25 mei 2025 - Redactie VG Visie

Balans vinden tussen technologie en de menselijke maat

‘We staan aan de vooravond van een fundamentele verschuiving in onze sector.’ Jurjen Thomas, sinds 2024 directeur Business Development bij Aareon, ziet in de huidige stroomversnelling van technologische ontwikkelingen een grote uitdaging. hij pleit voor een pas op de plaats. ‘We moeten op zoek naar een nieuwe balans.’

Jurjen Thomas studeerde planologie in Utrecht, gevolgd door een master Real Estate & Housing aan de TU Delft. Daar werd hij enthousiast over de verschillende invalshoeken van vastgoed, van gebiedsontwikkeling tot de investeringen achter het vastgoed. In een periode van ‘studieontwijkend gedrag’ trok hij in 2008 in een oranje kever met de oranjekaravaan naar de olympische Spelen in Peking en in 2010 naar het WK Voetbal in Kaapstad. nu voert hij in die oude Volkswagen – samen met Thomas Zwart – gesprekken over innovatie in de vastgoedbranche. op YouTube trekken deze afleveringen van Thomas & Thomas steevast duizenden kijkers.

Met grote belangstelling volgt hij de ontwikkelingen op het gebied van AI. ‘Die gaan sneller dan ooit!’ en trots vertelt hij over ‘de schitterende propositie van Aareon’, die hard op weg is Europees marktleider te worden als het gaat om IT-diensten voor alle vastgoedpartijen. Gesprek met een bevlogen en inspirerende ondernemer die de vastgoedsector wil overtuigen van de noodzaak om nieuwe technologische mogelijkheden te omarmen. ‘we moeten klaar zijn voor een nieuwe, efficiëntere en mooiere toekomst waarin mensen meebewegen en hun meerwaarde blijven leveren in een snel veranderende omgeving.’

Stip op de horizon

‘Mijn reizen hebben me altijd enorm geïnspireerd, ook in het ondernemerschap’, vertelt Jurjen Thomas, bekend om zijn vooruitziende blik en strategische benadering. ‘Met de oranjekaravaan, hadden we maar één stip op de horizon: Peking. en later Kaapstad. Hoe we er zouden komen, wisten we niet precies, maar het doel was helder. Het belang van zo’n stip staat mij als ondernemer altijd voor ogen. om de juiste koers te varen, moet je weten waar je heen wilt.’

Partnerlandschap

Dat Aareon op de juiste koers ligt, lijdt volgens Jurjen geen twijfel. Dankzij allerlei overnames – onder andere Embrace, TwinQ, ViaData, OSRE – ontwikkelde Aareon zich tot een leverancier die de vastgoedmarkt integraal ondersteunt. ‘Die mooie, solide propositie vormt de basis van ons bedrijf’, vertelt Jurjen. ‘Daar voegen we nog een klantvriendelijk partnerlandschap aan toe. Samenwerking is essentieel voor ons. wij ontwikkelen hoogwaardige IT-oplossingen, maar kunnen niet alles zelf aanbieden. Daarom werken we samen met partners die hun product kunnen koppelen aan dat van Aareon. Denk aan een community-app of andere specialistische software. Deze open structuur maakt samenwerken met Aareon aantrekkelijk, ook voor organisaties die al gebruikmaken van andere systemen. Die unieke strategie van Aareon spreekt mij aan.’

‘KLAAR ZIJN VOOR EEN NIEUWE, EFFICIËNTERE EN MOOIERE TOEKOMST’

Digitaliseren

Tot 2023 was Jurjen mededirecteur van OSRE (nu Property to Market), een bedrijf dat hij in 2012 met vrienden startte om de traditionele vastgoedsector het digitale tijdperk in te loodsen. ‘Tijdens mijn reizen had ik ervaren wat er online allemaal mogelijk was, maar terug in Nederland zag ik daar niets van terug. Vastgoedpartijen presenteerden hun aanbod alleen via de beperkte, traditionele media en dat in een tijd waarin er weinig vraag naar woningen was. De bouw van nieuwbouwprojecten stagneerde. Door nieuwbouwprojecten online aan te bieden, groeide de afzetmarkt. we merkten al snel dat er nog veel meer te digitaliseren viel en begonnen ook als eerste kandidaten voor huurwoningen te valideren met brondata. Daarmee hoefden zij niet meer tientallen verschillende bijlagen te uploaden. Zo leverden wij een belangrijke bijdrage aan het digitaliseren van het verhuurproces.’

Open structuur

Dat ‘zijn’ OSRE inmiddels onderdeel is van Aareon vindt Jurjen alleen maar mooi. ‘Het is een ondernemende club die snel schakelt en je uitdaagt om het maximale uit jezelf en het team te halen. Daar houd ik van. Aareon focust zich op sociale woningen, commercieel vastgoed, VVE’s en met het gebouwbeheersysteem Facilitor ook op het goed laten functioneren van kantoorvastgoed.’

