29 mei 2025 - Redactie VG Visie

Vastgoedkansen in de horeca: Hoe Adhoc de markt vormgeeft

Het nieuwe horecaseizoen is gestart en biedt interessante kansen voor vastgoedbeleggers en horecaondernemers. Expert Adhoc bespreekt de actuele trends in de Nederlandse horecamarkt, van groeiende steden, uitdagingen in stadscentra tot nieuwe ontwikkelingen, zoals de prestigieuze opdracht die het kantoor recent uitvoerde in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Directeur Henk Sluiter deelt zijn visie en is optimistisch. ‘Het gaat goed in de horeca: alles zit vol.’

Het nieuwe horecaseizoen breekt aan en dat wordt wel heel mooi gesymboliseerd door het scholeksternest, goed te zien vanuit de vergaderruimte en het barretje van het ruime Adhoc kantoor, pal gelegen aan de frisgroene weilanden en de snelweg N11/A12 bij Bodegraven. Terwijl de zeldzame roodgesnavelde vogels verder zingen, nemen wij de stand van de horeca in Nederland door. En de vastgoedkansen die daarmee samenvallen: de expertise van Adhoc.

Op tafel liggen tal van vakbladen, van Entree tot Misset Horeca, Lekker, Hospitality Management en natuurlijk Vastgoed Visie. ‘Want de vastgoedmannen- en vrouwen zijn onze opdrachtgevers. De beleggers en ontwikkelaars zijn het belangrijkste. Voor hen willen wij relevant blijven’, trapt Sluiter af. Adhoc houdt daarom ook alles bij: van foodtrends tot vastgoedontwikkelingen, niet alleen als werk maar ook omdat het hier een gedeelde passie is.

Hijzelf zit al 29 jaar in het vak en heeft evenals elke collega de Hogere Hotelschool gevolgd. Inmiddels zijn alweer vier nieuwe collega’s ingestroomd via de Hotelschool in combinatie met een vastgoedkunde-opleiding, die na een stage van tien maanden aan de slag zijn gegaan bij Adhoc. Deze combinatie maakt Adhoc uniek en is er – naast het indrukwekkende trackrecord – debet aan dat dit kantoor als hét trefpunt gezien wordt voor wie met horecavastgoed bezig is of gaat. Sluiter: ‘Het is een soort DNA. Wij spreken de horecataal al sinds de Hotelschool. We hebben het wel eens proberen om te keren: vastgoedmensen opleiden tot horecakenners. Maar dat ging minder goed: onze volgorde klopt. Waardoor Adhoc vraag, aanbod en beleggers als geen ander samenbrengt.’

Hoe zou je de markt in Q2/’25 beschrijven?

‘Het gaat goed in de Nederlandse horeca: alles zit vol, reserveren is lastig. Dat is positief, al zijn er ook wat rimpelingen. Ondernemers moeten nu belastingschulden en leningen terugbetalen, terwijl marges onder druk staan. Efficiënter werken is noodzakelijk, maar soms is de optelsom te veel. Sommige beleggers kampen daardoor met leegstand door faillissementen – een nawee van corona. Dan zeggen wij: ‘bel ons, wij lossen het op’. We hebben een goed netwerk en kwalitatief sterke huurders. Komt er iets vrij – in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag maar ook in kleinere plaatsen als Hoevelaken of Leiderdorp – dan vinden wij snel een nieuwe huurder. Dat lukt omdat we scherp op de bal zitten.’

Mooi is dat nieuwe toetreders in de horeca met een schone lei kunnen beginnen. Welke groeikernen ziet Adhoc momenteel?

‘Grote steden blijven populair. Toch kun je ook in kleinere kernen een goede boterham verdienen. Voor 200 m² in Nijkerk zijn er misschien minder kandidaten dan op de Dam, maar het is locatie afhankelijk. Wij bemiddelen voor zowel A1-beukers als voor horeca in bijvoorbeeld een nieuwbouwplint onder een parkeergarage. Ook adviseren we bij gebiedsontwikkeling: hoe je horeca slim inpast en wie er past bij de beoogde sfeer. Wij vinden partijen die zo’n gebied echt tot leven brengen.’

‘BIJ GEBIEDSONTWIKKELING VINDEN WIJ DE JUISTE HORECAPARTIJEN DIE HET GEBIED TOT LEVEN BRENGEN’

Merk je dat er veel van dat soort plekken in ontwikkeling zijn?

