29 mei 2024 - Redactie VG Visie

Voor elke klant een duurzame oplossing

‘We staan als mensheid voor de grootste uitdaging aller tijden!’ Carlos Mendes Aguiar doelt op de klimaatverandering. Reden waarom hij sinds een jaar zijn commerciële vaardigheden inzet voor ‘the good’. De missie van Fudura spreekt hem aan. ‘Bedrijven versneld en betaalbaar door de energietransitie loodsen.’

Met de focus op ‘zakelijk Nederland’ voorziet Fudura 25.000 klanten van advies en de praktische uitvoering daarvan rondom de verduurzaming van hun complete energie-infrastructuur. ‘De energiewereld verandert snel. Meebewegen is essentieel’, luidt de boodschap. In 2022 splitste het oorspronkelijke meetbedrijf zich af van netbeheerder Enexis en kwamen de aandelen in handen van een investeringsmaatschappij en pensioenfonds. Klanten komen uit verschillende sectoren zoals industrie, vastgoed, logistiek en retail; ook waterschappen, drinkwaterbedrijven en ziekenhuizen behoren tot de klantenkring. Voor de vastgoedsector is Fudura een interessante partner. ‘Energie wordt steeds meer een high interest issue’, stelt Carlos Mendes Aguiar.

Onze rol

Het bedrijfsmodel, de klanten, maar vooral de filosofie van Fudura spreken Mendes Aguiar aan. Die draait om de wens bedrijven en organisaties vooruit te helpen in de energietransitie. ‘We zijn ons erg bewust van onze rol: klanten helpen om duurzame beslissingen te nemen en zo de wereld een beetje mooier maken. De energietransitie is in een stroomversnelling geraakt door stimuleringsmaatregelen van de overheid, geopolitieke oorzaken en het einde van de gaswinning in Groningen. Maar de overgang naar elektrisch verloopt niet zonder uitdagingen. Het elektriciteitsnet zit overvol en is niet ontworpen op energieteruglevering. Wij brengen voor bedrijven en instanties de volledige energie-infrastructuur in kaart en zoeken passende oplossingen voor verduurzamen, besparen en het garanderen van de energiecontinuïteit.’

‘OVERAL LIGGEN KANSEN EN ELK BEDRIJF KAN VERDUURZAMEN, MAAR DE MATE WAARIN VERSCHILT’

Ruis op de lijn

‘Van origine leveren wij meet- en datadiensten en transformatoren’, vertelt Mendes Aguiar. ‘Vanuit die positie kunnen we bedrijven goed adviseren. We hebben veel informatie over energieverbruik en kunnen met onze meetapparatuur het verbruik van gas, warmte en elektriciteit bij bedrijven in kaart brengen. Door het overvolle elektriciteitsnetwerk zijn uitbreidingen en verzwaringen van aansluitingen niet altijd mogelijk. Maar binnen bestaande aansluitingen zien wij nog potentie om meer capaciteit vrij te maken. We zien bij sommige klanten opvallend veel ‘blind verbruik’. Die blindstroom loopt wel door de kabels, maar kan niet worden verbruikt. Daardoor blijft, zonder dat klanten het beseffen, soms wel 15 tot 45 procent van het gecontracteerd vermogen onbenut!’

‘Dat heeft verschillende oorzaken. Voor hun processen hebben bedrijven een bepaald geschat elektriciteitsvermogen nodig waarvoor zij een aansluiting hebben en een transformator hebben aangeschaft. Intussen zijn er allerlei keuzes gemaakt die invloed hebben op de energiestroom, bijvoorbeeld voor laadpalen bij de parkeerplaats, ledverlichting in kantoor of energiezuinigere machines in de fabriek. Bij elke aansluiting kan ‘ruis op de lijn’ ontstaan, waardoor capaciteit verloren gaat. Ook verouderde apparatuur kan daarvoor zorgen. Wij meten de power quality, de zuiverheid van het vermogen, om te ontdekken of en waar dat gebeurt. Bij de aansluitingen die de ‘lekkage’ veroorzaken, plaatsen we soms condensatorbanken die dat voortaan voorkomen. Zo wordt elektriciteit weer zuiver en optimaal bruikbaar en kan de ondernemer uitbreiden zonder de aansluiting te verzwaren.’

‘BINNEN BESTAANDE AANSLUITINGEN ZIEN WIJ NOG POTENTIE OM MEER CAPACITEIT VRIJ TE MAKEN’

Uitdagingen

De noodzaak om te verduurzamen wordt steeds meer gevoeld en daarmee groeit de belangstelling voor de diensten van Fudura. Mendes Aguiar: ‘Bedrijven willen wel, maar de uitdagingen liggen onder andere in het Nederlandse elektriciteitsnetwerk. Dat is heel goed, maar bereikt zijn grenzen. Het is van oorsprong niet berekend op het tweerichtingsverkeer van (decentrale) teruglevering. Daarbij komt dat het elektrisch maken van allerlei bedrijfsprocessen de druk op het net hoog houdt. Overal liggen kansen en elk bedrijf kan verduurzamen, maar de mate waarin verschilt. Soms verbruikt een productieproces zoveel energie dat het (nog) niet volledig duurzaam kan. Een andere keer is de financiering een probleem. Wij zoeken per klant naar oplossingen. Die zien wij in slimme innovaties, gedoseerd verbruik en eigen opwekking door de aanschaf of huur van zonnepanelen en batterijen. Ook de vastgoedsector kan daarmee een grote slag maken in duurzaamheid.’

