Parkeren is eigenlijk nooit alleen parkeren. Het is altijd onderdeel van de totale mobiliteit van een stad of omgeving. Parkeervraagstukken zijn dan ook vooral mobiliteitsvraagstukken. En dat vraagt om een integrale visie op mobiliteit en een plan dat alle aspecten meeneemt en in de praktijk duurzame waarde oplevert voor bewoners, bezoekers, ondernemers en (lokale) maatschappij. Kwirkey adviseert en ondersteunt gemeenten en ontwikkelaars om mobiliteitsvraagstukken goed en toekomstbestendig op te lossen.
Het team van Kwirkey bestaat uit ervaren specialisten in parkeeroplossingen. Bij elke opdracht brengen zij in samenwerking met opdrachtgevers de beste combinatie van kennis, systemen en mensen samen. Kwirkey neemt een schat aan expertise, tools én gezond verstand mee om, liefst al in een zo vroeg mogelijk stadium van een project, een substantiële bijdrage te leveren aan mobiliteits- en parkeervraagstukken.
Bart Schinkel, keypartner bij Kwirkey: ‘Voor ontwikkelaars en bouwers is parkeren niet zelden een sluitstuk van een project. Dat betekent bijna automatisch dat de gekozen parkeeroplossing niet de beste is voor het project of de omgeving. Bovendien wordt de vraag dan neergelegd bij een exploitant, die niet alleen zijn kennis inbrengt, maar ook zijn installaties en voorzieningen. Die zijn ook niet gegarandeerd de beste oplossing voor zo’n project. Het was voor ons duidelijk dat een objectief advies over parkeren, gebaseerd op kennis en ervaring, onafhankelijk van leverancier, de kwaliteit van niet alleen de parkeeroplossing, maar van een project als geheel zou verhogen. Daar zagen wij een duidelijke rol voor ons weggelegd.’
Keypartner Paul Bloemen voegt daaraan toe: ‘Wij zijn het meest praktische parkeeradviesbureau van Nederland. Wij combineren onze kennis met de onafhankelijkheid die wij als adviseur hebben en brengen zo het beste van twee werelden samen. Dus wil je de bereikbaarheid van een locatie verbeteren, een integrale mobiliteitsvisie ontwikkelen, het beheer goed en kostenefficiënt organiseren? Daarin kunnen wij voor opdrachtgevers echt veel betekenen. We ontwikkelen in samenwerking met de opdrachtgever het plan, maken het concreet op papier en zorgen ervoor dat het in de praktijk werk.’
Strijp-S Eindhoven
Bloemen: ‘Wij analyseren, denken tactisch na, stellen prioriteiten en bepalen het startpunt, waarna de oplossing volgt. We geloven zó in dat advies, dat wij het zelf voor je in praktijk kunnen brengen. In die laatste stap zijn wij uniek in Nederland.’
Bart Schinkel
‘IN SAMENWERKING MET ONZE KLANTEN BEDENKEN WE HET NIET ALLEEN, WE MAKEN HET OOK CONCREET EN ZORGEN ERVOOR DAT HET IN DE PRAKTIJK WERKT’
Bloemen: ‘Doelstelling van parkeren is voor veel van onze opdrachtgevers echter niet geld verdienen, maar bereikbare en haalbare locaties en continuïteit. Dat betekent: anders zaken doen. Daarnaast zien we door alle technologische ontwikkelingen dat de parkeerwereld er anders is gaan uitzien. Waar parkeren vroeger gewoon op de locatie, het liefst bij de voordeur of het gebouw moest, zie je nu mobiliteitshubs op centrale plekken ontstaan. Daar komen veel functies bij elkaar. In zo’n landschap vol verandering, is het heel belangrijk dat er iemand is die je daar doorheen kan navigeren. Wat blijft, is wel dat de auto nog steeds een belangrijk vervoermiddel is. De plek die hij mag innemen in een stad verandert echter.’
Schinkel: ‘Om de doelen van de klant zo goed mogelijk in kaart te brengen en te realiseren, maken wij gebruik van de kennis die is opgedaan bij honderden uitgevoerde vraagstukken, met data en Artificial Intelligence. Op die manier vertalen wij de werkelijkheid naar prognoses en toekomstmodellen, waardoor er veel meer zekerheid ontstaat.’
Paul Bloemen
‘WIJ VOLGEN GEEN PARKEERNORM, MAAR KIJKEN NAAR WAT ER ÉCHT NODIG IS EN HOE WE MET DE VRAAG MEE KUNNEN GROEIEN’
Bloemen: ‘Neem bijvoorbeeld Strijp-S: een ontwikkeling die in 2008 echt vleugels heeft gekregen. Voor deze ontwikkeling hebben wij een manier van werken bedacht: van norm naar nodig, haalbaar en schaalbaar. Dus geen parkeernorm meer volgen, maar kijken naar wat er écht nodig is en hoe we met de vraag kunnen meegroeien. Dankzij dat concept realiseren wij geen zesduizend parkeerplekken, maar blijven we onder de drieduizend plekken. Er is een prachtig leefbaar gebied ontstaan, waar de auto niet domineert. Dat terwijl iedereen hier toch kan parkeren. Dat is een enorm voordeel voor de gemeente Eindhoven.’
Schinkel: ‘Vóór Kwirkey was de parkeerwereld een beetje grijze wereld. Daar nemen wij afscheid van. De wereld verandert en wij veranderen mee. Waar het parkeerprobleem vroeger heel ruimtelijk was (waar laten we de auto’s?), praten wij nu liever over mobiliteit. Op dat vlak trekken wij ook graag jong talent aan, dat met andere ogen naar de bereikbaarheidswereld kijkt. Zo hebben meerdere van onze jonge medewerkers bijvoorbeeld een opleiding in ruimtelijke ordening. We nodigen jong talent dan ook graag uit voor een kop koffie. Wie actief wil zijn in de toekomst van parkeren, is bij ons van harte welkom!’