Het van origine Amerikaanse AECOM is met recht een speler van wereldformaat te noemen. Het bedrijf levert diensten op het gebied van project en bouwmanagement, engineering, advisering en heeft een brede range van specialistische expertise op het gebied van onder meer duurzaamheid en energietransitie. Iconische projecten zijn het World Trade Center in New York en The Shard in Londen. Onlangs is het bedrijf tot partner gekozen voor de Olympische Spelen in 2028. Onderscheidend is de integrale aanpak waarbij klanten vanuit het principe van de one-stop-shop volledig kunnen worden ontzorgd. Ook in Nederland is AECOM actief in verschillende marktsegmenten, waaronder de logistiek. Peter Oosterbaan, Director Business Development en Project Director: ‘Wij draaien onze hand niet om voor een voor een flinke dosis complexiteit’.
Als globaal opererend bedrijf bouwt AECOM langdurige relaties op met klanten die wereldwijd worden gevolgd. Dat geldt ook voor NewCold, een wereldwijde logistieke keten, waarvoor momenteel in Dinteloord de uitvoering van een zeer geavanceerd logistiek centrum wordt begeleid. Peter Oosterbaan: ‘Voor die grote partijen kunnen wij de vraag en behoefte helemaal faciliteren vanuit de specifieke eisen en regelgeving van de Nederlandse markt. We kunnen kortom het proces volledig uit handen nemen.’ AECOM bestaat inmiddels meer dan 100 jaar, heeft 53.000 werknemers wereldwijd en een omzet van 16 miljard dollar. In Europa heeft AECOM 11.000 medewerkers, waarvan het merendeel werkt vanuit de hoofdlocaties in Spanje en Groot-Brittannië. AECOM Benelux bestaat uit zo’n 175 man/vrouw en is groeiende. ‘In principe kunnen we de klant overal bedienen, we werken samen met onze collega’s wereldwijd.’
Mogen de cijfers duizelingwekkend zijn, de mate van complexiteit van projecten is dat in de regel ook. Luchthavens (Heathrow, Schiphol en John F. Kennedy), overheidsgebouwen (Houses of Parliament) en ziekenhuizen(AECOM is er bij meer dan 400 betrokken) zijn belangrijke pijlers, maar AECOM heeft ook een groot portfolio van commerciële ontwikkelingen (kantoren, woongebouwen en hotels) plus veel projecten in de lifescience, datacenters en logistieke sector. In Nederland zijn de Y-Towers in Amsterdam en Post Rotterdam bekende projecten. In de afgelopen jaren is daar ook de logistieke markt bij gekomen. En dan hebben we het niet bepaald over een standaard bedrijfshal of distributiecentrum. In Dinteloord in Noord-Brabant gaat het om een vrieskoelhuis, waar pallets met voedsel worden opgeslagen in een bevroren omgeving, van tussen de -18 en -28 graden. In opdracht van NewCold coördineert AECOM, als projectmanager, het bouwproces ‘Het gebouw bestaat uit meerdere bouwdelen. Het bevat logistieke systemen die ervoor zorgen dat vrachtwagens zowel handmatig als volledig automatisch uitgeladen kunnen worden. Alle voorraad wordt vervolgens helemaal automatisch opgeslagen. In de laagbouw vindt alle logistiek plaats. Daar wordt bepaald waar de goederen moeten worden opgeslagen. Die opslag vindt vervolgens plaats in de hoogbouw. Dat gebeurt via een automatisch systeem met kettingbanen en lopende banden, maar ook een zelf-functionerende monorail. Hijskranen brengen dan uiteindelijk de pallets naar de juiste lengte en hoogte. In totaal kunnen er 134.000 pallets in. We hebben voor de grap al eens uitgerekend dat dat genoeg is om heel Nederland een paar dagen te kunnen voeden.’
