29 mei 2025 - Redactie VG Visie

Uniek bouwconcept interessant voor utiliteitsbouw

Met ‘alles onder één dak’ heeft de Willy Naessens Group het complete bouwproces in eigen beheer. Dit jaar bestaat de vestiging in Nederland tien jaar; sinds oktober is Erik Koremans er als CSCO verantwoordelijk voor commercie en verduurzaming. ‘Ons unieke, duurzame bouwconcept biedt een meerwaarde voor de gehele utiliteitsbouw.’

Wie vandaag de omvang van de Willy Naessens Group bekijkt, kan zich nauwelijks voorstellen dat dit internationale bedrijf ooit begon met een jonge pluimveehouder in België die zijn eigen kippenstal bouwde. De ondernemende Willy komt via verschillende wegen uiteindelijk in de bouw terecht waar hij zich onderscheidt in zwembadbouw en – na de overname in 1982 van Megaton – in de productie van betonnen (industrie)hallen. Het zestigjarige familiebedrijf heeft inmiddels vestigingen in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Denemarken, telt ruim 2500 medewerkers en draait een jaaromzet van meer dan één miljard euro. In 2015 kwam er op initiatief van Jeroen de Bonth, CEO van Willy Naessens Nederland, een Nederlandse vestiging in Nieuwkuijk. Die groeide in tien jaar tijd uit tot een bedrijf met 85 medewerkers, 25 projecten per jaar en een jaaromzet van tweehonderd miljoen euro. ‘Een serieuze prestatie!’

Alle expertise in huis

Onderscheidend en voor opdrachtgevers aantrekkelijk is het ‘alles-onder-één-dak principe’ van de Willy Naessens Group. Die zogenoemde ‘verticale integratie’ garandeert klanten dat het complete bouwproces in eigen beheer gebeurt. Van de eerste ontwerpstreep tot en met de complete engineering; van productie tot transport en montage. ‘In Nederland zijn we daarmee uniek’, vertelt Erik Koremans. ‘Alle expertise hebben we zelf in huis. Dat bespaart onze klanten tijd en kosten en we bieden hen daarmee zekerheid als het gaat om planning en budget.’ Met de keuze om duurzaamheid direct vanaf het begin in het proces te verweven, ontstond behoefte aan de functie die Koremans sinds 1 oktober vervult. ‘Door duurzaamheid in je commerciële propositie in de markt te zetten, veranker je het in je organisatie’, zegt hij. ‘De vrijblijvendheid gaat er vanaf, het wordt onderdeel van je DNA. De duurzame touch zit in de complete bedrijfsvoering.’

Milieulast verminderen

‘We bouwen voor onze achterkleinkinderen’, aldus een befaamde uitspraak van de onlangs overleden Belgische oprichter Willy Naessens. Dat uitgangspunt geeft richting aan nieuwe ontwikkelingen in het bouwproces die de milieulast moeten verminderen, zoals de samenstelling van een duurzaam betonconcept. ‘Beton associeer je niet direct met duurzaamheid’, beseft Erik Koremans. ‘Toch is daar onze volledige aandacht op gericht. Met andere keuzes in het recept kun je de milieulast van beton drastisch verminderen. Onze betontechnologen onderzoeken voortdurend de mogelijkheden om het duurzamer te maken zonder in te leveren op de kwaliteitseisen. Het moet blijven voldoen aan alle specificaties die onze klanten eisen. Groot voordeel dat we de productie in eigen beheer hebben; zo kunnen we zelf aan de knoppen draaien.’

