Terwijl gemeentes en ontwikkelaars naar oplossingen zoeken voor ruimtegebrek en binnenstedelijke drukte, biedt OnzeAuto een oplossing voor beide, en investeert daarbij ook nog eens in communities. Sven Hildebrand en Sanne Overbeek van OnzeAuto ervaren het dagelijks: deelauto’s zijn geen stads nieuwigheidje meer, maar een oplossing die overal in Nederland passend is.
‘Wat we doen met OnzeAuto is bijzonder’, zegt Sanne Overbeek, marketingmanager van OnzeAuto. ‘Wij creëren een community rondom elektrische deelauto’s. Het idee is dat buurtbewoners niet alleen een aantal elektrische deelauto’s delen, maar elkaar ook leren kennen. We investeren daarbij actief in elke community, zodat een deelauto echt gaat voelen als eigen auto en we gedragsverandering teweegbrengen.’ Door heel Nederland zijn nu zo’n 100 van dit soort communities actief.
‘Je ziet in de afgelopen jaren dat mensen steeds bewuster omgaan met mobiliteit’, legt Sven Hildebrand, producteigenaar bij OnzeAuto uit. ‘De Coronapandemie legde natuurlijk bloot dat mobiliteit écht anders kan, en dat lokale gemeenschappen heel belangrijk zijn voor het welzijn van mensen. Met OnzeAuto springen we in op beide behoeften. En het gevolg is dat mensen naast auto’s ook ladders, statafels en grasmaaiers gaan delen, en er meer verbinding ontstaat in buurten.’
Het bedrijf merkt ook dat gemeenten en projectontwikkelaars graag aan de slag willen met deelmobiliteit, bijvoorbeeld om efficiënter met kosten en beperkte ruimte om te gaan, maar soms niet goed weten hoe. ‘Wij kunnen en willen als partner vanaf het begin betrokken zijn bij een project, en projectontwikkelaars ondesteunen met het halen van parkeernormen én tevreden bewoners. Als toekomstige bewoners al vroeg in het traject over de mogelijkheden van OnzeAuto horen zijn ze vaak vanaf het moment dat hun nieuwe woning wordt opgeleverd enthousiast.’
In vastgoedprojecten wordt deelmobiliteit vaak opgenomen bij de vereisten, bijvoorbeeld omdat er met een heel kleine parkeernorm gebouwd moet worden. Dat dat samen kan gaan met een sociale opdracht, komt mooi tot uiting in een gebiedsontwikkeling in Den Haag Zuid-West. Daar introduceert OnzeAuto deelmobiliteit voor bewoners met hulp van de gemeente. ‘Het gaat om een aantal wijken waar veel vervoersarmoede voorkomt: bewoners hebben weinig geld en geen of slecht eigen vervoer.
In die wijken worden komende jaren 20.000 extra woningen gebouwd, maar is er uiteraard geen plek voor 20.000 extra parkeerplekken. ‘Met behulp van de gemeente bieden we daar deelauto’s aan tegen lagere tarieven zodat iedereen in de wijk kan meedoen. Zo wordt de parkeerdruk verminderd, geef je mensen bewegingsvrijheid en meer mogelijkheden. Gebiedsontwikkelaars die daar gaan renoveren en ontwikkelen kunnen aanhaken en op die manier zorgen voor een haalbare lage parkeernorm bij al die nieuwe woningen, én tevreden bewoners.’
‘RUIMTE MOET NIET OPGAAN AAN PARKEERPLAATSEN, MAAR AAN PRETTIGER WONEN’
Een project waarbij de mentaliteit van OnzeAuto al in het DNA van de wijk zit, is De Caai in Eindhoven. Op de plek van de voormalige Campina-fabriek wordt een stadswijk ontwikkeld waar shared space, groen en gezond de uitgangspunten zijn. Er komen 700 woningen te staan, en communityvorming is vanaf het begin het uitgangspunt. ‘Dat komt tot uiting in gezamenlijke ruimtes en tuinen, maar dus ook in gezamenlijke auto’s.’
‘Ruimte moet niet opgaan aan parkeerplaatsen, maar aan prettiger wonen. Eén parkeerplaats is ongeveer zo groot als een slaapkamer. Het mooie is, dat bewoners die afstand doen van hun parkeerrecht, duizenden euro’s korting krijgen op hun woning. Voor veel mensen is dat een no brainer; zij hoeven geen eigen auto voor de deur, maar ze willen wel mobiel zijn. Of dat nou met een deelauto, met het OV of met de fiets is, maakt dan niet zo uit.’
Bij OnzeAuto zijn ze nog niet klaar met innoveren. ‘Of je als ontwikkelaar nu waarde wil toevoegen aan een binnenstedelijk project, of als gemeente het goede voorbeeld wil geven door deelauto’s in te zetten die ook door bewoners gebruikt kunnen worden. We denken graag actief mee met organisaties, gemeenten en vastgoedontwikkelaars die voor specifieke mobiliteitsuitdagingen staan. De tijd is er absoluut rijp voor!’
‘VOOR VEEL MENSEN IS DIT DE VOORDELIGSTE MANIER OM EEN AUTO TE KUNNEN GEBRUIKEN’
Sven Hildebrand en Sanne Overbeek
WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN:
Betrokkenheid, loyaliteit en optimisme
WAT WIL JIJ MENSEN MEEGEVEN:
Alles wat groot is, is ooit klein begonnen. Begin bij jezelf en bij wat jij kunt bijdragen
WAT IS JE DIEPSTE DRIJFVEER:
Mensen helpen, positiviteit brengen en het verschil maken
HOE GA JE OM MET UITDAGINGEN:
Voor elke uitdaging is een oplossing, ook al is het soms even zoeken
DURF JIJ GROOT TE DROMEN:
Ik droom ervan om later trots terug te kijken op iets dat echt verschil maakte, samen opgebouwd met anderen
WAT WIL JIJ BIJDRAGEN:
Minder bezit, meer verbondenheid
WELK BOEK LEES JE NU:
Duurzame verleiding van Marjolijn Meynen en Ed Stibbe
WAT MOTIVEERT JOU:
Als iets kleins (handeling of gebaar) onverwacht veel impact heeft
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN:
Omdenken en doorgaan
WELKE STAD ZOU JE WILLEN WONEN:
Een stad die nog niet bestaat – groen, gedeeld en ontworpen voor mensen, niet auto’s