POST Rotterdam
WTC NYC
Y towers Amsterdam
‘VOOR DIE GROTE PARTIJEN KUNNEN WE DE VRAAG HELEMAAL FACILITEREN VANUIT DE SPECIFIEKE EISEN VAN DE NEDERLANDSE MARKT’
AECOM heeft ook een groot portfolio van commerciële ontwikkelingen (kantoren, woongebouwen en hotels) plus veel projecten in de lifescience, datacenters en logistieke sector. In Nederland zijn de Y-Towers in Amsterdam en Post Rotterdam bekende projecten.
De brandveiligheid wordt gegarandeerd door het zuurstofarme klimaat dat in de hallen heerst. Oosterbaan: ‘Dat is een kostenbesparing op onder meer een sprinklersysteem dat je hiermee niet meer nodig hebt. Het is op alle gebieden een innovatief systeemgebouw, dat ook nog eens kostenbesparend is. Er kan volledig zonder mensen met vorkheftrucs worden geladen. Het kán in sommige onderdelen van het gebouw wel, maar het hoeft niet.’ Het grootste gedeelte van het gebouw is gereserveerd voor de hoofdklant van NewCold, die voedselproducten levert aan supermarkten en horeca in Nederland, maar ook voor de export. Producten die om verschillende temperaturen vragen in de verschillende delen van het gebouw, dat zo’n 18.000 vierkante meter omvat. Oosterbaan ‘De hoogbouw is bovendien 40 meter hoog, waar de meeste logistieke gebouwen ergens tussen de 15 en 20 meter hoog zijn. Het steekt er dus echt bovenuit. De hoogte is mede nodig voor de logistieke kranen. En je hoeft natuurlijk niet de bovenste planken te bereiken met een vorkheftruc.’ Volgens Oosterbaan gaan dit innovatieve concepten zoveel verder dan de klassieke logistieke hal als doos. Technisch is dit gebouw zeer geavanceerd, zowel op het gebied van het opslaan van de goederen, maar ook als kijkt naar de gehele engineering van de hal. Alle pallethouders zijn onderdeel van de draagconstructie. Ook wat betreft klimatisering zijn de eisen hoog. Peter Oosterbaan: ‘Je wilt niet voor de spreekwoordelijke vogeltjes stoken, of, zoals in dit geval: koelen. Dus er is veel aandacht aan besteed om het gebouw compleet luchtdicht te krijgen.’
In het geval van NewCold is AECOM aangetrokken om het NewCold-team te ondersteunen op het gebied van project- en bouwmanager tijdens de realisatie. Oosterbaan: ‘Wij kunnen voor een klant vanaf het allereerste begin tot het einde van het project begeleiden. Maar ook op ieder ander moment aansluiten. Van NewCold kwam de vraag op het moment dat het ontwerp klaar was en de vergunning aangevraagd. Daar stappen we dan in. Voor een ander groot logistiek project van bijna 100.000 vierkante meter waar wij momenteel aan werken, zijn we vanaf dag één betrokken. Deze internationaal actieve en snelgroeiende retailer die logischerwijs het Nederlandse wereldje niet kent, had zelfs nog geen programma van eisen. Dan gaan wij samen met de klant kijken wat hij nodig heeft en hoe we dat vervolgens kunnen vertalen. We kunnen zelfs nog een fase eerder instappen en starten met een haalbaarheidsstudie. Een klant gaat met een makelaar langs verschillende locaties, heeft een aantal panden op het oog. Wij kijken dan of de ruimtebehoefte daar in past, en naar de technische staat van het pand. Maar ook: zien wij vergunningsrisico’s? Is er stroom? We nemen de klant echt mee vanaf het begin en pakken van daaruit het ontwerp op.’