Naast de klant

De Willy Naessens Group streeft ernaar de eigen CO2-uitstoot in de betonproductie de komende vijf jaar met zestig procent te verminderen. Dat kan dankzij de duurzamer betonproductie, maar ook met het nieuwe concept The Circle®, waarbij betonblokken losmaakbaar, terugneembaar en dus herinzetbaar worden. Koremans is enthousiast over die duurzame koers. ‘Circulair bouwen, dat is echt mijn stokpaardje. Er is inmiddels voldoende aangetoond dat je ‘slopen’ kunt zien als ‘oogsten’ door na te denken over de terugneembaarheid van materialen. Met The Circle® leveren we geen gebouw, maar bouwelementen die we na verloop van jaren kunnen demonteren en terugnemen om ze opnieuw te gebruiken. Ook ons duurzame prefab betonconcept is in vrijwel alle vastgoedsectoren toe te passen. Het heeft een aantoonbaar toegevoegde waarde in de utiliteitsbouw. Bijvoorbeeld bij het realiseren van hotels, parkeergarages, zorgcentra, kantoren en bioscopen. Die hebben we in Nederland allemaal al eens gebouwd. We zijn echt in beweging, The Circle® ligt in het verlengde van die ontwikkeling, maar het gaat om veel meer. Wij willen niet tegenover, maar náást de klant staan. In alle opzichten. De markt is de afgelopen tien jaar sterk veranderd. De technologie, de wet- en regelgeving en het financiële systeem. Met mijn kennis, ervaring en netwerk draag ik er graag aan bij het beproefde concept van Willy Naessens Nederland toekomstbestendig te maken. Dat lukt alleen door mee te bewegen met andere en veranderde marktomstandigheden.’

‘COMMERCIE VERENIGEN MET DUURZAAMHEID’

Inzichtelijk

In de ontwikkeling naar een duurzame en circulaire economie spelen data een belangrijke rol, stelt Koremans. ‘Bedrijven moeten steeds meer gegevens rapporteren. Wij moeten kunnen aantonen met hoeveel procent de CO2-uitstoot van ons duurzame beton is verminderd, zodat onze klanten dat ook in hun rapportages kunnen verwerken. Zij vragen daar om. Aan window dressing hebben zij niets. Onafhankelijke, externe partijen meten onze prestaties op basis van objectieve data. De Willy Naessens Group houdt al sinds 2020 vrijwillig bij hoe groot zijn CO2-uitstoot is en elk jaar neemt die verder af. Meten is weten. Als je inzichtelijk maakt hoe groot je milieulast is, zie je ook waar verbeteringen mogelijk zijn.’

‘ONZE BETON TECHNOLOGEN ONDERZOEKEN VOORTDUREND DE MOGELIJKHEDEN OM HET DUURZAMER TE MAKEN’
‘MET THE CIRCLE LEVEREN WE GEEN GEBOUW, MAAR BOUWELEMENTEN DIE HERBRUIKBAAR ZIJN’

Meebewegen

‘Het wordt een van mijn taken om in het kader van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) te rapporteren over de impact van onze bedrijfsvoering op mens en klimaat. Deze Europese richtlijn zorgt ervoor dat de duurzaamheidsinformatie van bedrijven transparanter en kwalitatief beter wordt. Je legt als bedrijf verantwoording af over je invloed op Environmental Social en Governance (ESG). Er zijn allerlei normeringen – BREEAM, Milieu Prestatie Gebouw, circulariteitsindex – die bedrijven eveneens de duurzame kant op helpen. Met onze keuzes in de betonsamenstelling en het concept van The Circle helpen we onze klanten op weg. Intrinsiek gemotiveerd bewegen we met hen mee naar een duurzamer toekomst.’

Rendabel

Meebewegen doet Willy Naessens Nederland ook door zich duidelijker te profileren op de markt. ‘Wij hoeven niet de grootste te zijn’, benadrukt Koremans. ‘Maar we spelen wel graag mee op het hoogste kwaliteitsniveau en eindigen graag bij de beste drie. Duurzaam beleid begint economisch interessant te worden. Dat is nodig, want baat het niet dan gaat het niet. Keuzes moeten rendabel zijn. Maar als we willen blijven bouwen voor onze achterkleinkinderen, dan moeten we ook investeren in klimaat en een circulaire economie. Voor onze medewerkers streven we naar een gezonde, veilige werkomgeving en we investeren met trainingen in hun ontwikkeling. Ook dat hoort bij duurzaam beleid. Je moet het leuk vinden om ook de komende jaren op Champignons League-niveau te blijven spelen.’

