Namens Vakantiemakelaar.nl deelt Aad Rekelhof zijn visie op de markt en op de toekomst. ‘Na vijftien jaar kan ik wel met zekerheid zeggen: het rendement op het Nederlands vakantievastgoed opgeteld bij de inkomsten uit verhuur is werkelijk lucratief.’ Het scheelt ook nog eens reistijd, dure vliegtickets en het is hier steeds vaker mooi weer.
De verhuisdozen staan nog net niet klaar op het kantoor in Uithoorn. Want bij het ter perse gaan van deze editie zal Vakantiemakelaar verhuisd zijn naar de centraal gelegen Wibautstraat in de hoofdstad. ‘Drie makelaardijen worden er één. We gaan het nieuwe kantoor delen, zodat in de back office synergie ontstaat en kostenvoordeel. Zo kan de jurist bijvoorbeeld voor alle drie de labels werken’, vertelt Rekelhof.
Deze labels zijn naast Vakantiemakelaar ook Landal Makelaardij en Roompot Real Estate. Vakantiemakelaar, dat bestaat sinds 2007 en waar Rekelhof werkt sinds 2010, blijft zich als entiteit richten op aan- en verkoopbegeleiding van reacreatievastgoed op de Nederlandse markt. De andere labels richten zich ook op buitenlands vastgoed en bieden andere diensten. We focussen met hem op Vakantiemakelaar. Deze dienstverlener heeft specifieke kennis van circa 200 parken in Nederland en biedt bestaande- en nieuwbouwwoningen aan, vertelt Rekelhof.
‘We merkten in 2024 dat we in de hoek zitten waar klappen vallen. Denk aan de Box 3 ontwikkelingen over een fictief rendement. De overdrachtsbelasting is nu 10,4%, dat heeft effect. We verkochten dat jaar de helft vergeleken met bijvoorbeeld 2020. Voordat je tegenwoordig geld hebt verdiend aan een nieuwbouwproject, duurt dat dus langer. Wij zijn tussenpersoon voor particuliere eigenaren. Daarnaast doen we ook veel aan projectverkoop, waarbij wij particuliere beleggers de mogelijkheid bieden om een nieuwbouwhuisje op een project aan te kopen. Door de huidige ontwikkelingen zie je dat de winst van een projectontwikkelaar onder druk komt te staan. Voordeel van een bestaande recreatiewoning is dat men direct rendement kan maken.’
‘Vakantiemakelaar kijkt altijd naar welk aanbod het best bij de koper past, niet naar wat ons het meeste oplevert. We onderscheiden vier doelgroepen. De eerste is de familiemens, die investeert in vrije tijd en het vastgoed volledig zelf gebruikt. De tweede is de slimme levensgenieter, die eigen gebruik combineert met verhuur om de jaarlijkse kosten te dekken. Dan heb je de particuliere belegger, gericht op 100% verhuur en rendement. En tenslotte de investeerder, die met een servicecontract en rendementsgarantie volledig ontzorgd wil worden. Voor hen speelt de gestegen rente een rol, anno 2025 vragen ze 4 tot 6% rendement. Ook belangrijk is de snelheid van cashflow: je investeert en wilt snel resultaat zien.’
‘WEGENS KORTERE REISTIJD, PRETTIGER KLIMAAT EN STABIEL RENDEMENT WORDT NEDERLANDS VAKANTIEVASTGOED STEEDS AANTREKKELIJKER’
Sinds 2007 helpt Vakantiemakelaar mensen bij het vinden van hun ideale vakantiewoning. Met een eigen aanpak voor marketing en promotie, en een sterk netwerk van aangesloten makelaars, zetten onze deskundige medewerkers zich in om vraag en aanbod perfect op elkaar af te stemmen. Zoals we het zelf graag zeggen: ‘Door onze jarenlange ervaring kennen we de markt als geen ander. We doen geen loze beloften en blijven ver weg van gouden beloftes of onrealistische verwachtingen. Wat je van ons wél krijgt, is eerlijk advies en een samenwerking die als prettig wordt ervaren. Elke woning in ons aanbod hebben we zelf bezocht, en iedereen met wie we zaken doen kennen we persoonlijk. Onze kennis delen we graag, en we doen dat met maximale openheid en duidelijkheid.’
‘Integendeel. De beleggersmarkt blijft groot, maar sinds corona is het eigen gebruik ook toegenomen. Vliegschaamte, dure tickets en beter weer in Nederland spelen ook mee. En er is veel spaargeld, zo’n 600 miljard euro. Dus voor al onze doelgroepen blijft het aanbod aantrekkelijk, zowel om te verblijven als om in te investeren.’
