ervaring en creëren daarmee een waardestroom voor de klant. Keuzes in de planontwikkeling worden gemaakt om risico’s te mitigeren of te elimineren in de realisatie en voorspelbare resultaten te leveren.’
‘WE GELOVEN IN DE KRACHT VAN HET VERSCHIL EN HET VERMOGEN VAN MENSEN OM GEZAMENLIJK TOT HOGERE PRESTATIES TE KOMEN’
Volgens de beide bedrijfsleiders is het bouwbedrijf een organisator van het bouwproces met sterke inhoudelijke deskundigheid. Henny: ‘Daarin staat samenwerking met elkaar, met partners en klanten centraal. Wij zoeken actief verbinding met partijen en klanten die voor dezelfde normen en waarden staan, bij voorkeur ook familiebedrijven en partijen uit Brabant. Wij zetten in op langetermijnsamenwerkingen met open communicatie over verwachtingen en afspraken. Daarbij werken we planmatig en doelgericht. Wij stellen altijd eerst een plan op voordat we beginnen met een project, en evalueren vervolgens systematisch iedere fase en elke belangrijke stap in het project, intern met het projectteam en extern met onze klant en partners.’ Bovendien, zegt Coen, zoekt het bedrijf daarbij nadrukkelijk het gesprek met de klant. ‘We willen weten wat hun beweegt en bezig houdt. Wat hun ambities zijn en hoe zij die willen verwezenlijken. Zo gaan we steeds op zoek naar de vraag achter de vraag en realiseren we de juiste oplossingen.’
De grote gemene deler in de Bouwgroep is dan ook het geloof in de kracht van samenwerken. Henny Swinkels: ‘Zo is het daadwerkelijk mogelijk om de klant alles uit handen te nemen gedurende het gehele proces.’ Coen Kuijstermans: ‘In onze organisatie staan de projectteams centraal, die elkaar vervolgens ook helpen met know how dwars door de organisatie heen. In combinatie met een specialisatie in marktvensters, het samenwerken met vaste partners en het gebruik van LEAN en BIM op essentiële onderdelen in het proces, vormen we met elkaar dan ook een grote kennisdragende organisatie die kennis deelt en over alle lijnen samenwerkt.’
VOORAL BEZIG MET:
Ambities waarmaken van klanten en collega’s door sterke samenwerking
WIL BEREIKEN:
Daadkrachtig bouwbedrijf op basis van duurzame relaties en samenwerkingen
HET KANTOORMOMENT VAN DE DAG:
Het gesprek bij de koffieautomaat
BUITEN DE DEUR NAAR:
Onze gave projecten
DE STAND VAN HET LAND:
Op een kruispunt van wel/geen keuzes te maken
DE BELANGRIJKSTE ECONOMISCHE ONTWIKKELING:
Handelstarieven met bescherming van economieën
DE BELANGRIJKSTE GEOPOLITIEKE ONTWIKKELING:
Conflict Israël/Palestina
UITKIJKEN NAAR:
2025
NIET VERGETEN:
Familie en vrienden
ONMISBAAR:
Vakantie
BELANGRIJKSTE PERSOON/PERSONEN:
Mijn vrouw en mijn kinderen
AANVAARDEN:
Terugloop van deskundig vakpersoneel
VERANDEREN:
Inzet van materialen en producten
DURVEN:
Te innoveren
GOEDE VOORNEMENS:
Blijven genieten
VRIJE TIJD:
Tijd met gezin, vrienden en familie & sporten
Zakelijke terugblik 2024
WELK CIJFER GEEF JE 2024:
7
DE BELANGRIJKSTE LES WAS:
Vertrouw op je onderbuikgevoel
MOOISTE MOMENT:
Start van onze nieuwe woningbouwprojecten
BESTE ZET:
Vertrouwen in nieuwe collega’s en intensieve binding met bestaande collega’s
OPVALLENDSTE NIEUWS:
Vorming van kabinet PVV/NSC/VVD/BBB
LEUKSTE SPONTANE ONTMOETING:
Oud studiegenoten bij partners, klanten en collega’s
BESTE ZAKENBOEK:
Atomic Habits – James Clear
Persoonlijke terugblik 2024
WELK CIJFER GEEF JE 2024:
7,5
TOPSERIE:
Peaky Blinders
SPORTIEVE HOOGTEPUNT:
Winst Nederland 3×3 basketbal in Parijs
BESTE AANKOOP:
Padelracket
VAKANTIE:
Italië
LEUKSTE DINER:
Huisje James met mijn vrouw
AFSCHEID:
Van een nabije vriendin met jonge kinderen
ONVERSLAANBAAR:
Eerste ski-afdaling met verse sneeuw
ZORGWEKKEND:
Oorlogen in Midden-Oosten en Oekraïne
GELUK:
Thuiskomen
AFZIEN:
Met lichamelijke blessures
GROOTSTE ONDEUGD:
Apres-ski
GROOTSTE IRRITATIE:
Cancelcultuur
ALLERGEZONDSTE:
Buiten in beweging zijn
Zakelijke vooruitblik voor 2025
WAT IS JE PLAN VOOR 2025:
Doorbouwen op 2024 en blijven verbeteren
WAT GA JE ANDERS DOEN DAN IN 2024:
Meer aandacht voor spontane gesprekken
WAT IS JE GROOTSTE UITDAGING:
Versterken van onze projectteams
Persoonlijke vooruitblik voor 2025
WAAR VERHEUG JE JE OP:
Vakantie met het gezin
WAAR GA JE MEER TIJD AAN BESTEDEN:
Sporten met de kinderen
VOORAL BEZIG MET:
Sturing van het totale bouwproces zodat verwachtingen van klanten door Remmers op een professionele manier worden ingevuld.