Altijd kansen zien

Ondanks de ruim 2.500 medewerkers wereldwijd blijft de Willy Naessens Group een familiebedrijf met bijbehorende cultuur. Voor Koremans voelt dat als een warm bad. ‘Het valt me op dat er veel jonge mensen werken die voor elkaar klaarstaan. Op onze vestiging gaan verjaardagen nooit ongemerkt voorbij en Willy Naessens zelf trakteerde op zijn eigen verjaardag, 14 februari, iedere medewerker op een mooi cadeau. Je voelt je op allerlei manieren deel van een grote familie.’

‘Een ondernemer ziet altijd kansen’, benadrukt Koremans ten slotte. ‘Dat zag je bij Willy Naessens, maar ook bij Jeroen de Bonth, de Nederlandse CEO. Pionieren, vooroplopen, kansen pakken hoort daarbij. Als het gaat om een duurzame toekomst motiveert het enorm om te zien hoe het niet alleen anders moet, maar ook echt nu al anders kan. Ik ga ervoor commercie te verenigen met duurzaamheid. Economie en ecologie in harmonie. Door strategisch in te spelen op trends kunnen wij onze positie versterken in een markt die steeds meer is ingericht op duurzaamheid en circulariteit.’

Persoonlijke vragen Erik Koremans Chief Sustainability and Commercial Officer (CSCO) Willy Naessens Nederland

