28 nov. Erwin Asselman

We staan nog maar aan het begin van de elektrische transitie

In Nederland zullen de meeste automobilisten op de snelweg ze onmiddellijk herkennen aan de iconische vormgeving: de snellaadstations van Fastned. In slechts tien minuten kun je hier je elektrische auto tot wel 300 km bijladen. Caro De Brouwer is als directeur Netwerkontwikkeling verantwoordelijk voor de verdere groei van het aantal oplaadpunten in Nederland en de rest van Europa. ‘Wij hebben altijd dat geloof gehad in de technologische vooruitgang.’

Wat zijn de doelstellingen van Fastned ten aanzien van de uitbreiding van het laadpalennetwerk?

Caro De Brouwer: ‘Fastned is al ruim tien jaar actief in het bouwen van snellaadstations en zit momenteel in zes landen. In 2018 openden we het eerste station in Duitsland, de start van onze Europese netwerkontwikkeling. Mijn taak is het zorgen voor groei in de landen waarin we actief zijn of actief willen worden. Dat betekent: nieuwe locaties vinden waar we stations kunnen bouwen. We doen dat op twee manieren, enerzijds via overeenkomsten met private grondeigenaren en anderzijds werken we samen met overheden op het snelwegdomein of op gemeentelijke gronden.’

Hoe pak je dat aan, want dat zal in ieder land ook wel verschillen?

‘De eerste belangrijke stap is om overal lokale mensen te hebben. Het team van netwerkontwikkeling bestaat ondertussen uit zo’n 30 mensen. We bouwen relaties op, we schrijven landeigenaren aan of mensen contacteren ons. We doen dat echt met een persoonlijke aanpak. Wat zijn valkuilen en uitdagingen die een overheid, of private landeigenaar kan tegenkomen om elektrische mobiliteit te faciliteren en hoe kunnen wij daarbij helpen? Iemand die zijn grond aan ons beschikbaar stelt draagt echt bij aan het versnellen van de transitie naar duurzame mobiliteit.’

Voortrekkersrol noem eens een voorbeeld van zo’n uitdaging?

‘De elektrische transitie en snellaadstations is een relatief nieuwe branche. Wij hebben met onze ruim tien jaar ervaring heel veel data over hoe en waar mensen laden. Zo kunnen we laadstations realiseren op plaatsen waar mensen ze effectief ook gaan gebruiken. Hierdoor kunnen we efficiënter omgaan met investeringen, maar ook met de beperkte stedelijke ruimte.’

Station Oeienbosch bij Veldhoven

Welke trends zie je in het gebruik van laadpalen?

‘Je ziet dat we met ons concept van drive-through snellaadstations echt een voortrekkersrol hebben gespeeld. Vijf jaar geleden reed ik van België naar Amsterdam en moest ik zo’n 45 minuten laden voor 200 km bereik. Inmiddels is dit zo’n 10 minuten. Laden wordt telkens sneller, veel nieuwe auto’s laden nu in minder dan vijftien minuten. Wij hebben altijd dat geloof gehad in de technologische vooruitgang. Op dit moment zien we dat door de groei van het aantal elektrische auto’s op de weg er ook steeds meer behoefte aan snelladen komt. Mensen die geen eigen oprit thuis hebben zijn voor het laden van hun auto toegewezen op publieke laadpalen. Aan de andere kant kan je snelladen op stations zoals die van ons. Het is niet te doen om in straten en op parkeerplaatsen voldoende laadpalen te realiseren waar mensen hun auto op deze manier kunnen laden. Die ruimte is er simpelweg niet. De komende jaren zal de vraag naar snelladen op stations zoals die van ons dan ook alleen maar toenemen.’

Betrouwbare laadpartner Hoe kijken jullie aan tegen de energietransitie waar we nu inzitten, hoe draag je daar aan bij?

‘Duurzame mobiliteit in de vorm van elektrisch rijden is een waanzinnig belangrijk onderdeel van de energietransitie. In Nederland is ongeveer zo’n 19 procent van de CO2 -uitstoot afkomstig van het transport van de mobiliteitssector. Dus we kunnen door over te gaan op elektrische mobiliteit een significant verschil maken. We staan nog maar aan het begin van de adoptie van elektrische voertuigen. In Nederland bijvoorbeeld is nog geen vijf procent van de auto’s elektrisch. We gaan uit van een groei van zo’n 50 procent adoptie binnen tien jaar. Misschien zelfs wel meer. Dus daar moeten we qua infrastructuur een antwoord op hebben.

Op welke manier zijn jullie als bedrijf daar onderscheidend in?

‘Wij hebben erg veel ervaring. We hebben ondertussen al 280 stations gebouwd, waarvan meer dan 165 in Nederland. We bouwen continu nieuwe stations. Dat doen we met een heel efficiënte organisatie waarmee we snel tot realisatie kunnen komen. EV-rijders weten dat ze aan ons een heel betrouwbare laadpartner hebben. Je kunt hier altijd terecht voor een werkende lader. We blijven voorop lopen door te blijven luisteren naar de klant. De missie van Fastned is om de overgang naar duurzame mobiliteit te versnellen door elektrische rijders vrijheid te geven.’

Op zoek Waar zet je op in voor komend jaar?

‘We hebben in de meeste landen een sterke positie op het snelwegennetwerk. In Nederland wordt 2024 het jaar waarbij we ook ‘de provincie’ induiken, naar het hoofdwegennetwerk gaan. We gaan op zoek naar locaties aan de uitvalswegen van steden en drukbezochte hoofdwegen. Zodoende dat EV-rijders altijd makkelijk toegang hebben tot een snellaadstation. We zijn dus continu op zoek naar grondeigenaren op locaties langs drukbezochte wegen en komen graag met hen in contact.’

‘WE HEBBEN MET ONS CONCEPT VAN DRIVE-THROUGH SNELLAADSTATIOINS ECHT EEN VOORTREKKERSROL GESPEELD’
Persoonlijke vragen Caro de Brouwer Directeur Netwerkontwikkeling Fastned

VOORAL BEZIG MET:
Uitbreiding van het netwerk van Fastned met snellaadinfrastructuur en het vinden van geschikte locaties om snellaadstations te bouwen
WIL BEREIKEN:
In 2030 1.000 snellaadstations in Europa, om elektrische rijders de vrijheid te geven om te gaan waar ze willen met hun elektrische auto, waardoor de CO2 uitstoot veroorzaakt door mobiliteit flink verminderd wordt

All rights reserved © 2024 Young Media