OVER TIEN JAAR:
Gezond met pensioen te zijn.
HET KANTOORMOMENT VAN DE DAG:
1e kopje koffie
DE STAND VAN HET LAND:
We hebben een mooi land, door de politieke concurrentie om de kiezer is er veel korte termijn visie waardoor onnodig veel overheidsbudget verloren gaat aan zinloze projecten
DE BELANGRIJKSTE ECONOMISCHE ONTWIKKELING:
Woningmarkt met uit de hand gelopen huur- en koopprijzen
DE BELANGRIJKSTE GEOPOLITIEKE ONTWIKKELING:
Het ontstaan van geo-economische samenwerkingsverbanden (Azië, Rusland, Afrika) waarbij westerse landen worden uitgesloten. Het westen zal hier op moeten anticiperen
UITKIJKEN NAAR:
Elke nieuwe dag
ZORGEN VOOR/OVER:
Zorgen lossen niks op
NIET VERGETEN:
Gezond te blijven
BELANGRIJKSTE PERSOON/PERSONEN:
Mijn vrouw en kinderen
DURVEN:
Te veranderen maar blijf jezelf
GOEDE VOORNEMENS:
Waarmaken en doen
VRIJE TIJD:
Buiten ontspannen, allerlei klussen, genieten van natuur
Zakelijke terugblik 2024
WELK CIJFER GEEF JE 2024:
8
Persoonlijke terugblik 2024
WELK CIJFER GEEF JE 2024:
8
Zakelijke vooruitblik voor 2025
WAT IS JE PLAN VOOR 2025:
De stijgende lijn van onze organisatie 2024 doorzetten
WAT GA JE ANDERS DOEN DAN IN 2024:
Als het beter kan ga ik het beter doen
WAT IS JE GROOTSTE UITDAGING:
Versterken van de projectorganisatie om de stijgende lijn door te kunnen zetten
Persoonlijke vooruitblik voor 2025
WAT GA JE ANDERS DOEN IN 2025:
Meer bewegen/sporten om toch wat soepeler te blijven
WAAR VERHEUG JE JE OP:
2e kleinkind in februari
WAAR ZIE JE HET MEEST TEGENOP:
Zit niet in mijn aard
WAAR GA JE MEER TIJD AAN BESTEDEN:
Sporten en bewegen
PERSOONLIJKE VRAGEN:
Welke levensles heb je geleerd en van wie:
Je tenen niet verder uitsteken dan je laken lang is…. (Moeder)
Wat wil jij mensen meegeven:
Ben jezelf, maak je keuzes en leef je leven
VOORAL BEZIG MET:
Klanten en vastgoedontwikkeling
OVER TIEN JAAR:
Dan bestaan wij 123 jaar en dat vind ik een mooi getal
DE STAND VAN HET LAND:
We hebben het in Nederland over het verkrijgen van stroomaansluitingen en E.colibacteriën in drinkwater. Dat zijn onderwerpen uit derdewereldlanden…. Wat zegt dat over hoe Nederland zich heeft ontwikkeld en bestuurd wordt
BELANGRIJKSTE PERSOON/PERSONEN:
Mijn 3 kinderen
GOEDE VOORNEMENS:
Verder excelleren met onze bedrijfsvoering en relevant blijven met ons familiebedrijf in onze sector. Samenwerkingen blijven aangaan die inspireren en die energie geven
Zakelijke terugblik 2024
AAN WIE GEËRGERD:
Hugo de Jonge
HET MEEST GELEERD VAN:
Een hele handige fiscalist
Persoonlijke terugblik 2024
AFZIEN:
Begonnen met PT
Zakelijke vooruitblik voor 2025
WAT IS JE PLAN VOOR 2025:
Doorgaan waar we mee bezig zijn
WAT GA JE ANDERS DOEN DAN IN 2024:
Meer balans zoeken tussen werk en privé
Persoonlijke vooruitblik voor 2025
WAAR VERHEUG JE JE OP:
Mooie ontwikkelprojecten die loskomen in 2026
WAAR GA JE MEER TIJD AAN BESTEDEN:
Gezonder eten en leven
PERSOONLIJKE VRAGEN:
Welke levensles heb je geleerd en van wie:
Volg je intuïtie/eigen onderbuikgevoel. Dit klopt bijna altijd. Inzicht gekregen van mijn vader
Wat wil jij mensen meegeven:
Don’t get impressed by anybody. Ik wil niemand iets meegeven, maar hoop dat mijn kinderen deze lijn vasthouden
Wat maakt jou nieuwsgierig:
Ik ontdek graag het onbekende
Waar kom jij ‘s ochtends je bed voor uit:
Koffie
Waar kom je tot rust:
Op de momenten als ik hardloop (3x per week)
Wat is je favoriete uitwaaiplek:
Ik zwem graag in de zee
Wat is je favoriete film en serie:
The Godfather trilogy
Wat is je mooiste jeugdherinnering:
Er zijn er zo velen, maar op de achterbank van de auto als jongetje langs projecten met mijn vader heeft de basis gelegd voor de interesse in de business
Welk boek lees je nu:
Master your Mindset