In slechts vier jaar tijd is BWS Bouw uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de bouw en renovatie van bedrijfspanden. Mede-oprichter Lars Bekhuis zag, samen met zijn compagnon Ruud Waanders, een duidelijke behoefte in de markt: snelheid en transparantie. ‘Ondernemers willen snel schakelen, weten waar ze aan toe zijn en geen verrassingen achteraf’, vertelt Bekhuis enthousiast. ‘Wij zagen een kans om daar op in te spelen door ons volledig te focussen op bedrijfspanden. We zeggen weleens gekscherend: Wij bouwen alles waar geen bed in staat.’
Bekhuis werkte eerder bij een bouwbedrijf, maar had de overtuiging dat het ook anders kon. ‘Uiteraard zit het hem in de nuances, maar er leek een kloof te bestaan tussen hetgeen wat ondernemers verwachtten en wat bouwbedrijven boden. Dat bracht ons op het idee om het op een aantal punten anders aan te pakken: sneller schakelen, meer focus aanbrengen, transparanter zijn over kosten en opdrachtgevers écht betrekken bij het proces.’
Bekhuis legt het uit: ‘De meeste bouwbedrijven pakken het volledige spectrum: van woningbouw tot utiliteitsbouw. BWS Bouw koos bewust voor een niche en omdat we alleen bedrijfspanden bouwen, kunnen we ons volledig richten op nieuwe materialen, detailleringen, prijsontwikkelingen en innovaties binnen deze sector. Dat stelt ons in staat om sneller en beter in te spelen op de wensen van onze opdrachtgevers. Durf te kiezen en wordt gekozen.’
Een belangrijk onderdeel van die snelheid en transparantie is de online configurator die BWS Bouw op de website aanbiedt. ‘Een ondernemer kan daar enkele parameters invullen en direct een eerste kostenindicatie ontvangen. Dat geeft snel inzicht en maakt het makkelijker om concreet vervolgstappen te zetten. We creëren hiermee een belangrijke graadmeter voor de eventuele vervolgstappen van de ondernemer.
Naast snelheid en kennis speelt transparantie een grote rol in het succes van BWS Bouw. ‘Wij hanteren altijd open begrotingen. Ook onze staartkosten staan hier volledig open in opgenomen. Dat zorgt voor vertrouwen bij opdrachtgevers. Je merkt dat die aanpak werkt: we hebben veel terugkerende opdrachtgevers en het merendeel van onze nieuwe projecten komen op basis van aanbevelingen binnen.’
Die openheid strekt zich ook uit naar de samenwerking met onderaannemers. ‘Als wij eerlijk en transparant werken, verwachten we dat ook van onze partners. Alles begint bij een goede voorbereiding. Wij werken met een bouwkundig 3D-model dat volledig leidend is in het bouwproces. Dit minimaliseert faalkosten. Bouwen wordt daarmee assembleren: een strak geregisseerd proces waarin alles naadloos op elkaar aansluit. Dat maakt de uitvoering efficiënter en voorkomt onnodige verspilling.’
‘WE INVESTEREN IN EEN PLATTE ORGANISATIE DAT VOORAL BESTAAT UIT JONGE, AMBITIEUZE BOUWKUNDIGEN DIE EEN AANTAL JAREN ERVARING HEBBEN’
Het eerste project van BWS Bouw was direct een schot in de roos: de bouw van een nieuwe showroom voor tentenfabrikant De Waard. ‘We dachten aanvankelijk dat ze niet voor ons zouden kiezen, omdat we net begonnen waren. Maar door onze motivatie, transparantie en kennis wisten we ze toch te overtuigen,’ herinnert Bekhuis zich. ‘Het mooie was dat de opdrachtgever zei: ‘Ik weet nog precies wie ooit mijn eerste klant was, en ik vind het mooi dat ik dat nu voor jullie kan zijn.’ Daar zijn we hem ontzettend dankbaar voor.’
Het project voor De Waard Tenten fungeerde als katalysator voor de verdere groei van BWS Bouw. ‘Toen we eenmaal die sterke referentie hadden, merkten we dat nieuwe klanten ons makkelijker wisten te vinden. En met elk succesvol project groeide ons netwerk verder.’
‘HET MOOIE WAS DAT DE OPDRACHTGEVER ZEI: IK WEET NOG PRECIES WIE OOIT MIJN EERSTE KLANT WAS, EN IK VIND HET MOOI DAT IK DAT NU VOOR JULLIE KAN ZIJN’
De Waard Tenten in Hattem
Een ander belangrijk onderdeel van het succes is het team. ‘We investeren in een platte organisatie dat vooral bestaat uit jonge, ambitieuze bouwkundigen die een aantal jaren ervaring hebben. Zij zijn daarnaast vanuit de schoolbanken al bekend met moderne software zoals Revit.’
Volgens Bekhuis is de bedrijfscultuur van BWS Bouw een doorslaggevende factor. ‘We kiezen bewust voor een team dat niet alleen vakinhoudelijk sterk is, maar ook past bij onze kernwaarden: plezier, daadkracht, fanatisme en kennis.’