‘DEZE INNOVATIEVE CONCEPTEN GAAN ZO VEEL VERDER DAN DE KLASSIEKE LOGISTIEKE HAL ALS DOOS’
‘DE OPSLAG VAN ALLE VOORRAAD IN HET GEAVANCEERDE VRIESKOELHUIS VAN NEWCOLD IS VOLLEDIG GEAUTOMATISEERD’
Voor de projectmanagers van AECOM is het ondertussen een fikse klus om met het grote aantal stakeholders aan tafel het proces bij NewCold binnen alle parameters naar de voltooiing te begeleiden. De betrokken collega’s zorgen voor de coördinatie tussen al die partijen, van onderaannemers tot specialistische leveranciers, altijd vanuit de beste keuze voor het project. Oosterbaan: ‘Dat is vooral een kwestie van heldere communicatie. Uiteraard is de planning super belangrijk. We zorgen er ook voor dat alle stakeholders rekening met elkaar houden, er zitten veel belangen aan tafel en eventuele issues moeten snel worden uitgesproken. Onze rol is om overal als het ware tussen te zitten, goed kijken naar de risico’s en te zorgen dat het proces gaande blijft. In onze aanpak proberen we altijd de problemen te voorkomen door veel te praten en iedereen mee te nemen, kijken wat er nodig is. Aan het project in Dinteloord werken we naast een hoofdaannemer nog met tien specialistische partijen die door NewCold zelf zijn aangetrokken, dat maakt het proces toch wel even anders dan anders. De coördinatie-rol is dan ook extra cruciaal.’ Het werken met logistieke opdrachtgevers is heel specifiek, in de zin dat de deadlines hard zijn en er veel geld omgaat in het project. Oosterbaan: ‘Het is heel simpel, ze hebben de capaciteit nodig, anders remt dat hun groei. Onze rol is om te sturen op dat proces, om binnen de ambitieuze deadlines op te leveren, maar ook om creatief te zijn in wat er mogelijk is op enig moment. Bijvoorbeeld bepaalde delen van de hal alvast af te gaan koelen, terwijl het eigenlijk nog te vroeg is. Sowieso zorgen we als projectmanager ook voor een review van de kosten. Prijst de aannemer wel eerlijk? Als bedrijf kunnen we vijf slagen dieper gaan, echt op gedetailleerde wijze gaan kijken hoe budgetten zijn opgebouwd. Dat is ook wat we bedoelen met het ontzorgen van de klant van A tot Z.’
‘DE STROOMBEHOEFTE VOOR LOGISTIEKE CENTRA NEEMT EXPONENTIEEL TOE. BIJ NEWCOLD KONDEN WE GEBRUIK MAKEN VAN RESTCAPACITEIT VAN DE BUREN’
Een specifieke uitdaging ligt daarbij uiteraard in de energievoorziening. Stroom is een schaars goed momenteel in Nederland, terwijl logistieke centra steeds geavanceerder worden. Zeker een dergelijk project als de vrieskoelhal van NewCold heeft een grote energiebehoefte. Oosterbaan: ‘Er zit tegenwoordig zoveel elektronica in een bedrijfshal, van het elektrische equipment dat over de vloer rijdt tot de hele robotisering die er achter zit. Dat gaat om enorme stroombehoeftes. En dan hebben we het nog niet gehad over het wagenpark, dat ook helemaal naar elektrificatie toe moet. Duurzaamheid is voor ons en voor onze klanten heel belangrijk. Dan is het ook zaak om precies te weten wat bijvoorbeeld zonnepanelen opleveren, wat de business case erachter is. Ook daar helpen wij opdrachtgevers mee. Als de behoefte aan stroom niet geleverd kan worden, hoe pak je dat dan aan? Kun je door middel van panelen en batterijconstructies wel in de behoefte voorzien? In de long run kan dit zelfs een goedkopere oplossing zijn. Dit is echt een trend die de markt nu enorm bezig houdt. Bij NewCold konden we gebruik maken van de restcapaciteit van de buren. Alles doen met batterijen en zonnepanelen zou namelijk een te groot risico op kortsluiting opleveren. Dan is het belangrijk om dat in een primair stadium te weten, zodat we op zoek kunnen gaan naar wat er dan wél mogelijk is. Dit is in onze optiek zeker een van de grootste vragen op dit moment in de markt. Hoe zorg je dat die projecten kunnen blijven lopen? Uiteindelijk is dat een vraag van de politiek, maar ook hier kunnen we de klant heel ver bij helpen.’
