27 nov 2023 - Redactie VG Visie

Heerschap Groep: Continue vernieuwing en uitbreiding van supermarkten

Het begon allemaal met de ambachtelijke bakkerij die John en Toos Heerschap in 1966 begonnen in Limburg. Al snel breidde het echtpaar uit met een aantal supermarkten, om de omzet van hun bakkerij te vergroten. Flash forward naar nu staat inmiddels sinds 2004 zoon STAN HEERSCHAP als directeur/eigenaar aan het hoofd van het omvangrijke familiebedrijf HEERSCHAP GROEP. De vier eigen supermarkten die hij onder zijn hoede kreeg zijn inmiddels uitgebreid naar zeven moderne Albert Heijn Heerschap-supermarkten, plus de ultramoderne maar nog steeds ambachtelijke bakkerij. Het betrekken van de buurt en gemeenschap in de uitbreidingsplannen is cruciaal voor het succes, aldus Stan. ‘Het vastgoed staat ten dienste van de winkelexploitatie maar moet ook altijd iets teruggeven aan de omgeving.’

In 2004 kocht Stan Heerschap van zijn vader de exploitaties van de bakkerij en de vier supermarkten, waarvan hij de panden van zijn vader bleef huren. Op dit moment heeft het familiebedrijf Heerschap Groep alle panden én meerdere objecten in de directe omgeving in het bezit. De groeiambitie van zijn ouders zit er onder Stans leiderschap ook nog stevig in. Begin 2022 maakten de supermarkten van Heerschap Groep de transitie van Jumbo naar Albert Heijn, een stap die nauw is verbonden met de verdere groei van de bakkerij en de ambitie om verder te groeien in het aantal supermarkten.

Strakgeleide formule

De overgang naar Albert Heijn was een monsteroperatie waarbij in maar liefst anderhalf jaar tijd van plan tot realisatie werd gekomen. De gelegenheid werd bovendien aangegrepen om het winkeloppervlak fors te vergroten en gedateerde winkels volledig te moderniseren en up to date te maken voor de eigentijdse eisen van de klant. Maar liefst dertien panden waren betrokken bij de vergroting van het winkeloppervlak met ruim 2.000 m 2 vvo. ‘Binnen negen weken hebben we de afbouw van vijf winkels gedaan’, zegt Stan. De keuze voor marktleider Albert Heijn heeft alles te maken met onze groeiambitie. ‘Wij willen het liefst via een strakgeleide formule groeien, daar past Albert Heijn naadloos in door de manier waarop ze zijn georganiseerd. Albert Heijn loopt als marktleider voorop in zowat alle ontwikkelingen, dat geeft je als ondernemer de ruimte om niet met alledaagse werkzaamheden zoals ‘bestellen’ bezig te zijn, maar je focus te verleggen op klanten, omgeving en groei.’

Oude situatie Heerschap supermarkt in Weert.

Nieuwe situatie Heerschap supermarkt in Weert.

‘EEN RENDERENDE SUPERMARKT LUKT ALLEEN ALS JE OOG HEBT VOOR DE BUURT EN JE OMGEVING’

Nieuwe situatie Heerschap supermarkt in Weert.

Avontuur aangaan

Van geel naar blauw was voor alle 850 medewerkers behoorlijk ingrijpend. Stan: ‘Het hele bedrijf is mee veranderd met de formulewijziging. Andere processen betekent ook een andere administratie, een andere manier van aansturen, tot aan HR en marketing toe. Je wilt dat alle mensen er in gaan geloven en het leuk vinden om het avontuur aan te gaan.’ Tekenend voor de aanpak van Heerschap is de verbouwing van Albert Heijn Heerschap Boshoven in Weert. Het gehele gebied van en rondom het voormalige, gedateerde winkelcentrum is daarbij aangepakt en getransformeerd. De supermarkt zat in een naar binnengericht pand, met aan de straatzijde een strip met vier winkels en een passage. De vier winkels werden uitgekocht waardoor de vierkante meters en de passage bij de supermarkt konden worden gevoegd, met een nieuwe transparante, glazen gevel aan de straat. Een naastgelegen woonhuis is aangekocht en gesloopt voor een parkeerterrein en groen. Voor de huurders van het eveneens naastgelegen gemeenschapshuis zijn nieuwe locaties gevonden zodat ook hier parkeren kon worden gerealiseerd. Zo is de supermarkt van buurtwinkeltje geüpgrade in slechts anderhalf jaar tijd – inclusief de benodigde vergunningen! – naar een grote moderne, wijkverzorgende service supermarkt, en de trots van het bedrijf.

Albert Heijn Heerschap Boshoven in Weert

Sociale blik

Om zo’n complexe operatie aan te kunnen moet je stevig in je schoenen staan. En bovenal: handelen vanuit een visie op lokaal ondernemerschap. Bij verwerving en verbouwing van het vastgoed staat de winkelexploitatie voorop, zegt Stan Heerschap. ‘Dat kan alleen als je oog hebt voor de buurt en de omgeving van de panden. We willen onze winkels laten renderen, en dat luistert heel nauw. Je moet kunnen laveren, zorgen dat de buren ook meegaan, dat ze geen overlast hebben van de winkelwagentjes of het uitladen van de vrachtwagens. Dan zorgen wij voor schermen en groen, of geluidswerende maatregelen. Wij zorgen dat zijn pand en woongenot geen last van ons hebben. Uiteindelijk hebben we er op de lange termijn allemaal baat bij, het zijn duurzame investeringen die je doet.’ Dus ja, zo’n visie op lokaal ondernemerschap heeft zeker een sociale blik als uitgangspunt. Maar dat is bepaald niet zo soft als dat klinkt, zegt Stan. ‘Als je alleen voor je eigen gewin gaat krijg je het niet voor elkaar, niet bij je gemeenschap en niet bij de gemeente. Je moet samen de dialoog aangaan.’

‘DE KEUZE VOOR DE MARKTLEIDER ALBERT HEIJN HEEFT ALLES TE MAKEN MET ONZE GROEIAMBITIE’

Op zoek naar locaties

Zoals we de afgelopen 50 jaar gegroeid zijn kunnen we nog wel even door gaan, aldus Stan. ‘We willen de groei de komende jaren nog versneld gaan doorzetten. We groeien daarbij niet om het groeien zelf, we willen echt kwalitatief groeien. We kijken naar geschikte locaties, die goed bereikbaar zijn, met parkeergelegenheid en uiteraard omzetpotentie.’ En dat hoeft niet uitsluitend in Limburg of Brabant te zijn, zegt Stan. ‘We zijn zeer geïnteresseerd in zowel huur als koop, of een mix van beide waarin later kan worden gekocht. Primair is onze doelstelling om het aantal supermarkten te laten groeien, ook vanuit onze vastgoeddoelstelling zetten we in op groei. Als onze bakkerij als hofleverancier dan ook nog eens mee kan groeien is dat helemaal geweldig uiteraard!’ Ondertussen zitten Stan en zijn medewerkers bepaald niet stil. Wellicht een 8e supermarkt erbij in 2024? Lachend: ‘Dat zou zomaar kunnen.’

All rights reserved © 2024 Young Media