Economisch interessant

Of het nu gaat om woonhuizen, winkels, kantoren of logistiek vastgoed: mensen maken er gebruik van en gaan er naartoe. Dat maakt vastgoed vanzelf tot een essentieel onderdeel in de verduurzaming van ons land. ‘Hoopgevend’, vindt Mendes Aguiar het, dat vrijwel alle vastgoedpartijen interesse hebben in duurzame oplossingen. ‘Nieuwe wetgeving en veranderde vraag vanuit doelgroepen brengt partijen ertoe om te investeren in de energietransitie. Maar wanneer zij er zelf in geloven, gaat het vliegwiel pas echt draaien. Dat zie ik nu gebeuren.’

‘De eisen van huurders verschuiven. We stellen met elkaar hogere eisen aan bijvoorbeeld wooncomfort en het binnenklimaat in kantoren. Ook groeit de behoefte aan laadpalen. Allemaal ontwikkelingen die maken dat verduurzaamd vastgoed in waarde stijgt. Door nieuwe wet- en regelgeving en de vraag vanuit de markt wordt het economisch steeds interessanter om erin te investeren. Uit recent onderzoek blijkt dat de waarde van verduurzaamd vastgoed stijgt met veertig procent en de huur met zes procent ten opzichte van niet of minder verduurzaamd vastgoed. Wij zien bij vastgoedondernemers dan ook een toenemende intrinsieke motivatie om duurzame stappen te zetten.’

Geïntegreerde oplossingen

Vastgoed kent daarin zijn eigen specifieke uitdagingen. Mendes Aguiar: ‘Er zijn vaak meer huurders in een pand. Je zult daarom veel meer op detailniveau het verbruik moeten meten, zodat je het op elk vlak helder hebt. Hetzelfde geldt voor retailvastgoed. Een supermarkt heeft een versafdeling waar het energieverbruik anders is dan op de broodafdeling. Het verbruik kan ook tussen vestigingen verschillen. Dat zijn interessante data die inzicht geven en uiteindelijk kunnen leiden tot stappen van besparing en verduurzaming. Meten wordt steeds belangrijker, maar ook de behoefte aan geïntegreerde oplossingen. Zodat de stroom in kantoor niet uitvalt als alle twintig laadpalen op het parkeerterrein in gebruik zijn. Dat modelleren van de elektriciteitsbehoefte is onze hobby, daar zijn we goed in. Daarmee helpen we bedrijven met huidige en toekomstige vraagstukken in de transitie.’

‘DE WAARDE VAN VERDUURZAAMD VASTGOED STIJGT MET VEERTIG PROCENT’

Apparatuur huren

Carlos Mendes Aguiar wil de toegevoegde waarde van Fudura verder vergroten met producten en diensten die aansluiten op de behoeften van de klant. Daarbij vraagt het overvolle elektriciteitsnet om creatieve oplossingen. ‘Op individueel bedrijfsniveau kan time shiften helpen. Bijvoorbeeld door het energieverbruik te verplaatsen naar momenten waarop de energieprijs laag is, of de opwek van duurzame energie hoog. Ook peak shaven kan interessant zijn, zodat je onder je contractvermogen blijft en vermogenspieken uitsmeert en verplaatst naar momenten waarop je meer ruimte hebt.’

Investeren in eigen energieopwekking is niet voor alle bedrijven financieel haalbaar. Fudura biedt de mogelijkheid deze kostenpost van ondernemers over te nemen. Mendes Aguiar: ‘Wij hebben transformatoren, meters, zonnepanelen, batterijen en laadinfrastructuur die bedrijven voor een vast maandbedrag van ons kunnen huren. Dat scheelt een hoge initiële kostenpost en klanten ontvangen service en onderhoud van ons, dus ze hoeven geen eigen technisch personeel in dienst te hebben. Bijkomend voordeel is dat deze apparatuur direct gerepareerd of vervangen wordt als het nodig is. De energielevering is daarmee veilig gesteld.’