WAT ZIJN DE DRIE KERNWAARDEN WAAR HET DC VAN DE TOEKOMST AAN MOET VOLDOEN?
een distributiecentrum van de toekomst moet adaptief zijn (zich aan kunnen passen aan veranderende behoeftes), duurzaam (circulair, energieneutraal) en met aandacht voor mens en omgeving
WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE INNOVATIES VOOR EEN WERKELIJK DUURZAME LOGISTIEKSECTOR VAN DE TOEKOMST?
onze grootste uitdaging zit momenteel in de energietransitie en de netcongestie als gevolg daarvan, we merken in de markt dat dit ontwikkelingen en verdere verduurzaming blokkeert. innovaties als battery storage systemen (bess), smart grids en alternatieve energiebronnen (hydrogen) zullen de sleutel zijn tot verdere innovatie en verduurzaming
WAT IS DAAR VOOR NODIG VAN DE BETROKKEN PARTIJEN?
durf en lef om af te wijken van de gebaande paden en te vertrouwen op het advies van onze technische adviseurs en engineers
HOE GEEF JE ZELF VORM AAN DUURZAAMHEID?
duurzaamheid staat altijd centraal in onze projectaanpak, met onze innovatieve tools als scopex kunnen we al vroeg in het ontwerp/ontwikkelproces sturen op reductie van co2
SCHAALVERGROTING WORDT STEEDS BELANGRIJKER, HOE KUNNEN WE DAT OPLOSSEN? GAAN WE DE HOOGTE IN?
we zien inderdaad dat schaalvergroting steeds belangrijker wordt met name ook voor internationale partijen, echter de beschikbare ruimte voor dergelijke ontwikkelingen is schaars en het politieke debat van de afgelopen jaren heeft zich steeds vaker toegespitst op de negatieve term ‘verdozing’. mijn inziens is er veel te winnen met het herontwikkelen van bestaande gebieden en op sommige plekken inderdaad meerlaagse distributiecentra, mits dat passend is in de omgeving
HOE BELANGRIJK IS HERONTWIKKELING VOOR DE SECTOR OM TE KUNNEN GROEIEN?
herontwikkeling is cruciaal voor groei, bestaande panden zijn vaak niet meer geschikt voor de eisen die gebruikers tegenwoordig stellen (b.v. vanwege robotisering) waardoor er leegstand en verloedering optreed. ruimte is schaars in nederland dus om groei te realiseren, is herontwikkeling een van de beste tools
WAT WAS VOOR JOU EEN BESLISSEND MOMENT IN JE LEVEN:
een heftig ongeluk in 2022, waarbij ik in de lappenmand terecht kwam en de tijd had om nu echt eens goed te reflecteren, maar ook geleerd heb hoe sterk lichaam en geest verbonden zijn. zonder positieve mindset had ik hier nu niet gezeten
WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN:
integriteit en betrouwbaarheid staan met stip bovenaan mijn lijst
WAT MAAKT JOU NIEUWSGIERIG:
de vraag achter de vraag, wat is nu echt het achterliggende probleem
WAT WIL JIJ BIJDRAGEN:
ik hoop een betere wereld/leefomgeving achter te laten
WAAR KOM JE TOT RUST:
een terras of park aan het water blijft de meest lekkere plek om tot rust te komen
WAT IS JE FAVORIETE UITWAAI-PLEK:
het strand van Scheveningen blijft met afstand de beste plek
HOE BEWAAR JIJ DE BALANS TUSSEN HOOFD EN GEVOEL:
overanalyseren kan soms fnuikend zijn, soms moeten beslissingen op gevoel worden genomen
IN WELKE STAD ZOU JE GRAAG WILLEN WONEN:
de dynamiek en vele gezichten van new york blijven trekken
WELK BOEK LEES JE NU:
de bermuda-driehoek van talent door simon van teutem, erg herkenbaar als millenial