‘Kort voordat OSRE honderd procent onder Aareon viel, hadden we Eyemove overgenomen en samen zijn we onder de naam Property to Market binnen Aareon verder gegaan. we zijn inmiddels volop bezig onze klanten over te zetten op dit unieke, nieuwe platform dat voor alle assetklassen het complete transactieproces digitaliseert. Hiermee kunnen we de komende vijf jaar vastgoedpartijen in veel Europese landen van dienst zijn. Dankzij de open structuur van onze moderne software kunnen klanten er direct mee aan de slag, zonder hun huidige software volledig te vervangen.’

‘AAN ONZE SOLIDE PROPOSITIE VOEGEN WE EEN KLANTVRIENDELIJK PARTNERLANDSCHAP TOE’

Impact van AI

Met TPG als recente aandeelhouder van Aareon komt er ruimte voor verdere groei, onder andere in commerciële vastgoedmarkten en in innovatie. Jurjen Thomas: ‘we zetten volop in op Artificial Intelligence (AI). Deze technologische ontwikkeling gaat de markt fundamenteel veranderen. Het biedt enorme kansen, bijvoorbeeld in projectanalyse of data-validatie. Maar de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt, vraagt om reflectie. welke rol blijft er over voor de mens? Hoe behouden we de regie? Het is daarom hoog tijd om met elkaar het ethische gesprek te voeren over een nieuwe balans tussen technologie en de menselijke maat. want het is onvermijdelijk dat vrijwel al onze huidige werkzaamheden rondom vastgoed zullen veranderen door de impact van AI. we zitten al tien jaar in een exponentiële groei van deze technologie, maar eerst merk je dat nauwelijks. Tot je voorbij het tippingpoint komt. Dan verandert de situatie ineens extreem snel en zijn de ontwikkelingen nauwelijks bij te houden. Precies daar staan we nu. Aan de vooravond van een fundamentele verschuiving in onze sector. Alles gaat veranderen. Juist nu hebben we een stip op de horizon nodig om te weten waar de vastgoedwereld in dit snel wisselende digitale landschap heen gaat. Als we blijven doorrennen op de ingeslagen weg, halen de ontwikkelingen ons zeker in.’

‘ONVERMIJDELIJK DAT ALLE WERKZAAMHEDEN RONDOM VASTGOED ZULLEN VERANDEREN DOOR AI’
‘GENIET VAN DEZE NIEUWE REIS IN HET NOG ONBEKENDE DIGITALE LANDSCHAP’

Onthaasten en verdiepen

De eerste stap naar die stip ligt volgens Jurjen in een andere tijdsindeling waarin meer ruimte is voor spontane ontmoetingen en gesprekken. ‘we moeten onze doelen herdefiniëren om een antwoord te vinden op de vraag hoe we als sector een nieuwe balans vinden tussen technologische innovatie (AI) en menselijke inspanningen. Zolang vastgoedprofessionals van de ene naar de andere afspraak rennen, veel in Excel werken en content van A naar B blijven verplaatsen, ontbreekt de tijd voor een verdiepend gesprek hierover. Plan daarom tijd in voor de verdieping in relaties en het gesprek over de toekomst!’

Hij weet hoe ingewikkeld dat is. ‘Vorig jaar reisde ik met mijn gezin vier maanden over de wereld. Heel bijzonder om te ervaren hoe de tijd lijkt te vertragen. In nieuw Zeeland leerde ik onthaasten en verdiepen en ik was er heilig van overtuigd dat ik het, terug in Nederland, voortaan anders zou doen. Maar twee weken na thuiskomst werd ik alweer helemaal in beslag genomen door afspraken en een overvolle agenda. Dat moet echt anders. naar de expo München ging ik heel bewust met een halflege agenda, niet te veel afspraken die al van tevoren vaststonden. Zodat ik tijd overhield om de connectie te leggen met mensen die ik er spontaan zou ontmoeten. ook mijn team heb ik gestimuleerd dat te doen. Ik wil mensen laten ervaren dat je juist door spontane ontmoetingen nieuwe connecties kan leggen en verdieping vindt, wat weer leidt tot nieuwe business opportunity’s. Mijn advies is dan ook: schrap de helft van je afspraken uit je agenda, ontmoet elkaar fysiek en denk samen na over de vraag: hoe gaan we om met AI?’

‘Ik voel me thuis in het nieuwe en onbekende en zie dankzij AI enorme kansen voor meer menselijke ontmoetingen. Geniet van deze nieuwe reis in dat nog onbekende digitale landschap. Alles verandert. Het wordt mooier!’

All rights reserved © 2025 Young Media