‘Altijd. In Utrecht verrijst een nieuwe wijk naast het Centraal Station waar onze opdrachtgever meerdere blokken bezit. Daar was nog niets, maar wij regelen binnen enkele maanden vier geschikte huurders. Vroeger ging zoiets met een ABC’tje (AH, Blokker, C&A), maar nu is het meer maatwerk – zeker bij horeca. We gebruiken artist impressions en gebiedsinformatie om potentiële huurders te overtuigen van de kansen. Ons doel: een aantrekkelijke mix van sterke huurders die de omgeving versterkt.’

Komen bepaalde grote horecaketens dan ook direct in beeld?

‘Die overwegen we, maar het hangt af van het type wijk. Sommige ontwikkelaars willen bewust geen ketens. Wij pleiten altijd voor een goede balans tussen local heroes en ketens. In de grotere steden zie je steeds meer ondernemerscollectieven met meerdere zaken in één gebied, zoals de “3WO uit het Oosten” in Amsterdam of Hell’s Kitchen Horeca Groep uit Rotterdam. Die zien kansen sneller en mede door hun schaalgrote kunnen zo ook sneller schakelen.’

‘EEN WELOVERWOGEN MIX TUSSEN LOCAL HEROES EN KETENS WERKT GOED’

Sta je zelf ook altijd ‘aan’ om trends te spotten? Door bijvoorbeeld vaak buiten de deur te eten?

‘Haha, ja zeker. Het is ook een liefhebberij. We eten niet elke avond buiten de deur, maar ik heb altijd de ogen open. Zie ik een zaak dicht, dan denk ik al snel: ‘daar kan die of die horecaondernemer in’.’

Zo groeien jullie verder uit tot expert…

‘Zeker, we krijgen veel doorverwijzingen en hebben goede referenties. Maar vanzelf gaat niets. Je moet er hard voor blijven werken en kwaliteit blijven leveren’

Henk Sluiter

‘IK STA ALTIJD AAN ALS HET OM HORECA EN VASTGOED GAAT’

Terug naar de gebiedsontwikkeling. Iemand wil een blok bouwen. Wanneer komt Adhoc in beeld?

‘Het liefst al in een vroeg stadium. Dan kunnen wij meedenken over horecakansen, vanuit onze ervaring. De techniek is vaak de bottleneck: stroomcapaciteit en luchtafzuiging zijn cruciale aandachtspunten. Die worden soms te laat meegenomen, waardoor horeca-inpassing in de knel komt. Denk aan minimumeisen voor afzuiging of ruimte voor installaties. En straks gaan we ook nog van het gas af. Daarom schuiven wij graag vroeg aan tafel – zo bedenken we slimme oplossingen voordat het te laat is.’

We begrepen dat jullie betrokken zijn bij de verhuur van de oude fietsenstalling in het souterrain van de beurs van Berlage, een echte A-locatie aan het Damrak. Vertel!

‘Klopt. Vanuit onze Amsterdamse vestiging waren eerder betrokken bij de verhuur aan The Seafood Bar In de Beurs van Berlage, een werkelijk schitterend restaurant dat van dag 1 fantastisch loopt, en nu komt er een spectaculaire invulling in het souterrain. We mogen er verder nog niet teveel over vertellen, we laten de scoop aan de ondernemer!’

Wordt de waarde van horecavastgoed in toenemende mate gestuurd door reviews?

‘Reviews maken deel uit van de transparantie van deze tijd. Adhoc zelf scoort goed. Bij een casco of een lege ruimte zeggen oude reviews weinig. Maar bij overname van bestaande horeca zijn ze vaak wél relevant. Toch hecht ik er niet al te veel waarde aan. Smaken verschillen: waar de één vijf sterren geeft voor groente, noemt de ander het saai en huis-tuin-en-keuken.’

Tenslotte, maken jullie je zorgen om de ietwat tumultueuze geopolitiek van vandaag de dag? Krijgt die effect op de business?

‘Het is onrustig, maar in de horeca merken we daar niet veel van. Sterker nog: sinds corona is het niet rustig geweest. Mensen stellen de aankoop van een nieuw bankstel eerder uit dan een avond uit eten. De koopkracht is nog op peil en mensen willen genieten. De gedachte: “dit pakken ze ons niet meer af” leeft breed. Horeca blijft dus hot, en daarmee ook het horecavastgoed.’

www.adhoc-hm.nl

All rights reserved © 2025 Young Media