BWS Bouw in Borne
‘WE WILLEN GEEN EENDAGSVLIEG ZIJN, MAAR EEN BETROUWBARE, TRANSPARANTE PARTNER VOOR ONDERNEMEND NEDERLAND BLIJVEN’
InvestX, ter huisvesting van Hardick en Hardicraft, in Hengelo
Door te investeren in de juiste mensen en processen, blijft BWS Bouw groeien. Wat begon met twee oprichters, is inmiddels uitgegroeid tot een team van 19 medewerkers. Bekhuis: ‘We willen een platte organisatie houden, zonder managementlagen. Dat houdt de communicatie direct en efficiënt. Onze ideale grootte ligt rond de 20 medewerkers vanuit Borne, waar we inmiddels bijna 40 projecten hebben gerealiseerd en ieder jaar onze omzet zagen verdubbelen.’
Dit succes kwam niet vanzelf. ‘We hebben keihard gewerkt om een naam op te bouwen. Vooral in de eerste jaren werkten we nachten door om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes liep. Die toewijding heeft zich uitbetaald.’
En ook nu blijft het bedrijf ambitieus. In januari openden ze, samen met Jeroen Sheilds, BWS Bouw Zuid. Een tweede vestiging, in Goes, waarmee ze de regio’s Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant bedienen. ‘De mentaliteit in die regio past goed bij ons: direct, eerlijk en resultaatgericht. Dat voelen opdrachtgevers, en dat maakt het wat makkelijker om zaken te doen.’
Sdev Real Estate, ter huisvesting van Consolidated, in Raalte
W&W Vastgoed, ter huisvesting van Ten Cate, in Borne
Hoewel BWS Bouw groeit, zijn er ook uitdagingen. ‘De bouwkosten zijn gestegen, maar we zien nu een stabilisatie. Een groter probleem is het tekort aan bedrijfskavels en netcongestie. Bedrijven willen uitbreiden, maar kunnen geen geschikte locatie of stroomaansluiting vinden. Dit remt de groei van ondernemingen en daarmee ook van de bouwsector.’
Daarnaast spelen vergunningstrajecten en stikstofwetgeving een steeds grotere rol. ‘Vooral in bepaalde regio’s zien we dat projecten ernstige vertraging oplopen door bureaucratische processen. Dit is iets waar we als sector gezamenlijk naar moeten kijken.’
Toch blijft Bekhuis optimistisch. ‘We blijven ons richten op bedrijfspanden en spelen flexibel in op de markt. Renovatieprojecten nemen we mee, maar nieuwbouw blijft onze focus. In sommige regio’s zitten de bedrijventerreinen vol en is uitbreiden lastig. Dan moeten we samen met onze opdrachtgevers creatief nadenken over oplossingen, zoals het herontwikkelen van bestaande locaties.’
BWS Bouw heeft een duidelijke visie voor de toekomst. In Borne streven zij naar een maximale omvang van zo’n 20 mensen om de organisatie plat en effectief te houden. En in Goes is er eenzelfde ambitie. Bekhuis sluit af: ‘We willen geen eendagsvlieg zijn, maar een betrouwbare, transparante bouwpartner voor ondernemend Nederland blijven.’
WAT WIL JIJ MENSEN MEE GEVEN:
Maak plezier
WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN:
Betrokken, ambitieus, authentiek, betrouwbaar, open en vriendelijk
WAT MAAKT JOU NIEUWSGIERIG:
Het achterhalen van drijfveren bij personen die ergens in uitblinken. Dat kan in sport zijn, maar ook in ondernemerschap
WAT MOTIVEERT JOU:
Ik ben best bewust bezig met tijd. Ik denk geregeld aan de eindigheid van het leven. Het leven is te kort om niet te genieten van nagenoeg alles wat je doet. Uiteraard zijn er soms minder leuke werkzaamheden nodig om de mooie zaken te kunnen onderscheiden
WAT IS JE DIEPSTE DRIJFVEER:
Van betekenis zijn. De drukte en druk die ik als ondernemer ervaar geeft me een belangrijke mate van betekenis aan mezelf en de mensen om me heen
WAT IS JE FAVORIETE UITWAAI-PLEK:
Oostenrijk. Voor me uitstaren naar de omgeving is al genoeg om helemaal nergens aan te denken. Dat lukt me tot dusver nergens anders
HOE BEWAAR JIJ DE BALANS TUSSEN HOOFD EN GEVOEL:
Dat gaat vaak vanzelf. De keuzes maak ik met m’n hoofd, maar de emoties die daaruit ontstaan zitten in m’n buik. Die zijn voor mij niet uit te schakelen. En als ik dat wel doe, wordt het acteren. Ik probeer authentiek te blijven; het mezelf makkelijker te maken door te luisteren naar mijn gevoelens en er naar te acteren
HOE BLIJF JIJ TROUW AAN JEZELF:
Ik stel mezelf altijd (on)bewust de vraag: kan ik mezelf in de spiegel aankijken met deze beslissing
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN:
Ik probeer bewustwording te creëren. Ik vind bijvoorbeeld dat bouwbedrijven (dus ook hun werknemers) onvoldoende “credits” krijgen voor de toegevoegde waarde die zij dagelijks leveren aan de leefbaarheid en kwaliteit van ons land. Daarmee doel ik op de verantwoordelijkheden die zij dragen inzake veiligheid, maakbaarheid, kwaliteit en veranderende regelgeving. De passie en inzet die daarin wordt gestoken gaat voor mijn gevoel teveel aan het oog voorbij
DURF JIJ GROOT TE DROMEN:
Zakelijk ben ik naar mijn gevoel realistisch ambitieus, met een ‘platte’ benadering. Dat klinkt niet heel groot en dat is het misschien ook niet. Ik droom van een organisatie waarbij ik mijn collega’s kan faciliteren in het gevoel van bevlogenheid en trots voor BWS Bouw zoals ik die voel