WELKE LEVENSLES HEB JE GELEERD EN VAN WIE:
Dat is wel grappig, een levensles van Pipi Langkous. “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Er zijn maar weinig dingen die een mens niet kan. Bij ervaring weet ik inmiddels dat als je echt ergens voor gaat, het vaak ook gewoon lukt
WAT WIL JIJ MENSEN MEE GEVEN:
Echte successen bereik je met het team. Alleen ga je sneller en samen kom je verder. Dat is echt waar
WAT WAS VOOR JOU EEN BESLISSEND MOMENT IN JE LEVEN:
De keuze voor mijn eerste baan was een beslissend moment in mijn leven. Dat was in het vastgoed en nu zit ik daar nog steeds in. Nu heb ik een baan waar we vastgoed bouwen
WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN:
Waarden als betrouwbaar, loyaal en ambitieus wil ik uitstralen, omdat dit alles zegt over wie ik werkelijk ben
WAT MAAKT JOU NIEUWSGIERIG:
Alles maakt mij nieuwsgierig, dat zit gewoon in mijn aard. Een gezonde nieuwsgierigheid naar alles en iedereen. Dat maakt het leven voor mij ook boeiend
WAAR KOM JIJ ‘S OCHTENDS JE BED VOOR UIT:
Iedere ochtend weer zin in een nieuwe dag. Zowel als het gaat om werk als in mijn vrije tijd. Ik ben iedere dag van goede zin
HOE GA JIJ OM MET UITDAGINGEN:
Uitdagingen ga ik altijd graag aan. Niet alles lukt, maar veel wel. Het helpt om uitdagingen aan te gaan als je ambitieus bent
WAT MOTIVEERT JOU:
Het motiveert mij om alles uit mezelf te halen. Of in ieder geval zoveel als mogelijk. Dat motiveert mij en dat geeft mij voldoening in alles wat ik doe
WAT IS JE DIEPSTE DRIJFVEER:
Mijn diepste drijfveer is om altijd zoveel mogelijk in balans te zijn. Dan houd je het ook het langst vol denk ik
WAT WIL JIJ BIJDRAGEN:
Graag wil ik bijdragen aan de verduurzaming van bouwen
WAAR SPREEK JE AF MET VRIENDEN:
Met vrienden spreek ik af of thuis of in de horeca. Samen een leuke tijd doorbrengen op plaatsen waar we goed met elkaar kunnen praten (en lachen). Oh ja, in de zomer spreek ik met vrienden ook graag af op mijn sloep. Echt genieten!
WELKE VITAMINES SLIK JE DAGELIJKS:
Gezond eten en alle vitamines goed binnenkrijgen is altijd wel een uitdaging voor mij. Maar ik doe mijn best
WAAR KOM JE TOT RUST:
Door tijd te nemen voor mijzelf, kom ik tot rust. Dus dat is vaak s ’avonds en in het weekend
WAT IS JE FAVORIETE UITWAAI-PLEK:
Mijn favoriete uitwaai-plek is op mijn sloep. Heerlijk buiten zijn en je hoofd leegmaken. Dat geeft ruimte en zorgt steeds weer voor nieuwe energie
HOE COMBINEER JIJ HART EN VERSTAND:
Door ook te luisteren naar mijn intuïtie combineer ik hart en verstand. Mijn intuïtie is door de jaren heen een hele goede raadgever gebleken. Hierdoor kan ik hart en verstand goed combineren
WELKE BEZIELING ERVAAR JE IN JE WERK EN JE LEVEN:
Bezieling gaat voor mij over hoe je je voelt bij alles wat je doet. Dat is in het algemeen heel belangrijk voor mij, want ik ben wel echt een gevoelsmens. Me verheugen in mijn werk en in mensen kan ik ook als bezieling in mijn werk en in mijn leven ervaren
HOEVEEL UUR SPORT JE PER WEEK:
Ik sport twee keer per week met mijn personal trainer. Een combinatie van krachttraining en boksen
HOE KOM JIJ TOT JEZELF NA EEN DRUKKE WERKWEEK:
Work hard, play hard zeg ik wel eens. En dat zorgt geestelijk ook voor een goede balans
HOE BLIJF JIJ TROUW AAN JEZELF:
Door bij alles wat ik doe mezelf de vraag te stellen: hoe voel ik mij hierbij?
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN:
Die probeer ik te relativeren. Hoe ouder ik word, hoe minder ik me erger. Blijkbaar heb ik geleerd daar mee om te gaan
HOE KRIJG JIJ ZAKEN IN BEWEGING:
Door na te denken over waar ik heen wil, krijg ik zaken in beweging. Een goede visie hebben is wel belangrijk om je in de juiste richting te bewegen
WAT ZOU JE NOG EEN KEER OVER WILLEN DOEN:
Ik heb zo’n heerlijke tijd beleefd op de middelbare school. Die tijd zou ik graag nog eens over doen. Veel lol en onbezorgd. Was een hele mooie tijd
DURF JIJ GROOT TE DROMEN:
Mijn fantasie is altijd al groot geweest. Ik droom graag over grote dingen. If you can dream it, you can do it
IN WELKE STAD ZOU JE GRAAG WILLEN WONEN:
Ik woon in het centrum van de mooiste stad van dit land. In Rotterdam. Daar woon ik echt heel fijn, dus ik peins er niet over om naar een andere stad te verhuizen
NAAR WELKE PODCAST LUISTER JE GRAAG:
Ik luister graag naar de “Circulair Bouwen Podcast”. In de Circulair Bouwen Podcast worden de kansen, de uitdagingen en de nieuwste trends besproken. Van industriële en losmaakbare bouw tot fiscale vergroening. En van regelgeving en toezicht tot de laatste ontwikkelingen in de grond-, weg- en waterbouw. Ik zit iedere dag twee uur in de auto, dus dan maar mijn tijd goed besteden
WELK BOEK LEES JE NU:
Ik lees geen boek, maar ik lees wel iedere dag de krant. Het Financieel Dagblad

All rights reserved © 2025 Young Media