25 mei 2025 - Redactie VG Visie

Bruisende, Blinkende Buurten

Blink is de nieuwe naam van Janssen de Jong Projectontwikkeling, een dochteronderneming van JAJO. Een herpositionering die past bij de belangrijkste doelstelling van de firma: ‘De ontwikkeling van bruisende buurten, met een rooskleurige toekomst’, vertelt Peter Heuvelink, algemeen directeur Projectontwikkeling bij JAJO.

‘Hier borrelt de buurt van de toekomst’, zo luidt de slogan op de website van Blink. Peter Heuvelink is trots op de metamorfose van Janssen de Jong Projectontwikkeling. Hij schetst de context in heldere zinnen: ‘De herpositionering van Blink is een logisch gevolg op de herpositionering van JAJO als geheel, die een paar jaar terug in gang is gezet. En als je dan aan een nieuwe naam denkt, dan moet die naam passen bij wie je bent. Dat is Blink. Dat behoeft verder geen uitleg, toch?’

Integrale kijk

Peter Heuvelink denkt even terug aan de periode dat hij als stagiair begon bij het toenmalige Janssen de Jong Projectontwikkeling. Ergens in de jaren negentig. ‘Toen zag de wereld er wel eventjes anders uit hè! Projectontwikkeling was meer rechttoe-rechtaan. Er werd een keet op de hoek van een straat in een woonwijk gezet en we gingen aan de slag. Er werd veel minder nagedacht over de belangrijkste factor in het geheel: de mensen, het gezin dat in de woning mocht gaan leven. Oftewel de verbinding zoeken en aangaan, dat draagt bij aan gelukkige leefomgeving.’

Via omzwervingen in de vastgoedsector – bij een gemeente en een andere marktpartij – keerde hij terug op het vertrouwde nest, bij de JAJO-familie. ‘In een geheel andere tijd’, zo verduidelijkt hij. Daar staat hij nu aan het hoofd van de twee ontwikkelingspoten: de creatieve conceptpartij Revolve en ontwikkelaar Blink. ‘Een mooie tandem. Met Revolve als start up en Blink als één brok ervaring in een fris nieuw jasje. Zo kunnen we van A tot Z regisseur zijn in projectontwikkeling. En met meer dan dertig JAJO-broertjes en -zusjes bedienen we samen de gehele vastgoedcyclus voor klanten. Dat geeft een ontzettende fijne zekerheid.’

Van gedwongen winkelnering is geen sprake, vertelt Peter Heuvelink. ‘Als het gewenst is, zetten we de expertise van de andere JAJO-dochterondernemingen in. Als dat niet wenselijk is, dan doen we dat niet. De praktijk leert echter dat opdrachtgevers specifiek vragen om een integrale kijk. Dat is natuurlijk terecht. Als je een investering doet in een nieuwbouwproject, dan wil je zeker weten dat de berekeningen ook op de lange termijn renderen en dat de kwaliteit in de beheerfase en zelfs erna ook goed geborgd zijn. Die kennis zetten wij met één of twee telefoontjes allemaal aan tafel. In mijn ogen is dat de extra toegevoegde waarde die Blink inbrengt.’

Lokale voelsprieten

Glans geven, gaat over meer dan een helikopterview bieden aan opdrachtgevers. ‘Dat gaat over voelsprieten hebben in steden en volksbuurten’, betoogt de algemeen directeur. niet voor niets opereert Blink vanuit vier regio’s in Nederland. ‘Dat past bij de tijdsgeest. Je ziet het in de politiek, in het verenigingsleven. Er is meer behoefte aan lokale worteling. En lokale herkenning. Misschien wel als een soort tegenhanger van alle socials en alle digitale schermen waar mensen aan verknocht zijn geraakt. Maar bovenal om contact te maken met elkaar. Dat is essentieel, vinden wij. En daar is onze dienstverlening als projectontwikkelaar ook op gericht. Het begint met nieuwsgierigheid, inlevingsvermogen en dat gaat verder in een gesprek met de buurt. Daarbij faciliteren we co creatie. wij participeren met omwonenden en halen input bij potentiële nieuwe bewoners. Door middel van buurthuizen en lokale communities brengen we de stem van de buurt in kaart, waarop we onze data-analyse loslaten en uiteindelijk het DNA van een gebied scherp voor ogen hebben. Zie het als een blauwdruk, waarop we ons programma kunnen afstemmen, en zo creëren we nieuwbouw waar Nederland echt op zit te wachten.’