‘De fiscale onzekerheid zorgt inderdaad voor oriëntatie op het buitenland. Nederlandse beleggers zoeken kansen in o.a. Dubai, Spanje, Frankrijk en België. Dat merken wij. Veel kleine vastgoedbezitters in Nederland verkopen vanwege Box 3 en investeren over de grens. Wat nodig is, is duidelijkheid van de overheid. Nu dreigt ook nog een btw-verhoging over de verhuur. Al deze maatregelen raken het rendement van beleggers. Mensen zoeken stabiliteit. Je exit, dus verkoop, wordt ook lastiger. We hopen dan ook dat het investeringsklimaat in Nederland verbetert.’
‘Positief. We verwachten ongeveer hetzelfde te verkopen als in 2024. En we blijven optimistisch. Laatst sprak ik iemand die zijn vakantiehuis na een paar jaar met twee ton winst verkocht en toch teleurgesteld was. Maar dat ís toch winst? Het gaat ook om verwachtingsmanagement. De piek van 2020 ligt achter ons, maar we bewegen naar het niveau van 2017-2018. De behoefte aan vakantiewoningen in Nederland blijft. Op lange termijn blijft het een uitstekende investering, zeker met de huuropbrengsten erbij.’
‘In het casino heb je op korte termijn misschien meer kans, maar vakantievastgoed is stabiel en langetermijngericht. Mensen beginnen vaak met het idee om veel zelf te verblijven, maar merken dat verhuur in de zomer lucratiever is. En juist die flexibiliteit maakt ons aanbod uniek, voor elke doelgroep. Het rendement maakt het aantrekkelijk.’
‘Dat laten eigenaren vaak doen door professionele verhuurders die ook de bezettingsgraad monitoren. Zo krijg je periodiek huurinkomsten, zelfs als je aan de andere kant van de wereld zit. Wij bemiddelen alleen. De verhuur en exploitatie doen partijen als Landal, waar we straks kantoor mee delen in Amsterdam. Ons verdienmodel ligt bij de notaris: wij ontvangen gewoon een succesfee bij overdracht.’
‘Enerzijds blijft de investering onverminderd interessant. De kust blijft populair, al zijn de nieuwe locaties daar voorlopig wel eindig na nieuwe projecten in Petten en Burgh Haamstede. Misschien komen er nog twee bij en komt er ruimte voor herontwikkeling. Anderzijds zien wij als trend “bijzondere producten”. Denk daarbij aan differentiatie van het aanbod, zoals energiezuinige off-grid achtige huisjes of aan accommodaties met wellness faciliteiten. Of ontworpen als vogelhuis met hangmat, als boomhut of als drijvende woning. Dat vind ik heel leuk aan dit vak, om zulke concepten te bedenken. Vanwege de bouwgrondschaarste moet je ook wel iets bijzonders bedenken, anders werkt het niet meer… Verder zien we de doelgroepen verjongen. Yuppen en veertigers met overwaarde op hun eerste woning willen hun geld laten renderen. Ook zij zijn hartelijk welkom bij Vakantiemakelaar.’
‘ER IS ZEER VEEL SPAARGELD IN NEDERLAND: CIRCA 600 MILJARD EURO’
HOE IMPLEMENTEER JIJ NIEUWE OPGAVEN IN HET BEDRIJF?
Belangrijkste is om te zorgen dat je team achter je oplossing staat. Dus neem het team mee in je overwegingen en de kans is groot dat ze jouw oplossing adopteren
WELKE BEDREIGINGEN ZIE JE IN DE MARKT MOMENTEEL?
Schrijnend om te zien dat veel particuliere beleggers momenteel in het buitenland investeren in locaties. Hierdoor vertrekt kapitaal naar het buitenland waarbij er uiteraard ook risico’s van toepassing zijn
EN WELKE KANSEN?
In een fase waarin het in de markt minder goed gaat, ontstaan er ook kansen, concurrenten hebben het zwaarder, waardoor je ook makkelijker onderscheidend vermogen kan bieden. Het nadenken over de facetten van het bedrijf waar je écht goed en uitzonderlijk in bent gaat helpen om de kansen te benutten
HOE SPEEL JE IN OP DUURZAAMHEID, ZOWEL IN PRODUCT ALS BELEVING?
Wij houden trends in de markt continu in de gaten en maken ook de vertaalslag naar wat het kost en oplevert. Dan zie je snel dat verduurzaming niet altijd een ‘modewoord’ hoeft te zijn, maar ook financieel aantrekkelijk
WELKE WAARDEN WIL JE UITSTRALEN:
Betrouwbaarheid, transparantie, humor, verantwoordelijkheid
WAAR KOM JIJ ‘S OCHTENDS JE BED VOOR UIT:
Mensen blij maken, om het nu om medewerkers of klanten gaat
WAT MOTIVEERT JOU:
Resultaat, voortgang, innovatie
HOE GA JE OM MET ERGERNISSEN:
Druk maken om dingen waar je invloed op kan uitoefenen