‘ELKE GROTE VERANDERING BEGINT MET HET ZETTEN VAN DE EERSTE STAP’

Gezamenlijk belang

Die gegarandeerde levering van energie is met klanten als waterschappen en ziekenhuizen pure noodzaak. ‘Zij kunnen het zich niet veroorloven zonder energie te zitten’, zegt Mendes Aguiar. ‘Daar zijn wij diep van doordrongen. Het brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee waar heel ons systeem op is ingericht. Vakmanschap, veiligheid en betrouwbaarheid zijn eigenschappen die klanten van ons waarderen. Zij gebruiken onze spullen, dus we hebben een gezamenlijk belang. Daarom staan we met het energievraagstuk naast de ondernemer en investeren we bewust in vakbekwaam en tevreden personeel. Ik vind het bijzonder dat wij veel jonge mensen aantrekken. Zij voelen de noodzaak een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Techniek is een ambacht waar veel mensen nodig zijn. Onze medewerkers zijn van onschatbare waarde, daar zijn we zuinig op.

De klimaatverandering is een groot probleem en niet in één generatie op te lossen. Maar elke grote verandering begint met het zetten van de eerste stap. Die doet ertoe, ook op het kleinst mogelijke niveau. Wij helpen bedrijven daar graag bij.’

Persoonlijke vragen Carlos Mendes Aguiar, CCO Fudura

WELKE LEVENSLES HEB JE GELEERD EN VAN WIE?
Ik heb heel veel lessen geleerd van verschillende mensen en leer nog steeds. Niets komt vanzelf is misschien wel een goede les
WAT WIL JIJ MENSEN MEEGEVEN?
Neem niet alles als vanzelfsprekend aan, ga zelf op onderzoek uit
WAT WAS VOOR JOU EEN BESLISSEND MOMENT IN JE LEVEN?
Tijdens studietijd een vakantie in Italië, op werk sommige coachings sessies
WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN?
Vertrouwen, positiviteit en nieuwsgierigheid
WAT MAAKT JOU NIEUWSGIERIG?
Ik sta bekend als iemand die veel vraagt, ik wil zaken echt begrijpen
WAAR KOM JIJ ‘S OCHTENDS JE BED VOOR UIT?
Voor een fijn ontbijt kom ik graag mijn bed uit en om te sporten
HOE GA JIJ OM MET UITDAGINGEN?
Uitdagingen zijn motiverend, die zetten me nog meer aan
WAT MOTIVEERT JOU?
Resultaten halen bij klanten met mensen. Maar ook de trots van mijn ouders
WAT IS JE DIEPSTE DRIJFVEER?
Geluk van mensen in mijn familie en vriendengroep
WAT WIL JIJ BIJDRAGEN?
Klanten helpen de wereld iets beter te maken
WAAR SPREEK JE AF MET VRIENDEN EN WAAROM?
Twee specifieke locaties omdat we daar goede herinneringen aan hebben
WELKE VITAMINES SLIK JE DAGELIJKS?
Gezond eten, groente en fruit. Geen specifieke vitamines
WAAR KOM JE TOT RUST?
Thuis en op vakantie
WAT IS JE FAVORIETE UITWAAIPLEK?
Het strand, daar wonen we gelukkig dichtbij

HOE COMBINEER JIJ HART EN VERSTAND?
Door naar beiden te luisteren, dat heb ik wel moeten leren
HOE BEWAAR JIJ DE BALANS TUSSEN HOOFD EN GEVOEL?
Ik denk vaak als eerste maar voel snel daarna
WELKE BEZIELING ERVAAR JE IN JE WERK EN JE LEVEN?
Medewerkers het beste uit zichzelf laten halen. Mijn kinderen het beste uit zichzelf laten halen
HOE KOM JIJ TOT JEZELF NA EEN DRUKKE WERKWEEK?
Sporten, wandelen, met mijn partner leuke dingen doen
HOEVEEL UUR SPORT JE PER WEEK?
3 uur minimaal
HOE BLIJF JIJ TROUW AAN JEZELF?
Door een paar levenslessen in acht te nemen en goed naar mijn gevoel te luisteren
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN?
Bespreken en uitpraten, dat is vaak het beste recept
HOE KRIJG JIJ ZAKEN IN BEWEGING?
Met mensen praten en het goede voorbeeld geven
WAT ZOU JE NOG EEN KEER OVER WILLEN DOEN?
Twee specifieke voetbalwedstrijden zou ik nog wel eens over willen spelen. Schoolvoetbal finale waar we 6-1 verloren en halve finale Ajax supporters toernooi waar we na een gelijkspel uitgeschakeld werden
DURF JIJ GROOT TE DROMEN?
Jazeker, we bouwen het meest coole energietransitiebedrijf van de Benelux
IN WELKE STAD ZOU JE GRAAG WILLEN WONEN?
Ergens in een Portugese badplaats
NAAR WELKE PODCAST LUISTER JE GRAAG?
Hangt van de stemming af. Zakelijk over transities en energie. Privé over van alles
WELK BOEK LEES JE NU?
Momenteel heb ik geen tijd om een boek te lezen, wel lees ik veel over bedrijven, energie en luister ik regelmatig podcasts

All rights reserved © 2025 Young Media