Hij neemt een slok van zijn koffie en vervolgt: ‘Je wilt willekeur en ondoordachte haast voorkomen. Zoals zeventig, tachtig jaar geleden. Die naoorlogse wijken zijn nu vaak verpauperd en zeker achterhaald. Hetgeen nu wordt gebouwd moet de aankomende 150 jaar mee. En dat is geen vanzelfsprekendheid. we hebben nu ook woningnood, net als toen. Maar we moeten het nu wel goed doen met z’n allen, een toekomst ontwikkelen waar ook toekomst in zit. Het moet niet alleen stromen, maar vooral gaan bruisen. Dat gaat natuurlijk over de verantwoordelijkheid die we dragen als ontwikkelaars. Dat is een optelsom van duurzaamheid, betaalbaarheid en leefbaarheid. Dat is nogal wat bij elkaar. Dat kun je niet op z’n beloop laten, dan moet je heel goed weten wat je doet.’

2025 en verder

Blink leunt op een aansprekend track record van opgeleverde projecten en toekomstige projecten in portefeuille. Een 70-meter hoge woontoren in Deventer, houtbouw in Utrecht Haarrijn, het Kazernekwartier in Venlo, Dunoveste pal aan de Veluwe in Doorwerth, Noorderbunder in Dongen. ‘Onze orderportefeuille is afgelopen jaar met 30 procent gegroeid. Dat is een indicator dat we op de goede weg zijn. Ik kijk uit naar de tweede helft van 2025 en naar 2026. Een lang commitment bij een grotere herstructurering met een corporatie? Dat zou de volgende stap zijn voor Blink. we zijn er klaar voor’, besluit Peter Heuvelink.

Persoonlijke vragen Peter Heuvelink algemeen directeur Projectontwikkeling JAJO

WELKE LEVENSLES HEB JE GELEERD EN VAN WIE:
van verschillende personen geleerd dat er altijd een oplossing is
WAT WIL JIJ MENSEN MEE GEVEN:
geloof in jezelf
WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN:
integriteit, eerlijkheid, respect, lol
WAT MAAKT JOU NIEUWSGIERIG:
vernieuwing
WAAR KOM JIJ ‘S OCHTENDS JE BED VOOR UIT:
om een leuke dag te maken met elkaar
HOE GA JIJ OM MET UITDAGINGEN:
omdenken naar kansen
WAT MOTIVEERT JOU:
Positieve impact en doelen bereiken
WAT IS JE DIEPSTE DRIJFVEER:
een betere plek nalaten
WAT WIL JIJ BIJDRAGEN:
innovatie en nieuwsgierigheid
WAAR SPREEK JE AF MET VRIENDEN:
thuis of in restaurant om een leuke avond te hebben
WAAR KOM JE TOT RUST:
tijdens een hockeywedstrijd
HOE BEWAAR JIJ DE BALANS TUSSEN HOOFD EN GEVOEL:
door te sporten
WAT IS JE FAVORIETE UITWAAI-PLEK:
een skigebied
HOE COMBINEER JIJ HART EN VERSTAND:
rationele en ethische beslissingen
WELKE BEZIELING ERVAAR JE IN JE WERK EN JE LEVEN:
Passie voor innovatie
HOE KOM JIJ TOT JEZELF NA EEN DRUKKE WERKWEEK:
leuke dingen doen met gezin, familie en vrienden
HOEVEEL UUR SPORT JE PER WEEK:
3 uur
HOE BLIJF JIJ TROUW AAN JEZELF:
mij niet anders voordoen dan ik ben
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN:
omdraaien in verwondering
HOE KRIJG JIJ ZAKEN IN BEWEGING:
enthousiasme en sparren
WAT ZOU JE NOG EEN KEER OVER WILLEN DOEN:
reis naar Australië
DURF JIJ GROOT TE DROMEN:
het lijkt mij mooi om coöperatief eigendom in te passen in een groot appartementengebouw in
WELKE STAD ZOU JE GRAAG WILLEN WONEN:
Melbourne naar
WELKE PODCAST LUISTER JE GRAAG:
het is voornamelijk radio
WELK BOEK LEES JE NU:
biografie van de bajes, Gerlof Leistra en Annemarie van Ulden

All rights reserved © 2025 Young Media